CD16 of CD10

Gestart door Vanhal, mei 11, 2007, 21:12:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vanhal

Ik kan kiezen uit beide. De CD16 is zoals ik begrijp de opvolger van de CD10.
Hoe verhouden beide spelers zich tot elkaar? Is de CD16 overduidelijk de betere? Of is de CD10 toch een moeilijke om te verslaan in dit duel?

Wie heeft ervaring/een mening over beide spelers?  :mrgreen:

TurboMarco

vraag het eens aan lionb,die heeft ze beiden .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

xlr8

Ik heb zowel de CD10, CD16 en CD16 'exclusive' gehad en moet zeggen dat het alledrie zeer goede spelers zijn met DAC7 conversie en CDM4 pro loopwerk. 
Toch zou ik een voorkeur naar de recenter dan de CD10 zijnde CD16 hebben vanwege zijn iets rustiger en rondere klank... de CD10 had een ietwat plattere afbeelding maar gaf daarintegen wel een streepje meer punch in het 80 hz gebied, you love it or you hate it  :-)

SB_Marantz

Ik heb ze ook beide gehad en het is lood om oud ijzer.

Beide zijn mooie degelijke spelers.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

xlr8

Nee, bij de CD10 is het Zamac om oud ijzer  :-D

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Vanhal

Ogenschijnlijk weinig verschil aan de binnenkant tussen de cd10 en cd16. cd16 heeft zo te zien koperen chassis, koperen afdekplaat onder het dac circuit en dat printplaatje met de TDA's is iets kleiner.

cd10:


cd16:


Binnen een paar dagen kan ik ze vergelijken, thanks to Haantje ;)

Vanhal

Net de cd16 binnen, en meteen een cd die ik regelmatig luisterde op gezet.

Ongelooflijk hoeveel verschil een cdspeler kan geven. De cd16 geeft weer een heel ander karakteristiek aan het geluid. Meer detail, een heel ander klankbeeld. Ik snap het ergens niet want ik dacht tot nu dat de cd10 en cd16 technisch (bijna) identiek waren.

Uiterlijk vind ik hem erg stoer. Vooral de bruin getinte cijfers in het display ziet er erg cool uit.

Ik heb foto's gemaakt van oa het binnenwerk die ik zo zal posten ;)


TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Paul

 Mooi spul he dat Marantz.. :roll: veel luisterplezier.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

xlr8

Citaat van: Vanhal op mei 14, 2007, 20:55:33

Vooral de bruin getinte cijfers in het display ziet er erg cool uit.


Bruin getint ?? wat gek, bij de zwarte uitvoering had ik een groen display en de champagne uitvoering waren ze licht blauw gekleurd...
iig veel luisterplezier met deze fantastische speler !  notworthy

Vanhal

Citaat van: xlr8 op mei 15, 2007, 11:15:23
Citaat van: Vanhal op mei 14, 2007, 20:55:33

Vooral de bruin getinte cijfers in het display ziet er erg cool uit.



Bruin getint ?? wat gek, bij de zwarte uitvoering had ik een groen display en de champagne uitvoering waren ze licht blauw gekleurd...


De CD10 heeft ook een blauw gekleurd display. Ik zal er vanavond eens een foto van maken. Het bruin ziet er erg cool uit omdat de opdruk bij de knoppen ook bruin (goudkleurig) is en daardoor de cijfers in het display daar op lijken.

Citeer
iig veel luisterplezier met deze fantastische speler !  notworthy

Thx!! :)

Vanhal

Het valt me op dat ik het volume bij cd16 een stuk hoger moet/kan zetten dan bij de cd10. De cd16 klinkt ietwat scheller en is het mid/hoog een stukje transparanter/meer gedetailleerd dan de cd10. De cd10 klinkt daarintegen warmer en heeft wat meer bass.

Moeilijk hoor, hij klinkt zo anders dan de cd10 dat ik nog geen voorkeur heb. Daar zal een veel langere luister- en vergelijkperiode aan vooraf gaan merk ik nu. Aphex Twin's Fenix Funk 5 klinkt echt heel anders op de cd16 dan op de cd10...

xlr8

Klopt, die ervaring had ik ook ...zie mijn eerdere post:

Citaat van: xlr8 op mei 11, 2007, 23:22:58
Toch zou ik een voorkeur naar de recenter dan de CD10 zijnde CD16 hebben vanwege zijn iets rustiger en rondere klank... de CD10 had een ietwat plattere afbeelding maar gaf daarintegen wel een streepje meer punch in het 80 hz gebied, you love it or you hate it  :-)

De output zal idd wat lager liggen t.o.v. de CD10 en op zicht nix mis mee, dat de CD10 meer bas geeft ligt ook aan je muziek keuze... een rockliefhebber zal de voorkeur aan de CD10 geven vanwege zijn punchy-bas en meer upfront afbeelding (jij ervaard en vertaald dat in een ietwat minder prominenter midden en hoog).
Persoonlijk hou ik meer van een rustiger en homogener klankbeeld waarbij afbeelding, diepte en veel lucht tussen de instrumenten (lees: transparantie) van belang zijn, en dat vond ik duidelijk meer in de CD16 terug.

Ik draai veel soundscapes, ambient, lounge & chill-out en produktiematig zijn dit soort muziekstromingen een ware kermis voor je hifi-hormoontjes, een 'kleurende' speler is dan ook killing voor dit soort high-end opname's.
Klank blijft immers een kwestie van smaak waar geen referentie aan verbonden zit.

Just my 2 cents... :wink: