4 Ohm of 8 Ohm

Gestart door Mexicaanse Hond, maart 01, 2011, 17:32:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mexicaanse Hond

Op mijn versterker zitten twee luidsprekeruitgangen, een 4 Ohm en een 8 Ohm. In de gebruiksaanwijzing staat dat je je daar niet al te veel van aan moet trekken en gewoon kan proberen welke het beste klinkt op je luidsprekers.
Dat lijkt me wat gewaagd. Ik ben geneigd ze aan de 4 Ohm-uitgang te hangen, want wat gebeurt er als de weerstand van de luidsprekers onder de 8 Ohm zakt als ik ze aan de 8 Ohm-uitgang hang?
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

JohnWx

op 4 ohm kan hij meer stroom leveren ?

weet nog wel ergens te hebben gehoord dat je met buizen moet oppassen als je 4 ohm gaat gebruiken
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Mexicaanse Hond

Ik meen gelezen te hebben dat je moet oppassen dat de weerstand van je luidsprekers niet al teveel onder de 4 Ohm zakt, maar dat is als je twee paar luidsprekers van 4 Ohm nominaal op één versterker aansluit.
Geen techneuten hier die weten hoe het precies zit?
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

TurboMarco

#3
4 luidsprekers van 4 Ohm op de meeste stereo versterkers is vragen om moeilijkheden ,dit word namelijk gewoon een parallel schakeling en gezien als 2 Ohm nominaal en kan afhankelijk van het type luidspreker nog eens dippen,indien de versterker dan een relais gestuurde beveiliging zegt hij klik op een hoger volume en het geluid komt dan pas weer terug nadat de versterker is uitgezet ,wanneer de versterker niet is beveiligd zal deze dmv rooksignalen laten blijken dat hij dipjes beneden 2 Ohm niet kan waarderen  :no:  .
Met de aanduiding 4-8 Ohm op de versterker word bedoelt dat wanneer men 1 paar luidsprekers aansluit deze een nominale impedantie van 4 Ohm kan zijn ,in het geval van 2 paar luidsprekers dienen de luidsprekers dus 8 Ohm nominaal te zijn .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Mexicaanse Hond

#4
Er staat alleen niet 4 tot 8 Ohm en je kunt niet twee paar luidsprekers aansluiten.
Er zitten per kanaal 3 aansluitingen. 1 is voor zwart (de min) en voor rood (de plus) kun je kiezen uit een 4 of een 8 Ohm uitgang.
Ik heb wel net in een recensie gelezen dat de recensent de 4 Ohm beter vond klinken, maar ik blijf het vreemd vinden dat er in de gebruiksaanwijzing staat dat je je niets hoeft aan te trekken van 4 of 8 Ohm en gewoon moet luisteren welke uitgang je het mooist vindt klinken.
Ik heb liever geen rooksignalen.  :no:
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

TurboMarco

#5
In mijn Onkyo versterker zit een schakeling waarbij men ook kan kiezen tussen 4 of 8 Ohm ,in het geval van 4 Ohm zou hij dan niet meer vermogen afgeven maar wel stabieler opereren ,wellicht dat jouw versterker ook zoiets heeft maar word dan geschakeld op de ls klemmen .
En trek je vooral niet teveel van recensenten aan maar ga zelf luisteren ,ik hoor in mijn geval het verschil in ieder geval niet  .
Rooksignalen zal je met luidsprekers van 4 Ohm niet krijgen ,maar wat ik eerder zei ...."4 luidsprekers van 4 Ohm op de meeste stereo versterkers is vragen om moeilijkheden"

edit: je zegt het zelf nog eerder  :wink: "maar dat is als je twee paar luidsprekers van 4 Ohm nominaal op één versterker aansluit"
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Mexicaanse Hond

Heb ik er toch meer verstand van dan ik dacht.  :wink:
Als de weerstand daalt, dan kan een versterker toch gewoon meer stroom leveren? Waar ontstaan die "rooksignalen" dan door?
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

TurboMarco

De meest fanatieke versterker fabrikanten schermen graag met beloftes dat hun versterker het vermogen verdubbelt wanneer de weerstand word gehalveerd ,dat is natuurlijk een nobel streven maar word in de praktijk helaas niet gehaald .
De rooksignalen ontstaan wanneer de versterker instabiel en de transistors te heet worden icm een ontoereikende voeding,hoe dat precies met een buizen versterker werkt weet ik niet maar het is algemeen bekend dat buizen versterkers niet goed handelen met lagere impedanties dan 4 Ohm .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Mexicaanse Hond

Misschien begrijp ik het verkeerd, maar ik ging ervan uit dat als je de luidsprekers op de 8 Ohm uitgang vastmaakt, je met 4 Ohm luidsprekers problemen kunt krijgen.
Net zoals je problemen krijgt als de weerstand naar 2 Ohm daalt in het geval van twee paar 4 Ohm luidsprekers parallel op een versterker die het liefst niet met een weerstand onder de 4 Ohm wordt geconfronteerd.
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

mountainbiker

Ik zou het hele verhaal van die 4 ohm vergeten en altijd speakers gebruiken met 8 ohm op 8 ohm uitgang. Ik heb zelf hele slechte ervaringen met 4 ohm speakers.
Hetzelfde geld voor meerdere speakerparen op 1 versterker.Noooit doen welke impedantiewaarde ze ook hebben!!! Heeft 1 keer een doorgefikte eindtransistor opgeleverd bij mijn Marantz pm40 die in 20 jaar geen enkele noemenswaardige storing heeft gehad ( wel recentelijk even alle Elna elco's vervangen voor Panasonic,yageo. Maar dit schijnt normale"slijtage" te zijn).
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

lo

Ik heb 2 sets 4 ohmige speakers aan mijn vorige (PM14) en huidige versterker hangen. Bij mij geen enkel probleem ook niet op forse volumes.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

JohnWx

Citaat van: Marco op maart 02, 2011, 10:55:46
De meest fanatieke versterker fabrikanten schermen graag met beloftes dat hun versterker het vermogen verdubbelt wanneer de weerstand word gehalveerd ,dat is natuurlijk een nobel streven maar word in de praktijk helaas niet gehaald .
De rooksignalen ontstaan wanneer de versterker instabiel en de transistors te heet worden icm een ontoereikende voeding,hoe dat precies met een buizen versterker werkt weet ik niet maar het is algemeen bekend dat buizen versterkers niet goed handelen met lagere impedanties dan 4 Ohm .

Hebben we het dan over stevig draaien Marco
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

TurboMarco

Uiteraard  :yes:
En dat lijkt mij ook wel logisch wanneer je de realiteit probeert te benaderen .
Misschien dat jon aka Hal9000 een 2 Ohm dummyload kan fixen ,dit om te testen welke versterkers niet door de knietjes gaan .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marantz 81

meeste zullen wel vrij snel door de knietjes gaan op hoog volume

ik weet nog wel uit de tijd van de car audio dat de echt dure MonoBlokken om subwoofers aan te sturen

tot 0,5 Ohm Load  konden verdragen , een 1 KW monoblokje met daarachter subs van 4 ohm paralel met magnesium conus 12 inch en een composetje met 8 inch woofers

keer gehoord in een mercedes  :-o :-o


TurboMarco

Tja ....en in zulke extreme gevallen voldoet de stock dynamo en de accu(s) ook niet meer ,heb zelf met loads van 1 Ohm gedraaid met versterkers van Genesis en DLS icm Brax IPC's ,en dat vonden de destijds peperdure versterkers echt niet leuk .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)