Ervaringen met Audyssey EQ/XT32 en Audyssey App

Gestart door dmeerpa, juni 11, 2009, 20:22:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

RHK

Ik denk dat je tv de tv-speaker aanstuurt, en dat er geen signaal van buitenaf naar je tv speaker kan gaan om die apart aan te sturen? die kabeltjes zijn er waarschijnlijk voor om je tv geluid analoog naar een versterker te brengen.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: Dirk_Hofmans op augustus 28, 2021, 16:56:41
Ik heb een Sony A90J oled TV die ik wil gebruiken als center speaker. Als ik Audyssey op de Marantz wil instellen krijg ik de melding dat er een fase error is op deze TV als center speaker. Maar alle kabeltjes zitten correct aangesloten tussen TV en receiver: rood aan rood en zwart aan zwart. Ik heb het bericht overgeslagen, maar wat kan de oorzaak zijn?

Gewoon negeren gebruiken.
Dit komt omdat de tv speakers niet veel bas produceren, dan krijg je een fase error.
Gebeurt ook met sataliet speakers.

CBdicX

#377
Citaat van: RHK op augustus 28, 2021, 20:54:55
Ik denk dat je tv de tv-speaker aanstuurt, en dat er geen signaal van buitenaf naar je tv speaker kan gaan om die apart aan te sturen? die kabeltjes zijn er waarschijnlijk voor om je tv geluid analoog naar een versterker te brengen.

Een aantal Sonys hebben de mogelijkheid voor gebruik van de tv speakers als center.
Ik heb dit met mijn Sony oled ook getest, klonk als een koekblik, maar het kan wel.

Tv speakers als center is sowieso zeer twijfelachtig, de belangrijkste speaker uit een surround setup 😟

Ik gebruik nu 4 center speakers, maar ach, dat ben ik 😉 (4x Gallo Adiva SE)
Zo krijg ik een breder center veld ipv een duidelijk waarneembaar punt wat 1 speaker heeft.
Staan (hangen) 60 cm uit elkaar.....

RHK

Ja, en niet te vergeten de Audyssey meting op die tv speaker, die de error aangeeft. Dan is het toch geen afgestemd geheel meer. Als de TS het prima vind is het ook prima. Mogelijk gaat het met een kleine soundbar beter.
Ik houd het bij mn Klipsch 504C  8-)
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: RHK op augustus 29, 2021, 11:50:14
Ja, en niet te vergeten de Audyssey meting op die tv speaker, die de error aangeeft. Dan is het toch geen afgestemd geheel meer. Als de TS het prima vind is het ook prima. Mogelijk gaat het met een kleine soundbar beter.
Ik houd het bij mn Klipsch 504C  8-)

Die Audyssey error mag je vergeten, gebeurt met meer speakers.
AccuEQ had hetzelfde probleem, geeft die melding niet meer, maar is er wel.
Als de draden goed aangesloten zijn, negeren.
Wordt ook door de Audyssey kenners op AVS gezegd, en die vertrouw ik 😉😉

RHK

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Dirk_Hofmans

Citaat van: CBdicX op augustus 29, 2021, 09:27:24
Een aantal Sonys hebben de mogelijkheid voor gebruik van de tv speakers als center.
Ik heb dit met mijn Sony oled ook getest, klonk als een koekblik, maar het kan wel.

Tv speakers als center is sowieso zeer twijfelachtig, de belangrijkste speaker uit een surround setup 😟

Ik gebruik nu 2 center speakers, maar ach, dat ben ik 😉 (2x Gallo Adiva SE)
Zo krijg ik een breder center veld ipv een duidelijk waarneembaar punt wat 1 speaker heeft.
Staan (hangen) 60 cm uit elkaar.....

Dat koekenblik vind ik nog wel meevallen  :wink:. Ik wou de Monitor Audio A40 eronder leggen, maar ik krijg mijn madam niet overtuigd. Ze vind dat veel te groot. De 4 andere speakers zijn Monitor Audio A10 tjes. De subwoofer is een oude maar die doet het nog goed.

NS

Op mijn Cinema 60 zit Audyssey MultEQ XT versie. Vandaag heb ik de Audyssey meting via de App uitgevoerd. Op zich zijn de resultaten prima. Maar ik heb nog een vraag over de posities van de microfoon die ik hier wil voorleggen. Van de acht posities moeten / kunnen 7 en 8 achter de luisterpositie worden gemeten. En dat laatste kan dus bij mij niet. Mijn bank staat namelijk tegen de muur en aan weerzijde daarvan staan de Surrounds. Het is niet mogelijk de bank te verplaatsen. Speakers verplaatsen is ook geen optie. Kabels lopen namelijk door vloer en muur. Als ik nu de eerste drie posities van mijn bank laat meten dan is het resultaat dat de Front Speakers in DB enorm worden genepen tov de Surround Speakers. Dit komt zeer waarschijnlijk omdat vanaf de eerste 3 posities de microfoon nagenoeg geen testsignaal van de Surrounds opvangt. Ik heb daarna een tweede meting gedaan. Daarbij heb ik de microfoon bij alle 8 posities voor mijn bank geplaatst. Het resultaat daarvan was een stuk beter.

Maar nu vraag ik mij af of het zinvol is een derde meting te doen. Hierbij opnieuw de microfoon voor mijn bank te plaatsen maar dan de laatste twee metingen 7 en 8 dus over te slaan.   

CBdicX

Citaat van: NS op februari 01, 2023, 19:05:34
Op mijn Cinema 60 zit Audyssey MultEQ XT versie. Vandaag heb ik de Audyssey meting via de App uitgevoerd. Op zich zijn de resultaten prima. Maar ik heb nog een vraag over de posities van de microfoon die ik hier wil voorleggen. Van de acht posities moeten / kunnen 7 en 8 achter de luisterpositie worden gemeten. En dat laatste kan dus bij mij niet. Mijn bank staat namelijk tegen de muur en aan weerzijde daarvan staan de Surrounds. Het is niet mogelijk de bank te verplaatsen. Speakers verplaatsen is ook geen optie. Kabels lopen namelijk door vloer en muur. Als ik nu de eerste drie posities van mijn bank laat meten dan is het resultaat dat de Front Speakers in DB enorm worden genepen tov de Surround Speakers. Dit komt zeer waarschijnlijk omdat vanaf de eerste 3 posities de microfoon nagenoeg geen testsignaal van de Surrounds opvangt. Ik heb daarna een tweede meting gedaan. Daarbij heb ik de microfoon bij alle 8 posities voor mijn bank geplaatst. Het resultaat daarvan was een stuk beter.

Maar nu vraag ik mij af of het zinvol is een derde meting te doen. Hierbij opnieuw de microfoon voor mijn bank te plaatsen maar dan de laatste twee metingen 7 en 8 dus over te slaan.

Ik zou de mic op de rugleuning zetten voor meting 7&8.
Meting 1-2-3 kan je doen op de zitting.
4-5-6 iets voor de bank, niet verder dan 80 cm van de laatste meet plaats.
7-8 dan op de rugleuning.

Niet ideaal maar dat zijn maar weinig kamers, er moet vaak wat gerommeld worden met mic posities.

Marvin

Gewoon overslaan en opnieuw beginnen.
Wat kussens. op de bank, net alsof er mensen zitten, helpt ook als je een leren bank hebt.
Elke meting pakt net even anders uit, na een goed aantal metingen ga je de software beter begrijpen, begrijp je wat de plaatsing van de mic doet met een meting.
In de app kan je al je metingen opslaan en zo in de receiver laden, dus je kan zo weer terug naar een oudere situatie. 
Spelen met de meting is leuk, zeker met de mogelijkheden in die app.

CBdicX

Citaat van: marvin op februari 01, 2023, 19:35:02
Gewoon overslaan en opnieuw beginnen.
Wat kussens. op de bank, net alsof er mensen zitten, helpt ook als je een leren bank hebt.
Elke meting pakt net even anders uit, na een goed aantal metingen ga je de software beter begrijpen, begrijp je wat de plaatsing van de mic doet met een meting.
In de app kan je al je metingen opslaan en zo in de receiver laden, dus je kan zo weer terug naar een oudere situatie. 
Spelen met de meting is leuk, zeker met de mogelijkheden in die app.

Vind jij de app meerwaarde ?
Mijn standaard metingen zijn redelijk stabiel, weinig verschil in nieuwe metingen.
Wat zou de app dan kunnen doen wat ik nu niet kan ?

Marvin

Ik vind de inzage in wat er gemeten wordt handig.
Net als het aanpassen van frequentie curves, je leert er van.
Gordijnen open of dicht, ander resultaat.
En het is natuurlijk super handig om met een iPad te meten.

CBdicX

Citaat van: marvin op februari 01, 2023, 21:11:47
Ik vind de inzage in wat er gemeten wordt handig.
Net als het aanpassen van frequentie curves, je leert er van.
Gordijnen open of dicht, ander resultaat.
En het is natuurlijk super handig om met een iPad te meten.

Heeft onderbroek aan, onderbroek uit, ook invloed 😁

Dat van de gordijnen snap ik, meer en minder demping.
Ook het neerzetten van de mic is van belang, niet exact op dezelfde plaats en er worden andere reflecties gemeten.

Denk dat ik de app ook koop, ben er wel benieuwd naar.

Marvin

Ja van alles wat we er aan uitgeven, kan €20 voor een app er nog wel bij. [emoji16]

CBdicX

Citaat van: marvin op februari 01, 2023, 22:37:02
Ja van alles wat we er aan uitgeven, kan €20 voor een app er nog wel bij. [emoji16]

Vandaag getest, maar wat is dit traag......
Na iedere meting dat terug zenden naar de app gaat mij te traag, maar goed, normaal zou dit maar 1x nodig zijn.
Ook vind ik de toegevoegde waarde zeer beperkt, weet niet zo goed wat ik er mee moet.