Ervaringen met Audyssey EQ/XT32 en Audyssey App

Gestart door dmeerpa, juni 11, 2009, 20:22:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stadium III

Volgens mijn kun je in Ron zijn shop wel een demo krijgen
Verder denk ik dat er weinig mensen zijn die demo's kunnen geven
Behalve Theo Ron en ik
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

drees62

Citaat van: John Wx op juli 29, 2011, 13:27:49
Is er niet ergens een DEMO met Audyssy bij een show winkel ? en dan niet dit is de stand met en deze zonder ?



Of is Ron binnenkort nog ergens bij een Audioclub

Maak een afspraak bij 'm thuis. In een mooie luisterruimte heeft hij ook een Integra staan maar ook een mooie SR 9600 met Von Sweikert. Je wordt daar perfect ontvangen kan ik uit eigen ervaring mededelen  :-)
Kun je gezellig bomen over Audyssey pro's en contra's

Perfect_audio

Citaat van: Stadium III op juli 29, 2011, 13:33:25
Volgens mijn kun je in Ron zijn shop wel een demo krijgen

:yes:

Iedereen is welkom voor een uitgebreide demo in mijn luisterruimte.
Alle facetten van audyssey pro kunnen hier ervaren worden.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

JohnWx

Citaat van: Perfect_audio op juli 29, 2011, 13:58:00
Citaat van: Stadium III op juli 29, 2011, 13:33:25
Volgens mijn kun je in Ron zijn shop wel een demo krijgen

:yes:

Iedereen is welkom voor een uitgebreide demo in mijn luisterruimte.
Alle facetten van audyssey pro kunnen hier ervaren worden.

ron

en waar ligt het Audyssy park
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

still life

Citaat van: Stadium III op juli 29, 2011, 13:26:28
Mooi is dit om idd terug te lezen dat ik nu 180 graden gedraaid ben

:-)


CiteerVerder is en blijft het standaard systeem dus niet de XT gewoon rommel
Heb van Ron toen ook vernomen dat Marantz het pas goed doet met de Sr 7005 en de andere apparaten die de Pro versie hebben

:yes:  imho topmachientje..  :-D


The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Perfect_audio

Citaat van: John Wx op juli 29, 2011, 14:03:32
Citaat van: Perfect_audio op juli 29, 2011, 13:58:00
Citaat van: Stadium III op juli 29, 2011, 13:33:25
Volgens mijn kun je in Ron zijn shop wel een demo krijgen

:yes:

Iedereen is welkom voor een uitgebreide demo in mijn luisterruimte.
Alle facetten van audyssey pro kunnen hier ervaren worden.

ron

en waar ligt het Audyssy park

Midden in een landelijke omgeving! Zonder buren.
Adres natuurlijk via PM.
Maar om een idee te geven:
A12 Arnhem > Oberhausen, afslag Emmerich, dan nog 15 minuten.
Of A77 Boxmeer > Duitsland, afslag 3 vliegveld Weeze, dan nog 10 minuten.
Lijkt ver maar valt reuze mee. Rij regelmatig naar het westen: Haarlem: 1,5 uur,  Leeuwarden: krap twee uur.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

still life

deze mankeert hier nog: mooie toelichting van ron..  8-)


Citaat van: WimPeu op juli 29, 2011, 11:46:35
Audyssey topic is prima.

Het hele audyssey stereo gebeuren komt op mij nogal berekend over. Alles wordt maar vlak getrokken en rechte curves worden aangemaakt. Technisch gezien allemaal prima. Maar toch komt er zoveel meer bij kijken. Als we in stereo van het audyseey principe zouden uit gaan dan kon je ook bereken wat voor kabels je moet gebruiken en wat voor vermogen versterker in wat voor kamer en ga zo maar verder. Wiskunde audio. Puur stereo gaat uit van geen kleuring 'what so ever'. De sport is juist om met die technische achterstand (als je het zo wilt noemen) toch een zo perfect mogelijk geluid te creƫren.



Citaat van: Perfect_audio op juli 29, 2011, 12:20:15
Theorie en fantasie.

Laat ik het eens proberen uit te leggen.
Waar het bij Audyssey om gaat is om de kleuring die de luisterruimte veroorzaakt te corrigeren.

Ook bij 'puur stereo' zoals jij het noemt, kun je niet om de invloed van de luisterruimte heen. Verplaats je set naar een andere ruimte en het klinkt geheel anders. Laten we dat nou eens onderkennen.
Het is heel goed mogelijk dat een set erg prettig klinkt in een ruimte, maar dat is natuurklijk ook heel persoonlijk. En daar is ook geen kritiek op, integendeel, tevredenheid is prima.

Maar als je nu de kleuring van de ruimte wel wil corrigeren, dan heb je (bijvoorbeeld) Audyssey. Tijdens het meten wordt bepaald wat precies de invloed is van de ruimte op de luisterplaats(en). Dit doe je door een bekend signaal uit te sturen en te meten wat er uiteindelijk op de luisterplaats terecht komt. Je weet dan wat er wordt verzwakt of versterkt en dat kun je corrigeren.

Wat heb je dan?
Dan heb je het referentiesignaal op de luisterplaats(en) zoals de maker van de CD dat heeft bedoeld.

En is dat prettig?
Tot nu toe ervaren de meeste mensen dat als zeer prettig, zoals te lezen is bij de reacties van de diverse mensen die het hebben gehoord. Op zich niet verwonderlijk, want de maker heeft zijn best gedaan om een mooi stukje muziek af te leveren en als dat ook als zodanig in de huiskamer te horen is dan kan het niet echt fout zijn.

Dat laat onverlet dat iemand toch kan vinden, dat er nog iets aan het geluid gesleuteld met worden. Dan spreken we over een 'preferentiesignaal'. Iedereen is vrij zijn eigen geluid te bepalen. Punt.

Maar Audyssey brengt het geluid in de huiskamer terug naar het referentieniveau. Het (door de kamer gekleurde) signaal wordt hersteld! Het is dus niet Audyssey die het signaal kleurt.
Daarin onderscheidt Audyssey zich van een 'equalizer'. Dat is eigenlijk een (breedband) correctieapparaat dat op (eigen) gehoor wordt gebruikt (preferentiesignaal). Audyssey maakt gebruik van precieze metingen om het referentiesignaal te herstellen.

Het 'vlak trekken' zoals jij het noemt is niet zomaar het niveau verhogen totdat het plat is, er komt veel meer bij kijken, maar dat voert nu even te ver. Bovendien heb ik het al uitgelegd op www.audyssey.eu.

Maar het belangrijkste is toch wel de tevredenheid van de gebruikers en van hen die het zelf gehoord hebben.
Daarom zeg ik ook altijd, KOM EERST EENS LUISTEREN en dan pas kritiek.
Ik ben niet tegen kritiek, begrijp me goed, maar wel NA kennisname van de inregeling.

ron
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

WimPeu

Kortom, koop een receiver met Audyssey Pro en vergeet alle High-Fi/End versterkers.... Ik kan het hoe dan ook niet anders lezen dat dat de eind conclussie is.  :-P

Weet het niet hoor. Ik ben een van de weinig mensen hier op het forum die beide optie's thuis staan heeft. Kan er in het hele verhaal van Ron technisch geen speld tussen krijgen. Ik heb alleen maar een eeuwen oud referentie...mijn oren. Veel mensen zullen het een verbetering vinden maar nog veel meer niet. Ik heb het voor de duidelijkheid alleen over Audyssey icm stereo. Als er geen ander stereo was dan Audyssey controlled stereo dan was ik met die tak van de hobby snel klaar.
Kun je 1 naam noemen Ron die na het horen van stereo met Audyssey zijn dedicated stereo set de deur heeft uit gedaan en over is naar een receiver?

Ik heb kritiek? Misschien maar niet voor kennis. Draaide als 1 van de eerste mensen hier op het forum met volle tevredenheid films met Audyssey. Toen wou er nog werkelijk niemand aan.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

still life

had het in de voorgaande discussie als volgt samengevat..

Citaat van: still life op juli 29, 2011, 11:33:19
moet je anders zien denk ik wim:

hij kleurt waar nodig of waar het beter van wordt.. 
beetje als tv calibratie neem hij ook kleur weg waar het te fel is
en dat gebeurt voor alle speakers weer anders & meerbandig

met als uitgangspunt een mooie freq respons realiseren bij een zekere geluidsdruk (75db) full band

:wink:

dit alles via een complexe EQ die in pincipe een nieuw filter berekent voor de aangeschakelde speakers
check de bekomen vlakke respons op de uitdraaien van theo..

wake up & face the music boys.. ADSY/room EQ is here to stay  :yes:

& zal nog verder/beter evolueren, vooral het bi-ampen bvb kan imho veel efficiƫnter aangepakt worden..


Citaat van: WimPeu op juli 29, 2011, 14:51:25
Kortom, koop een receiver met Audyssey Pro en vergeet alle High-Fi/End versterkers.... Ik kan het hoe dan ook niet anders lezen dat dat de eind conclussie is.  :-P


die opdeling, 2-stijd is imho helemaal niet nodig wim

er zal altijd een markt zijn voor beiden, zolang 'audiofielen' verdeeld zijn in die kampen..

wat mij opvalt is dat wie puur stereo gaat, doorgaans goed op de hoogte is van wat allemaal speelt
& alles prima opstelt volgens de regels v/d kunst & desnoods akoestisch de ruimte aanpakt..

een dikke High-Fi/End set is totaal geen garantie op High-Fi/End geluid..  nonono
de tool op receivers (ADSY) is dat wel..  :wink:

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

WimPeu

OK, ik ben om.... :-D

Nog iemand een PM11 over nemen...zal moeilijk worden nu de mensen over Audyssey hebben gelezen... :-D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

lo

 :schater:
Dan zou ik weer te laat komen........ gaat niet gebeuren denk ik dat je die spullen weer weg doet :no:
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

WimPeu

Al kom je kruipend Leo dan nog zal de 11 set hier staan... notworthy  :-D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

lo

 notworthy
Tis waarschijnlijk maar net zo ver, misschien zelfs korter maar kom toch liever met de auto. :schater:
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

drees62

#43
Citaat van: WimPeu op juli 29, 2011, 14:51:25
Kortom, koop een receiver met Audyssey Pro en vergeet alle High-Fi/End versterkers.... Ik kan het hoe dan ook niet anders lezen dat dat de eind conclussie is.  :-P

Weet het niet hoor. Ik ben een van de weinig mensen hier op het forum die beide optie's thuis staan heeft. Kan er in het hele verhaal van Ron technisch geen speld tussen krijgen. Ik heb alleen maar een eeuwen oud referentie...mijn oren. Veel mensen zullen het een verbetering vinden maar nog veel meer niet. Ik heb het voor de duidelijkheid alleen over Audyssey icm stereo. Als er geen ander stereo was dan Audyssey controlled stereo dan was ik met die tak van de hobby snel klaar.
Kun je 1 naam noemen Ron die na het horen van stereo met Audyssey zijn dedicated stereo set de deur heeft uit gedaan en over is naar een receiver?

Ik heb kritiek? Misschien maar niet voor kennis. Draaide als 1 van de eerste mensen hier op het forum met volle tevredenheid films met Audyssey. Toen wou er nog werkelijk niemand aan.

Ook ik heb hier beide opties staan en weet wel dat mijn stereoset niet de deur uit gaat, ook niet nadat je Audyssey Pro op een receiver in huis hebt.
Heb daar woensdag ook met Theo nog uitgebreid over geouwehoerd. Die is nl. van mening dat het na het inmeten met Audyssey Pro in alle luisterruimte's gelijk zal klinken. Het zou nu bij Rob net zo klinken als bij hem. Ik ben het op dat punt niet met hem eens wat ik heb aangegeven dat de klank, kwaliteit en en opbouw van het merk maar ook het apparaat zelf in mijn optiek ook een grote rol spelen. Een Onkyo klinkt van huis uit nu eenmaal wat anders dan bijv. een Marantz. Dat wil ik juist niet gelijk getrokken krijgen door Audyssey! Ook het voorversterkergedeelte van bijv. een PM 11/15 is van heel andere kwaliteit dan een AV/receiver. Die winst geeft Audyssey je niet terug.

Bij Theo is het verschil heel groot tussen wel en geen Pro. Ook in zijn oude huis was dit al het geval met de Marantz SR 8002, ook geen misselijke receiver. Waar dat precies aan ligt weet ik niet. Misschien de sub die niet meedoet in Pure-Direct? Of toch die Kef's die steken laten vallen en veel baat hebben bij de Audyssey?
Wel gek want bij jouw klonk de Onkyo (zonder sub in stereo) errug goed. 
Ook hier klonk mijn Marantz SR 8001 in Pure Direct best goed, veel beter dan de Integra nu bij Theo. Alleen had ik toen nog problemen in het laag en met de Ausyssey-versie op de SR 8001 kwam je van de drup in regen  :-(

Daarom mezelf nog even citeren:
Citaat van: drees62 op juli 28, 2011, 00:04:45
Indien je voornemens bent om ook een CD in stereo op een A/V receiver af te spelen in een buitengewone kwaliteit is Audyssey Pro een regelrechte aanrader/must!  HB Ook met HT is het natuurlijk prima voor elkaar.
Mijn volgende receiver is er zeker eentje met Audyssey Pro aan boord  :yes: :yes:

Daarmee bedoelde ik te zeggen dat indien je toch van plan bent om een keer wat nieuws te kopen ga dan voor de Pro versie. Dan heb je altijd die mogelijkheid aan boord. Ik heb niet gezegd dat die PM/SA weer weg kan  :schater:

WimPeu

Kan ik niks aan toevoegen Andre. Theo en Rob hun set heb ik nog niet gehoord maar ik neem dat jouw bevindingen ook wel ongeveer de mijne zullen zijn wbt de set bij Theo. Hoop dat we binnenkort een M&G bij Theo hebben dan kunnen we het er nog eens mooi over hebben. Ben blij dat je even opmerkt hoe goed de Onkyo in pure audio klinkt in mijn situatie.  :wink:  :yes:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES