PC als bron maar hoe werkt SPDIF

Gestart door jwx, juli 11, 2008, 22:10:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JohnWx

Ik wil mijn pc aansluiten op een D/A converter
Ik gebruik een optisch Toslink 3.5 mm naar de D/A converter
Ik heb de audio uit aangevinkt als SPDIF uit maar krijg geen signaal?

iemand een idee



pc is een COMPAQ 530 SSF P4 2.8 HT 2.5gb intern 40gb HD dvd rom WIN XP pro sp2





help
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Stadium III

ik zie dat je je alleen maar 3,5mm jack's hebt
Dus je moet er een verloop voor hebben van 3,5m naar optisch
Als je dit hebt en hij zit in de goeie poort moet je bij je geluidsinstellingen selecteren dat je de spdif out gebruikt

Dan zou hij het moeten doen

Verder mocht het niet lukken fotoje of printscreentje kom je voor ons al een stuk verder
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

dmeerpa

Vermoedelijk bedoel je een COMPAQ 530 SFF.

Ik vermoed dat deze PC geen SPDIF uitgang bezit, maar enkel een analog uitgang, de groene 3,5mm jack.
De andere 2 3,5mm jack's zijn vermoedelijk de line-in en Mic, sommige PC laten toe deze te gebruiken voor 5.1 analoog.

Nu vermoedelijk is de gebruikte audio chip op het moederbord een chip die voorzien kan worden van een SPDIF uitgang, hierdoor zie je binnen Windows de mogelijkheid om deze te aktiveren, want de software detecteerd niet dat deze mogelijkheid niet gebruikt wordt.

Ik zie ook geen SPDif out op de foto, kan natuurlijk wel dat je een extra audio kaart hebt toegevoegd.

Op onderstaande foto zie je de 2 meest voorkomende digitale uitgangen, de linkse is een SPDIF uitgang.


Meer info vindt je op http://nl.wikipedia.org/wiki/Sony/Philips_Digital_Interface
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

JohnWx

digitaal kan ook 3.5 mm zijn

deze kabel gestopt in de audio output en de output als spdif aangevinkt






Technical Specifications - Audio

AC97 Integrated ADI 1981B Audio Type Integrated
AC '97 Stereo Codec Yes
FM Synthesis Support Yamaha XG Lite
OPL3 FM Synthesis Support Yes
Sound Blaster Compatibility Yes
Audio Jacks Microphone-In (20-K ohm Input Impedance); rear stereo and front analog microphone ports available except for USDT which has front stereo microphone only
Line-In (12-K ohm Input Impedance)
Line-Out * (less than 800 ohms Output Impedance, expects at least a 10-K ohm load)
Headphone-Out (2.5 Ohms Output Impedance, expects at least a 32 ohm load)
NOTE: *Internal Speaker Amplifier is for Internal Speaker only. External Speakers need to be powered externally.
Sampling 7 kHz – 48 kHz
Wavetable Syntheses (software) GM and FM Midi Support, Direct Music and Down Loadable Soundset (4 Meg DLS Level 1 and 2 Support)
3D Positional Sound No
Digital Audio via (S/Pdiff) Yes
Analog Audio: Yes
Number of Channels on Line-Out
(mono/stereo) Stereo (Left & Right channels)
Internal Audio Speaker Power Rating 3W
Internal Speaker Yes
Hardware Equalizer for Internal Speaker Fixed 7 Band ParametricEQ
External Speaker Jack
(Headphones/Line-Out) Yes

Het zou moeten kunnen ?


misschien zie ik iets over het hoofd?




Of zoals je zegt DMEERPA dat de chip het kan maar er niet op zit, heb ook wel is zoeits gehad met low budget video kaart hij bleef maar om de driver vragen van de svideo
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Stadium III

Die kabel zou het moeten kunnen idd

Nu is het de vraag wat je hardware matig hebt
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

JohnWx

Citaat van: Stadium III op juli 12, 2008, 14:26:24
Die kabel zou het moeten kunnen idd

Nu is het de vraag wat je hardware matig hebt

dat kan ik nergens herleiden of het optisch of coaxiaal is ?
netjes pc geregistreerd bij Hp en online chat hulp met HP wizkids dachten dat een da converter een scanner of camera was gelukkig een riem om me broek anders zakte hij af

op de vraag is de soundcard optical of coax ?


antwoord u kunt het beste naar dichtsbijzijnde hp dealer gaan
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

dmeerpa

Ik ben voor 99% zeker dat de COMPAQ 530 SFF geen digitale audio uit heeft.
Als je googeld op "COMPAQ 530 SFF" vind je verschillende resultaten, maar zoek je "COMPAQ 530 SFF" +spdif, niks...

er bestaan inderdaad wel digitaal 3.5 mm jacks maar ik heb deze nog nooit op een desktop PC gezien
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

JohnWx

volgens de specs wel ?


Technical Specifications - Audio

AC97 Integrated ADI 1981B Audio Type Integrated
AC '97 Stereo Codec Yes
FM Synthesis Support Yamaha XG Lite
OPL3 FM Synthesis Support Yes
Sound Blaster Compatibility Yes
Audio Jacks Microphone-In (20-K ohm Input Impedance); rear stereo and front analog microphone ports available except for USDT which has front stereo microphone only
Line-In (12-K ohm Input Impedance)
Line-Out * (less than 800 ohms Output Impedance, expects at least a 10-K ohm load)
Headphone-Out (2.5 Ohms Output Impedance, expects at least a 32 ohm load)
NOTE: *Internal Speaker Amplifier is for Internal Speaker only. External Speakers need to be powered externally.
Sampling 7 kHz – 48 kHz
Wavetable Syntheses (software) GM and FM Midi Support, Direct Music and Down Loadable Soundset (4 Meg DLS Level 1 and 2 Support)
3D Positional Sound No
Digital Audio via (S/Pdiff) Yes
Analog Audio: Yes
Number of Channels on Line-Out
(mono/stereo) Stereo (Left & Right channels)
Internal Audio Speaker Power Rating 3W
Internal Speaker Yes
Hardware Equalizer for Internal Speaker Fixed 7 Band ParametricEQ
External Speaker Jack
(Headphones/Line-Out) Yes

Het zou moeten kunnen ?
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

dmeerpa

Citaat van: jwx op juli 12, 2008, 20:03:47
volgens de specs wel ?


Technical Specifications - Audio

AC97 Integrated ADI 1981B Audio Type Integrated
AC '97 Stereo Codec Yes
FM Synthesis Support Yamaha XG Lite
OPL3 FM Synthesis Support Yes
Sound Blaster Compatibility Yes
Audio Jacks Microphone-In (20-K ohm Input Impedance); rear stereo and front analog microphone ports available except for USDT which has front stereo microphone only
Line-In (12-K ohm Input Impedance)
Line-Out * (less than 800 ohms Output Impedance, expects at least a 10-K ohm load)
Headphone-Out (2.5 Ohms Output Impedance, expects at least a 32 ohm load)
NOTE: *Internal Speaker Amplifier is for Internal Speaker only. External Speakers need to be powered externally.
Sampling 7 kHz – 48 kHz
Wavetable Syntheses (software) GM and FM Midi Support, Direct Music and Down Loadable Soundset (4 Meg DLS Level 1 and 2 Support)
3D Positional Sound No
Digital Audio via (S/Pdiff) Yes
Analog Audio: Yes
Number of Channels on Line-Out
(mono/stereo) Stereo (Left & Right channels)
Internal Audio Speaker Power Rating 3W
Internal Speaker Yes
Hardware Equalizer for Internal Speaker Fixed 7 Band ParametricEQ
External Speaker Jack
(Headphones/Line-Out) Yes

Het zou moeten kunnen ?


Maar van wat zijn die specs ? van de Compaq Computer of van de D/A Converter ?
Ik vermoed van de D/A Converter.
Indien van de Compaq Computer, heb je dan misschien een link naar de site waar je die specs vond ?

Ik vermoed dat je de 3,5mm jack in de groene connecter achteraan de PC hebt geplugd ? Dat is volgens mij de analoge oudio out. Op je eerste foto zie ik geen mogelijkheden waar een digitale out zou steken.

Wat je wel kan doen is met een analoge stereo kabel met 2 3,5mm jacks (zoals deze van een hoofdtelefoon) van de groene audio out op de PC naar de blauwe conneter (Line-in) op de D/A converter. Dan kan je van de D/A converter met een S/PDiff verder naar een receiver, maar ik weet niet welk voordeel je hieruit gaat halen...
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

JohnWx

Aan de specs ligt het niet P4 2.8HT 2.5 GB intern
http://h18002.www1.hp.com/products/quickspecs/11632_div/11632_div.HTML

moet alleen weten of de digital output van de HP/Compaq optisch of coaxiaal


Audio Alchemy DDE v1.0 DAC



Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx



Wat je wel kan doen is met een analoge stereo kabel met 2 3,5mm jacks (zoals deze van een hoofdtelefoon) van de groene audio out op de PC naar de blauwe conneter (Line-in) op de D/A converter. Dan kan je van de D/A converter met een S/PDiff verder naar een receiver, maar ik weet niet welk voordeel je hieruit gaat halen...
[/quote]



Dat is doelloos
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

MadVillain

zelf heb ik niet alles gelezen wat hier staat.

Maar zelf had ik in het verleden als oplossing "AC3FILTER"voor doorvoeren van het digitale signaal.
Daar heb je een optie om al het surround geluid ook stereo van divx/xvid digitaal door te sturen. Zonder dat hij door de pc gedecodeerd wordt.

En om mp3's digitaal door te sturen gebruikte ik foobar. En daar kon ik simpel selecteren hoe ik het wilde doorsturen..

JohnWx

het zit wel op het bord standaard van ASUS maar het zit in een business HP/Compaq en is het een OEM bord en daarom hebben ze het eraf gehaald de verbinding om het zo maar te zeggen


iedereen dank behalve HP/Compaq die konden geen antwoord geven wel ASUS hello
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

dmeerpa

#14
Er is één oplossing een losse audio kaart, zoals die van Creative Labs, meestal is het geluid stukken beter dan de onboard geluids kaarten.

Een gouden raad die ik als informaticus meegeef, koop nooit zo'n merk computers als Dell, HP, ACER, (Vroeger Compaq) ... Vaak zijn de uitbreidingen beperkt, of moeten ze specifiek van die fabrkiant zijn. Ik herinner me Compaq's waar de geheugens van Compaq zelf moesten zijn, anders lukte het niet. Of merk PC, waar je geen normale uitbreidingskaarten kon insteken.

Ik stel al heel mijn leven mijn PC's zelf samen, men noemt het wel een wit product PC maar alle onderdelen zijn gerenomeerde merken moederbord, CPU, geheugen, GPU tot zelfs mijn kast....
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25