Marantz 2015..

Gestart door Rob.., januari 24, 2024, 21:39:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Rob..

Een goede avond,

Ik zou zou graag van jullie advies willen, welke boekenplank speakers er het beste op mn model 2015 zouden kunnen passen.
Heb al wat voorbij horen komen zoals Kef iq10 / 30, Klipsch, b&w..
Vraag me ook af wat de ondergrens qua vermogen mag zijn in deze. 15 echte watss blijft 15 watt.. toch? Ik heb een beetje kaas gegeten, maar hoor graag wat jullie smaak is.
Groet,
Rob..

JohnWx

Elke monitor kan er wel op de speaker en je kamer bepalen bijna alles qua sound


Tuurlijk zullen er monitoren zijn met een laag rendement maar die worden het dan niet :-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Frits Denon

Hoi! Welkom hier!

Leuke receiver! Je kunt met 15 Watt prima een leuke monitor aansturen die een redelijk hoog rendement heeft en geen weerstand dippen geeft.

Hier een link om je in te lezen in de materie: https://www.hifiklubben.nl/inspiratie/stereohifi/luidsprekers-2-vermogen-en-geluidsniveau/

Verder is de positie van de speakers en jouw ruimte waar ze in komen te staan bepalend hoe het in JOUW oren mooi klinkt.

Ga vooral naar verschillende kleinde speakers luisteren om te zien wat wel bij je past en wat niet. Kan bij een goede hifi zaak, maar ook bij leden hier van het forum. Veel plezier bij het zoeken en vinden, altijd een leuke bezigheid.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

NB

Welkom.
Ik zou iig 8 ohm luidsprekers er aan hangen.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

SB_Marantz

Citaat van: Frits Denon op januari 25, 2024, 10:00:14Hoi! Welkom hier!

Leuke receiver! Je kunt met 15 Watt prima een leuke monitor aansturen die een redelijk hoog rendement heeft en geen weerstand dippen geeft.

Hier een link om je in te lezen in de materie: https://www.hifiklubben.nl/inspiratie/stereohifi/luidsprekers-2-vermogen-en-geluidsniveau/

Verder is de positie van de speakers en jouw ruimte waar ze in komen te staan bepalend hoe het in JOUW oren mooi klinkt.

Ga vooral naar verschillende kleinde speakers luisteren om te zien wat wel bij je past en wat niet. Kan bij een goede hifi zaak, maar ook bij leden hier van het forum. Veel plezier bij het zoeken en vinden, altijd een leuke bezigheid.

Jouw verhaal klopt voor een groot gedeelte alleen begrijp ik nooit waarom mensen niet voor een full range speaker aan.
Monitoren zijn simpelweg niet in staat om een goed ...lees stevig laag te produceren.
Van de opgegeven specs klopt ook maar al te vaak geen drol.

De 2015 mag dan een klein receivertje zijn maar stuurt makkelijk mijn luidsprekers aan die 8 Ohm zijn.  :schater:  :gaap:

Nominaal betekent dat!

Deze dippen naar 3 Ohm en dan hebben we het niet over een simpele weerstand maar een capacitieve/reactieve......imdedantie genaamd.
De impedantie naar boven zal ongeveer 20 Ohm zijn.

Het enige advies wat ik kan geven is: Ga voor hoog rendement. 100DB/W
Kwa geluid kan en wil ik niets zeggen omdat iedereen een andere smaak en een andere gehoorscurve heeft.
Tevens is elke akoestiek anders.
En natuurlijk de plaatsing! Tweetertje sowieso op oorhoogte.
En de luisterdriehoek. Enfin mijn taak is in deze kwestie een andere dan advies over speakers geven maar vragen staat nog steeds vrij mocht je deze nog hebben na dit epistel.

Ben je snel tevreden dan is het niet zo moeilijk anders gaat het best een lastige reis worden kan ik je verzekeren.

Mensen die bij mij komen vallen vaak uit hun stoel en vragen naar het merk.
Heeft totaal geen zin!
De ene Cabasse,Klipsch,JBL etc is de andere niet en dan nog......Je hoort speakers bij iemand thuis of in de winkel of gaat af op e.o.a. review.......
Ook dat heeft totaal geen zin.

Thuis luisteren is altijd het beste.
Koop je gebruikte luidsprekers let dan op de rolranden van de drivers of er heen scheuren oid inzitten en dat alle drivers werken!
Laat de eigenaar ook even flink hard spelen en let er op of je geen gekraak uit de woofers hoort komen. Een beschadigde spreekspoel kan op zacht volume nog prima werken maar het gaat een keer mis.....
Meer kan ik er echt niet van maken.
Verder kun je met de 2015 natuurlijk niet erg hard spelen maar je kunt er elke willekeurige luidspreker aan knopen.
Zorg er wel voor dat je de versterker zelf niet laat clippen....lees overbelasten. Maar ook daar kan dit kleintje prima tegen maar de luidspreker niet al te lang.
Beetje extreem misschien maar dan weet je al wat meer van de kaas.  8-)
 

succes!






Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

renes59

Mijn advies, is al vaker gezegd hier: Schifting maken in de winkel en dan thuis luisteren of het daar ook is wat je er van verwacht.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Rob..

Ok. Dank voor jullie reacties.
Het stuk op hificlubben had ik reeds gelezen en nu nog maar eens. De vraag die ik nu nog heb en waar men vaak voor waarschuwt is dus wanneer je versterker gaat clippen, je dan ook je luidsprekers naar de #lote helpt?

Frits Denon

Ja, vaak de tweeter. Die kunnen slecht tegen een vervormende versterker.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4