Project Kef T503 (1x T301 + 2x T101 als 1 speaker) en de rest......

Gestart door CBdicX, januari 14, 2024, 11:50:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Ik had een setje Kef T301 als Fronts aan de muur hangen, en ik had een set T101 over van een ander project met de T101 als Rear Height speakers.
Deze speakers gebruiken als Height speakers is trouwens een top oplossing.
Ondanks dat Kef deze T serie niet als Dolby Atmos speakers verkoop werkt dit echt prima. Gewoon onder een hoek, zo hoog mogelijk tegen het plafond en klaar.
Ik kan geen verschil waarnemen met de "echte" als Dolby Atmos verkochte speaker.

Maar goed, Rear Height wilde ik niet meer, vind de Atmos effecten sowieso discuseerbaar want 9 v/d 10 keer merk je niets van het Atmos deel, 2  Front Height vind ik voor nu zat.
Vrouw toen ook weer blij dat er 2 speakers achter verdwenen, maar toen wist zij nog niet wat er ging gebeuren.....
Ik had het idee om die 3 T speakers per L/R kant te combineren tot 1. Ik was niet opzoek naar eeen specifieke audio "verbetering" maar een optische verandering richting "Artdeco". 
Dus nadenken en naar de Gamma wat aluminum delen gekocht om de optisch wens te realiseren om het als 1 speaker te doen over komen, en iets wat uniek is in de wereld, dat weet ik zeker !! ;-)
Gelukkig is de T serie niet al te zwaar dus heb ik de achterkant gebruikt om de speakers samen te voegen.
Aan de achterkant zit het aluminum van de rand die om de T serie zit, daar heb ik met 2 componenten lijm de speakers aan elkaar gezet dmv aluminium hole pijpjes.
De T301 dient dan als "draag" speaker en die zit dan ook vast aan de muur met de Kef montage plaat. Aan de onderkant van de 3 zit nog een extra strip samen met de brede alu strip aan de voorkant.
Dit is sterk genoeg om de 3 te dragen.

De aansluiting is 2x Parallel en 1x in Serie wat dan bij de C40 12ohm geeft. Voorkant onder om het als 1 speaker te doen lijken zit de "antie slip" strip van gematteerd alumunium, de strips omhoog is ook gematteerd aluminium.
Alles zit vast met 2K lijm. Dit is dus een "definitive" bevestiging, los halen gaat niet lukken......
Qua geluid, omdat de tweeters en woofers zo dicht bij elkaar zitten, gedraagd dit zich gewoon als 1 speaker.
Deze wordt door Audyssey ruim 6 dB zachter gezet als 1x T301, crossover van 1x T301 is 100hz, dit blijft hetzelfde met 3, ik heb wel een behoorlijk breder geluidveld.
Ik kan geen Comb Filter waarnemen, dus met mijn hoofd horizontaal bewegen blijft het hoog gewoon van 1 plek komen.

Voor mij een geslaagde optische verandering, met de Surrounds en 2 Atmos speakers, een mooi geheel die toch wel een eind af staat van de originle T serie, en was een leuk project.
De match van de T serie met de PC2000 Pro is uitstekend, en op de valreep ook nog een "klassieke" Philips Bit-stream CD spealer gekocht, de CD615, kan ik mijn CD collectie ook weer eens de sporen geven.
De Kef R2C heb ik verkocht en vervangen door een nieuwe Klipsch RP504C II center, die een stuk lager dan de R2C en "draagt" de gehele set op uitstekende wijze, samen met de sub de 2 belangrijkste speaker van een Surround set.

CBdicX

Hier de start, het samen voegen van de T301 en aan beide kanten een T101.
Een extra alluminium strip onder de 3 speakers voor de stevigheid.

CBdicX

De twee "T503" Front speakers, en de Parallel / Serieel aansluiting.

CBdicX

De Surround speakers waarbij Surround gericht is in de kamer, en de Surround Back gericht is naar de achterwand. En de twee Atmos speakers voorkant aan het plafond.

CBdicX

De geweldige SVS PC2000 Pro en de Surround en Surround Back rechts speakers. Ook de Klipsch RP504C II Center en de Philips Bit-streamer....

Voorn

Lekker bezig zo, lekker hobbyen met een mooi resultaat. Vrouwen zijn eigenlijk nooit gek op luidsprekers, maar ik vind deze t serie toch echt wel een zeer aanvaardbaar model hebben. Ik heb voorheen ook een philips 615 gehad, die was echt top, daar word je gewoon blij van.
PM8005, Sr6015, UD7007, Bluesound Vault2,  Nvidia Shield Pro
Front Kef XQ5, Surround KefXQ3, Center XQ2C, Heights Q compact, Subwoofer Rel HT1510

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op januari 14, 2024, 11:57:00De twee "T503" Front speakers, en de Parallel / Serieel aansluiting.

Esthetisch zeer geslaagd....
Doch stel me een meer technische vraag, of dit wel gezond is voor de receiver.

Je sluit nu voor de fronts als ik het goed zie 3 speakers op één uitgang aan.
Je kan dat in Serie of in Parrallel gedaan hebben.
Het vermogen van het totaal is n maal het vermogen van één speaker alleen, uitgaande van identieke speakers. De impedantie is n maal de impedantie van een enkele speaker, uitgaande van identieke speakers. Rtot= R1 + R2 + ... Rn

Als ik me niet vergis zijn ze 8 ohm het stuk, maakt als ze in serie zijn geschakeld 24 ohm !!!

Heb je ze parallel geschakkeld, dan is oook nu is het te verwerken vermogen n maal het vermogen van een enkele speaker, uitgaande van identieke speakers. De impedantie is te berekenen met: 1/Rtot = 1/R1 + 1/R2 ... + 1/Rn
Uitgaande van 8 ohm het stuk komt de impedantie dan op 2,67 ohm in totaal.

Beide lijken me nu niet echt gezond voor de receiver die ik vermoed gemaakt is om te werken tussen 4 en 8 ohm.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

CBdicX

Citaat van: dmeerpa op januari 19, 2024, 19:53:09Esthetisch zeer geslaagd....
Doch stel me een meer technische vraag, of dit wel gezond is voor de receiver.

Je sluit nu voor de fronts als ik het goed zie 3 speakers op één uitgang aan.
Je kan dat in Serie of in Parrallel gedaan hebben.
Het vermogen van het totaal is n maal het vermogen van één speaker alleen, uitgaande van identieke speakers. De impedantie is n maal de impedantie van een enkele speaker, uitgaande van identieke speakers. Rtot= R1 + R2 + ... Rn

Als ik me niet vergis zijn ze 8 ohm het stuk, maakt als ze in serie zijn geschakeld 24 ohm !!!

Heb je ze parallel geschakkeld, dan is oook nu is het te verwerken vermogen n maal het vermogen van een enkele speaker, uitgaande van identieke speakers. De impedantie is te berekenen met: 1/Rtot = 1/R1 + 1/R2 ... + 1/Rn
Uitgaande van 8 ohm het stuk komt de impedantie dan op 2,67 ohm in totaal.

Beide lijken me nu niet echt gezond voor de receiver die ik vermoed gemaakt is om te werken tussen 4 en 8 ohm.


Hallo, bedankt voor de gedachte en info  :-)

De Cinema 40 doet 4 tot 16 ohm.
2 Kefs (inderdaad 8 ohm per stuk) zijn parallel aangesloten, dus dan 4 ohm, de 3e is daar weer in serie overgezet, dan 12 ohm totaal voor die 3 speakers per kant.

Het is dus een parallel/serie aansluiting wat uiteraard weinig gebruikt wordt maar in mijn geval een prima oplossing.
In de foto zie je de linker speaker en de middelste parallel aangesloten, de rechter komt dan beneden samen waar dan die 2 draden weer tot 1 gemaakt worden dmv een serie aansluiten
(daar heb ik een audiofiele kroonsteen van de Gamma voor gebruikt  :-D )
1x rood/zwart samen (serie) en blijft er rood - zwart over naar de C40.

Mocht het toch te gek worden voor de C40, dan grijpt de beveiliging in, maar het werkt zo al een paar dagen zonder problemen of warm worden van de C40  ;-)

RHK

Tja, na al die apparatuur wisselingen en aanverwante uitgaven, moet je de eindjes wel aan elkaar knopen   :-D
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: RHK op januari 19, 2024, 22:24:43Tja, na al die apparatuur wisselingen en aanverwante uitgaven, moet je de eindjes wel aan elkaar knopen   :-D

L :-D L