Dolby Atmos test via de streaming platforms.....

Gestart door CBdicX, januari 02, 2024, 10:29:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

#15
Citaat van: Emiel77 op januari 03, 2024, 22:51:51Is ook een oplossing voor: de koptelefoon, mocht dat nodig zijn :-D

En dan nog... als je toch nooit in het midden zit... hoe kan je dan perfecte surround ervaren??
Allemaal leuk en aardig met softwarematige optimalisaties na metingen met wat dan ook, de mic's staan ook op 1 positie tijdens de meting, just my thoughts :-D

Blijf bij mn overtuiging, 2.1 of koptelefoon.

Dat heeft met de vocalen te maken, dat is voor mij zeer storend om binnen Stereo naar 1 speaker te luisteren, dan wel links of rechts, terwijl de pratende persoon in het midden staat, ligt of hangt  :wink:
Dit komt omdat ik niet in het midden kan zitten, ik zit sterk naar rechts van het scherm, mijn vrouw sterk naar links, maar die interesseerd het niet.......

Vanaf 3.x is dat "probleem" er niet meer, vocalen wordt geregeld door de Center.
Bevind die persoon zich op beeld links, dan speelt en praat de linker front speaker, en zo ook voor rechts en midden  :-D

De surround ambient geluiden zijn veel minder richting gevoelig, binnen surround speelt dit niet zo sterk als binnen een Stereo opstelling.
Ook vind ik persoonlijk een actie film kijken via een stereo opstelling hopeloos.
Praten, schieten, knallen, vliegen, wippen, alles wordt door die 2 speakers heen geduwd, en een koptelefoon heb ik nooit wat gevonden, daar krijg ik het alleen maar warm van  redface

Ik weet niet hoe jij de ruimte correctie in meet, maar bij mij gebeurd de meting via de mic op 8 plaatsten, geheel rond de luisterplek.


RHK

Misschien heeft Emiel wel eens metingen gedaan en dan op 1 positie. Dan krijg je niet de roomcorrectie die de meetsoftware kan verbeteren. Of de bekende klepel............
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Emiel77

Nope, zoals al gemeld houd ik het bij een 2.1 setup.
Metingen doe ik niet, de sub is op gehoor en gevoel afgesteld, dit geeft voor mij de beste resultaten.

Heb uiteraard wel meerdere surround systemen gehoord, natuurlijk voegt het iets toe aan film beleving maar ben nooit echt onder de indruk geweest, voor mij is muziek de eerste prio, vandaar de keus voor de 2.1 setup.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Frits Denon

In onze 2.1 opstelling niet zoveel problemen met meer links of rechts zitten. Hier geen sweet spot, maar een sweet area. Ik kan vlak bij de linker speaker zitten en de rechter toch nog redelijk goed horen.

Type 5 tweeter van Elac geeft een hele mooie spreiding van het geluid. Altijd een mooi breed en diep stereobeeld.Is tenminste de ervaring hier in de TV set en ook in mijn luister stekkie.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

CBdicX

#19
Hoe zit het nu met Atmos via streamers en Blu-ray.

Om uit te zoeken wat er nu gebeurd in het display heb ik een BD Atmos disk gekocht hoe dit "gezien" wordt door de C40, als er D, DD+, Atmos, DTS, DTSX en Stereo binnen komt.

Dit zijn de display instelling, met de speaker setup, die weergegeven worden bij de diverse input signalen:


Stereo = 2.x setup zichtbaar

Stereo + DSU = 2.x setup zichtbaar

DD 5.1 = 5.x setup zichtbaar

DD+ 5.1 = 5.x setup zichtbaar

DD+ 7.1 = Atmos

TrueHD = Atmos

Stereo + NeuralX = setup zichtbaar

DTS 5.1 = 5.x setup zichtbaar

DTS-HD = 7.1 setup zichtbaar

DTSX = DTSX

Hieruit blijkt dat de software van in ieder geval de C40 aangepast is op een input signaal van DD+ 7.x / TrueHD Atmos, en dat dit beide als Atmos in het display verschijnt, zonder een speaker setup !
Dat DD+ 7.1 geen object gestuurde Atmos is, maar alleen zo door streamers gebruikt wordt, zal Dolby niets uitmaken, er wordt sowieso een Atmos licentie verkocht bij deze DD+ films.
(DTS-HD 7.x wordt dan weer niet als DTSX weergegeven !!)

Dat dit zonder speaker setup in het display verschijnt voor Atmos en DTSX heeft te maken dat beide formaten tot maximaal 64 speakers kunnen aansturen, en dit nooit in wat voor scherm dan ook op een consumenten apparaat zichtbaar te maken is.

Hier nog een engelse uitleg via het AVS forum betreft het blanco blijven van het Atmos en DTSX invoer:

Because those two codecs will use all the speakers available to them, unlike a channel based encode....

For example if you have a 9 speaker system (5.1.4) and input a 5.1 encode, you will see the 5.1 speakers light up on the input page and all 9 on the output page if you use an up mixer (Dolby Surround or Neural:X...).

If you play an Atmos track on the same system it will show all 9 channels on the outputs ....
It would be technically incorrect to show 9 channels (5.1.4.) on the input page.


De enige bij mij bekende "receiver" die 24 kanalen actief kan aansturen, tot een max van 32, is de
StormAudio ISP Elite MK3


Afsluitend:
Als je dus Atmos of DTSX in beeld krijgt zal dit bij de optie "input" niets aan speakers in het display laten zien, wel bij alles lager dan DD-DD+ en DTS 7.x
En ja, ook bij  een DD+ 7.x input zal er Atmos in het display verschijnen, terwijl dit NIET object gestuurd is en geen hoogte kanalen heeft.
Dit is puur marketing om Atmos in beeld te krijgen en het zo te "verkopen"...  :-o

(ik zie al ook zogenaamde Atmos 5.1 bestanden verschijnen op de Piratebay  :no: )






RHK

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

RHK

Ik kan hierbij opmerken dat mijn AV7706 wel een speaker set up bij Atmos laat zien, maar ook bij andere codecs.Ik heb een 7.2 opstelling. Maar ja, dat is natuurlijk wel een knappe HT voortrap. :-D
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#22
Citaat van: RHK op januari 05, 2024, 14:03:18Ik kan hierbij opmerken dat mijn AV7706 wel een speaker set up bij Atmos laat zien, maar ook bij andere codecs.Ik heb een 7.2 opstelling. Maar ja, dat is natuurlijk wel een knappe HT voortrap. :-D

Tja, apart.
Ik heb dit ook door mede Cinema 40 gebruikers laten testen, die kregen het zelfde, niets  :wink:

En je weet zeker dat het INPUT is, en niet OUTPUT wat je ziet ?

RHK

Citaat van: CBdicX op januari 05, 2024, 15:08:36Tja, apart.
Ik heb dit ook door mede Cinema 40 gebruikers laten testen, die kregen het zelfde, niets  :wink:

En je weet zeker dat het INPUT is, en niet OUTPUT wat je ziet ?

Kan het nu niet testen, staat bij Audioservice Elst ivm netwerkprolemen.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: RHK op januari 05, 2024, 16:57:29Kan het nu niet testen, staat bij Audioservice Elst ivm netwerkprolemen.

Ok, komen we op terug als jou pre weer terug is  :yes: