Home Cinema film (audio en codec) tips

Gestart door RHK, november 27, 2023, 21:57:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RHK

Is het een idee om een topic te starten in dit prachtige forum met filmtips met nadruk op de audio? Kan je je installatie testen. En het is een interessant vergelijk hoe je het op jouw set ervaart. Ik trap af met de laatste Bond film No time To Die. Mission Impossible Dead Reckoning part I kan ook. (ben eigenlijk al begonnen door dit te starten)
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Hoewie Loewie

#1
Leuk topic. The Hurtlocker.

Natuurlijk even mijn set erbij zetten: Harman Kardon AVR130 5.1 met JBL luidsprekerset, Denon DBP-1611UD blurayspeler. Mocht de HK het ooit begeven, dan komt er waarschijnlijk een 2.1 set voor terug.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

WilliamB

Citaat van: RHK op november 27, 2023, 21:57:08Is het een idee om een topic te starten in dit prachtige forum met filmtips met nadruk op de audio? Kan je je installatie testen. En het is een interessant vergelijk hoe je het op jouw set ervaart. Ik trap af met de laatste Bond film No time To Die. Mission Impossible Dead Reckoning part I kan ook. (ben eigenlijk al begonnen door dit te starten)
Leuk topic,
Inderdaad James Bond No time To Die, erg goed geluid in Dolby Atmos.
Explosie in het begin bij het graf is echt schrikken.
Film is een aanrader, zeker als je dit kan beluisteren in Atmos
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

RHK

Mooi die reacties gelijk  :gp:
Tips over goede opgenomen audio in films zijn welkom. Beeldkwaliteit ook. De nieuwe film Oppenheimer krijgt op allesoverfilm.nl een 10. Mij benieuwen hoe dat thuis klinkt.   
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#4
Hier wat testen, deze "beste" lijsten veranderen ieder jaar, vandaar dat ik voor mijzelf altijd dezelfde films gebruik, al jaren, anders is er niet goed te testen.
Maak een keus, bewaar deze, dan heb je een goede controle.

Voor Atmos gebruik ik de reeds bekende Dolby test bestanden die overal in 100% Atmos te downloaden zijn, DTSX heeft er ook een aantal, Auro is beperkt, en ik gebruik korte stukje uit actie films om de subwoofer te testen.
Maar altijd dezelfde stukjes  :yes:

Nadeel van de Youtube film stukjes is dat dit meestel in Stereo binnnen komt, en dus een upmix krijgt met Dolby Surround DSU, DTS NeuralX, of als DD+ Atmos (niet object gestuurd !!) geleverd wordt wat oa Netflix, Disney en HBO doen.
Bij DD+ Atmos staat er wel in het display Atmos, maar dat is helaas niet helemaal correct, het is niet object gestuurd.
Beter is daadwerkelijk Atmos, dus object gestuurd, maar die bestanden zijn wat lastiger te vinden en groot in formaat, maar zijn er wel


https://www.svsound.com/blogs/subwoofer-setup-and-tuning/103844102-5-of-the-best-home-theater-subwoofer-movie-moments

https://www.whathifi.com/features/best-film-scenes-to-test-surround-sound

https://www.whathifi.com/features/the-best-dolby-atmos-movie-scenes

https://www.denon.com/en-au/blog/best-movie-scenes-to-test-your-home-cinema-setup-whats-the-purpose-au

https://hub.yamaha.com/audio/tv/best-action-movie-scenes-in-surround-sound/

RHK

De beste Atmos bron is van de blu-ray is mijn ervaring, mits er in de studio aan die effecten voldoende aandacht is besteed.De blu-ray No time to die van James Bond is daar een goed voorbeeld van. Gemini Man met Will Smith bijv. ook.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#6
Citaat van: RHK op november 28, 2023, 11:36:56De beste Atmos bron is van de blu-ray is mijn ervaring, mits er in de studio aan die effecten voldoende aandacht is besteed.De blu-ray No time to die van James Bond is daar een goed voorbeeld van. Gemini Man met Will Smith bijv. ook.

Klopt, blu-ray en hoger dan 30-40 gb downloads, zijn de enige juiste Atmos ervaringen.
Maar inderdaad, wat dan de studio mixer ermee doet kan dat effect weer maken en breken.
Jammer dat er geen "Atmos" norm is voor mixen, zoals met de setup wel op papier verschenen is.

Ik heb er 4 hangen (Hight speakers !!) maar om eerlijk te zeggen, 90% van de film en tv tijd doen ze niets.

RHK

Citaat van: CBdicX op november 28, 2023, 14:31:18Klopt, blu-ray en hoger dan 30-40 gb downloads, zijn de enige juiste Atmos ervaringen.
Maar inderdaad, wat dan de studio mixer ermee doet kan dat effect weer maken en breken.
Jammer dat er geen "Atmos" norm is voor mixen, zoals met de setup wel op papier verschenen is.

Ik heb er 4 hangen (Hight speakers !!) maar om eerlijk te zeggen, 90% van de film en tv tijd doen ze niets.

Geen woord van gelogen  :-D
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

RHK

Ik kan weer een goede film met goede audio effecten en beeldkwaliteit toevoegen; Indiana Jones and the Dial of Destiny. Gekeken via Disney+ streaming.(4K-Dolby Vision-Dolby Atmos). De 4K blu-ray zal ongetwijfeld van nog betere kwaliteit zijn.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#9
Citaat van: RHK op december 17, 2023, 10:46:44Ik kan weer een goede film met goede audio effecten en beeldkwaliteit toevoegen; Indiana Jones and the Dial of Destiny. Gekeken via Disney+ streaming.(4K-Dolby Vision-Dolby Atmos). De 4K blu-ray zal ongetwijfeld van nog betere kwaliteit zijn.

Er zit wel verschil in BD (4K - Dolby Atmos) en Disney / Netflix / HBO in hun DD+ Atmos & Dolby Vision.
Resolutie van BD is hoger dan van Dolby Vision, Atmos op BD is TrueHD, van streaming is DD+.

Meer uitleg over DD+ Atmos vs TrueHD Atmos in het Dolby Atmos over TreuHD vs Dolby Atmos over DD+ topic.




RHK

Wat je schrijft hadden we beide al ervaren en verwoord, daarom merkte ik op de dat de blu-ray van betere kwaliteit zal zijn, zowel beeld als audio. Het blijft surrogaat Atmos maar voor streaming is het goed te doen. Krijg ik hiervan de blu-ray nog te zien, zal ik mn ervaring hiervan posten.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: RHK op december 18, 2023, 08:46:47Wat je schrijft hadden we beide al ervaren en verwoord, daarom merkte ik op de dat de blu-ray van betere kwaliteit zal zijn, zowel beeld als audio. Het blijft surrogaat Atmos maar voor streaming is het goed te doen. Krijg ik hiervan de blu-ray nog te zien, zal ik mn ervaring hiervan posten.  :gp:

Klopt, deze verwoording en info was op zich niet voor jou bedoelt.

Maar hoe dan ook krijg ik "kriebels" als ik weer Dolby Atmos in het display zie verschijnen, en op de TV Vision  :-D
Zo goed werkt marketing  :yes:

Wel weer jammer als ik er niets van merk  L :-D L

RHK

Dat is zeker zo, alhoewel het alweer beter klinkt als het vroegere Prologic surround  :-D
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: RHK op december 18, 2023, 08:55:05Dat is zeker zo, alhoewel het alweer beter klinkt als het vroegere Prologic surround  :-D

Ook daar zijn de meningen verdeeld, uiteraard.
In de US zijn er al petities opgestart om Prologic, zeker voor muziek, weer terug te krijgen in Dolby.
Denk niet dat Dolby die stap "terug" wil doen, maar wie weet.......

RHK

Topic titel aangepast; ook de discussies over verschillende film audioformaten (codecs) kunnen evt. hier geplaatst worden.  :-D
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*