Marantz AV1041

Gestart door mara-ntz, augustus 09, 2022, 16:46:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mara-ntz

Hallo allemaal,
Ben hier voor het eerst en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik ben sinds vandaag de trotse eigenaar van een mooie Marantz AV1041..!
Nu zou ik graag deze av-versterker als een 'gewone' analoge versterker willen gebruiken.
Line-out (pc) --> audio ingang van de Marantz AV1041

Nu is mijn vraag:
kan dit direct, of moet de D-bus (systeem in) altijd verbonden zijn (met compatible device) om een standaard audio signaal te kunnen verwerken?

Er komt nu geen geluid uit; ik heb alle ingangen al geprobeerd.
Het gekke is ook: er zit een 'audio in' op maar ik kan dit kanaal niet selecteren; doet ie dat automatisch als er een signaal binnen komt?
NB. Het display geeft keurig alles aan en ik hoor een relais aanslaan als ik hem aanzet.
Er zijn uiteraard luidsprekers op aangesloten....;-))
Ik kan nergens een gebruiks-aanwijzing/ specs vinden op het net.
Misschien kan het helemaal niet...zit er bijvoorbeeld geen AD-converter in.
De D-bus is voor remote en ik bedien gewoon manual.
Kortom: ik kom er zo niet uit en kan wel wat toegevoegde wijsheid gebruiken...
Misschien moet ie eerst naar default gereset worden; kan dit?
Wie kent dit systeem en weet hoe ik het werkend kan krijgen?
Alvast dank voor de reacties!
Groetjes Bob


Hoewie Loewie

#1
Hoi. Een Marantz AV1041 is een gewone analoge versterker. Hij heeft geen digitale ingangen (of uitgangen). D-bus wordt gebruikt om andere Marantz apparaten (met ook een D-bus ingang/uitgang) met elkaar te verbinden en die kunnen dan met de afstandsbediening van de 1041 worden bediend.

Als je jouw PC wilt aansluiten, kan dat alleen maar analoog. Line OUT van de PC naar een Audio ingang van de Marantz zou moeten werken. Heb je een handleiding? Wellicht moet je de ingangen "toewijzen" in een menu.

EDIT: Zoek maar eens op Marantz Slim Line of Slim Series. Dan vindt je misschien wel meer info.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

mara-ntz

Dank Hoewie Loewie,
Klopt;  Analoog Line OUT van de PC naar een Audio ingang van de Marantz: dat is precies wat ik wilde doen!
Dus het zou moeten kunnen...
De handleiding kan ik helaas nergens op het net vinden; ook bij de fabrikant niet (service?!).
De ingangen "toewijzen" in een menu: had ik ook naar gezocht. In het display bestaat een dergelijk menu nergens.
Misschien middels de afstandsbediening, maar die ik erbij heb gekregen is helaas voor een Marantz CDrom speler.
Vandaar dat ik alles manueel op het display moet instellen...

Hoewie Loewie

Hoi. Ik ben nog even bezig gegaan met het zoeken naar een handleiding. Helaas niet gevonden maar wel van de receiver SR1041 (althans de eerste drie pagina's. Wil je 'm helemaal downloaden dan kost het 4 of 5 euro). Wel was een plaatje zichtbaar van opstelling met de AV1041 (die jij hebt) en ik krijg eigenlijk het vermoeden dat je met die AV1041 niks kunt zonder bijbehorende receiver. Het is namelijk een surroundprocessor. In combinatie met de SR1041 kun je van 2.0 (stereo) naar 5.1 (surround) waarbij de AV1041 dan de center, surround links+rechts en subwoofer aanstuurt. Ik ben bang dat je op zoek moet naar de bijbehorende SR1041. :-(


Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

mara-ntz

Fijn dat je dat gevonden hebt!
Als ik nu naar het bedradings-schema kijk is het enige wat afwijkt van 'normale' audio aansluitingen: de D-bus is voor remote controler.
dat zou dan mogelijk betekenen dat de D-bus ook een initiatie-signaal doorgeeft. Als dat zo is dan moet ik idd. zo'n tuner op de kop tikken. Maar ja; wat moet ik daar verder mee? Dat gebruik ik al decennia niet meer. En dan is nog steeds de vraag of ik een extern audio-signaal ergens succesvol kan invoeren...
Ben bang dat je gelijk hebt... Toch hoop ik dat ik iets over het hoofd zie; want het is een mooie versterker.

hg5812

Citaat van: Hoewie Loewie op augustus 09, 2022, 21:04:53
center, surround links+rechts en subwoofer aanstuurt. Ik ben bang dat je op zoek moet naar de bijbehorende SR10ik krijg eigenlijk het vermoeden dat je met die AV1041 niks kunt zonder bijbehorende receiver. Het is namelijk een surroundprocessor. In combinatie met de SR1041 kun je van 2.0 (stereo) naar 5.1 (surround) waarbij de AV1041 dan de 41. :-(

Dat klopt.
Hierbij nog een link naar een you tube filmpje waar de AV1041 in actie te zien is.


https://www.youtube.com/watch?v=UwwLAfsjuyQ
Set 1:
Marantz PM7004
Marantz NA7004
Marantz SA7003
Pioneer MJ-D707
Dual CS 2235Q
Philips DCC730
Denon DRS810
Elac EL115S

Set 2:
Marantz PM6005
Marantz NA7004
Marantz CM635
Marantz UD5005
Philips DCC600
Thorens TD170
Elac EL 115S

Marvin

Grappig, nu ik er een beeld bij heb zie ik dat ik ook zo'n versterker heb staan. [emoji851]

mara-ntz

@ hg5812,
Bedankt voor het filmpje!
Die combinatie werkt idd. dus; maar de vraag -of het ook zonder de SR1041 kan- is nog niet echt duidelijk.
@ marvin,
Mocht je idd. een werkende Marantz AV1041 hebben staan en zou je het misschien leuk vinden om eens te kijken of je geluid krijgt door bv. een externe geluidsbron op de 'audio-in' aan te sluiten, zonder de D-bus te bebruiken? Krijg je wel geluid dan heb ik een defect. Krijg je ook geen geluid; dan is de stelling 'dat het niet zonder kan' eigenlijk beantwoord...

Hoewie Loewie

Citaat van: mara-ntz op augustus 09, 2022, 22:03:06
Fijn dat je dat gevonden hebt!
Als ik nu naar het bedradings-schema kijk is het enige wat afwijkt van 'normale' audio aansluitingen: de D-bus is voor remote controler.
dat zou dan mogelijk betekenen dat de D-bus ook een initiatie-signaal doorgeeft. Als dat zo is dan moet ik idd. zo'n tuner op de kop tikken. Maar ja; wat moet ik daar verder mee? Dat gebruik ik al decennia niet meer. En dan is nog steeds de vraag of ik een extern audio-signaal ergens succesvol kan invoeren...
Ben bang dat je gelijk hebt... Toch hoop ik dat ik iets over het hoofd zie; want het is een mooie versterker.
Hoi. De SR1041 is niet alleen een tuner. Het is een receiver, ofwel een versterker met ingebouwde tuner. Mooi dat er iemand reageert die ook zo'n AV1041 heeft, dan kan er getest worden of de AV als "standalone" bruikbaar is. Ik denk het niet.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Marvin

Ik herken het klepje.
Ik sluit gewoon een cd speler aan en het werkt.
Welke ik precies heb staan weet ik niet, want hij staat in de Lijnden in de studio.

Marvin

Maar als ik het apparaat heb staan die jij nodig hebt, dan is er wel iets te regelen hoor.

Marvin



Die onderste heb ik, de SR dus.

mara-ntz

@marvin,
Hoi marvin, bedankt voor het meedenken!
De test is alleen van belang als jouw amp de Marantz AV1041 is.
Een proefje met de De SR1041 heeft helaas niet veel zin..
Alle andere uit de slim serie hebben een 'set to system' knopje wat de D-bus activeert.
De Marantz AV1041 heeft dat nou net niet... dat is waarschijnlijk het probleem. :cry:

Hoewie Loewie

Ik denk dat die D-bus puur en alleen is voor de afstandsbediening. Dus om de betreffende code, bestemd voor de AV, over te brengen. Ik denk dat D-bus niets te maken heeft met het overbrengen van een audiosignaal of het "mededelen" dat er een audiosignaal op de ingangen staat. Het kiezen van een audio-ingang van de AV1041 zal waarschijnlijk wel met de afstandsbediening van een aangesloten receiver via de D-bus worden gecommuniceerd.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

mara-ntz

Hoi Hoewie Loewie,
> 'Het kiezen van een audio-ingang van de AV1041 zal waarschijnlijk wel met de afstandsbediening van een aangesloten receiver via de D-bus worden gecommuniceerd'. Ik denk dat je de spijker op de kop slaat hiermee...
Ben bang dat die versterker - hoe goed en mooi ook- voor eeuwig in de kast zal verdwijnen... :cry: