Nieuwe ontwikkeling in huize CBdicX..........

Gestart door CBdicX, april 24, 2022, 08:25:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Citaat van: RHK op april 25, 2022, 10:49:11
Ik ben ook bezig om mij in Atmos land te begeven. Heb daartoe 2 DALI Alteco's C1 aangeschaft die ik op mn fronts heb gezet. WAF faktor belemmerde montage als height's aan het plafond. Nu alleen nog een betaalbare extra amp voor die 2 (voorlopige) extra kanalen zien te vinden en dan kan ik gaan experimenteren. Liefst ook een Rotel zoals de aanwezige eindbak.  8-)

De te gebruiken versterker voor Height kanalen is niet zo van belang.
Er wordt weinig vermogen gevraagd en het freq. gebied is ook gelimmiteerd voor Height.
Ik gebruik een Denon PMA 520AE, via Marktplaats voor 80 euro  :-D

Gezien ik niet een Height versterker iedere keer aan wil zetten, heb ik de 520 op Master/Slave stekkerblok aangesloten, dus als de 4700 aan gaat, gaat de 520 ook aan, en uit uitsteraard.
Dan is het wel van belang dat er een "gewone" aan/uit schakelaar op zit, en niet een dat als de strrom van de extra versterker af gaat, dat deze in Standby stand springt !!
Dit hebben veel versterkers op dit moment gezien het ECO "virus" die er in de wereld heerst.......

Hou er ook rekening mee dat 90% van de films stil zijn in de hoogte kanalen, ondanks dat het Atmos films zijn.
Dit wordt in de eindmix bepaald door de regiseur hoeveel er naartoe wordt gestuurd.
En dat is vaak bitter weinig, zelfs in Actie/SiFi fims helaas  :-(

Vandaar mijn Auro 3D voorliefde, daar bepaal JIJ als eindgebruiker hoe sterk de hoogte kanalen wordt gebruikt, voor mij een "deal breaker" als een AVC alleen Atmos en DTSX heeft.

Maar goed, ik zeg aansluiten die hap  :yes:
En dan 3 film tips voor Height en Subwoofer tests:

James Bond Spectre 2015
(met in het begin geweldige explosies, en een helicopter scene waar de hoogte kanalen optimaal gebruikt worden)

Overlord 2018
(openeing met explosies, een bass line, en in de rondte vliegende kogels)

Godzilla 2019
(opening met zware subwoofer effecten en hoogte gebruik in veel actie scenes)



Marvin

Front high, Dan hangen de speakers op het plaatje ergens anders dan mijn plafond speakers daadwerkelijk hangen.
Maar ik ga het zo eens doen.

Die fronts op large doet ie zelf en vind ik ook fijner klinken, heb ik al mee gespeeld. 
(Heb gisteren over dit stukje heen gelezen).

CBdicX

Citaat van: marvin op april 25, 2022, 11:46:18
Front high, Dan hangen de speakers op het plaatje ergens anders dan mijn plafond speakers daadwerkelijk hangen.
Maar ik ga het zo eens doen.

Die fronts op large doet ie zelf en vind ik ook fijner klinken, heb ik al mee gespeeld. 
(Heb gisteren over dit stukje heen gelezen).

Dat waar ze daadwerkelijk hangen is voor jou niet zo belangrijk, jij gebruik er 2 dan is de basis Front Height en werken alle upmixers.

Fronts worden door de AVC op Large gezet als ze beneden 80 Hz kunnen spelen.
In het algemeen om de woofers van de Fronts te ontlasten wordt er cross-over geadviseerd in een Surround opstelling, en de Subwoofer(s) de zware last te laten doen.
Stel de Front kunnen 35 Hz aan op 3 dB, dan ontlast je de Subwoofer, die doet met hoger dan 35 Hz niets meer.
Beetje jammer, want dat is nu net het sterke punt van een sub, van bijvb. 20 naar 80 Hz.
Maar het zijn jou oren en woofers.....  :yes:  :-D

Marvin

Heb uiteraard ook meerdere YouTube filmpjes bekeken, met die PA speakers is dit voor de belasting in ieder geen enkel probleem.
Je ziet die dingen met het grootste geweld ook amper bewegen.

CBdicX

Citaat van: marvin op april 25, 2022, 12:05:26
Heb uiteraard ook meerdere YouTube filmpjes bekeken, met die PA speakers is dit voor de belasting in ieder geen enkel probleem.
Je ziet die dingen met het grootste geweld ook amper bewegen.

:gp:

RHK

Citaat van: CBdicX op april 25, 2022, 11:26:20
De te gebruiken versterker voor Height kanalen is niet zo van belang.
Er wordt weinig vermogen gevraagd en het freq. gebied is ook gelimmiteerd voor Height.
Ik gebruik een Denon PMA 520AE, via Marktplaats voor 80 euro  :-D



Maar goed, ik zeg aansluiten die hap  :yes:
En dan 3 film tips voor Height en Subwoofer tests:

James Bond Spectre 2015
(met in het begin geweldige explosies, en een helicopter scene waar de hoogte kanalen optimaal gebruikt worden)

Overlord 2018
(openeing met explosies, een bass line, en in de rondte vliegende kogels)

Godzilla 2019
(opening met zware subwoofer effecten en hoogte gebruik in veel actie scenes)

Ik ga het proberen als ik een geschikt ampje op de kop heb getikt. Thanks!
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Marvin

Hier besloten ze om vandaag om een dakkapel voor te bereiden, dus weinig nut om een meting te doen. [emoji16]

Marvin

Ik zie op het AVS forum dat je problemen ondervind met Auro3D?
Ik wacht het even af, benieuwd.
Vandaag toch geen zin om opnieuw in te meten met die feestvreugde overal.
En eerlijk is eerlijk, ik heb ook een flinke fles rum in de voorlader gestopt.
Nog een paar uurtjes werken en dan aan het eind van de middag twerken. [emoji23][emoji23]

CBdicX

#23
Citaat van: marvin op april 27, 2022, 09:55:05
Ik zie op het AVS forum dat je problemen ondervind met Auro3D?
Ik wacht het even af, benieuwd.
Vandaag toch geen zin om opnieuw in te meten met die feestvreugde overal.
En eerlijk is eerlijk, ik heb ook een flinke fles rum in de voorlader gestopt.
Nog een paar uurtjes werken en dan aan het eind van de middag twerken. [emoji23][emoji23]

Klopt met Auro.
Het is een beetje vreemd.
Ik kan Atmos gewoon omzetten naar Auro, alleen DTSX blijft DTSX, geen Auro optie.

En dat zou wel moeten want een Europesche uitspraak is dat de eindgebruiker zelf mag kiezen welke upmixer er gebruikt wordt, dit na een rechtzaak ik dacht door Auro aangespannen dat gebruikers niet (meer) Auro konden gebruiken op Dolby en DTS content.

Dus ik kan upmixen naar Auro op Atmos files, maar niet van DTSX naar Auro3D.
Ik kan ik een downmix laten doen de Zappiti mediaplayer van TrueHD (Atmos) en Master Audio HD (DTSX) naar DD+ en DTS.
Als ik dat dan aan zet en ik ga naar een DTSX file kan ik deze nu wel omzetten naar Auro, omdat het nu een DTS bestand is geworden, probleem opgelost, maar nee !
Met die Downmix actief krijg ik nu opeens een pieptoon te horen op alleen Dolby bestanden, en alle betanden, dus DD - DD+ - TreuHD.
Zo'n pieptoon die je hoort als je HD betanden door een optische kabel wil persen, maar ik gebruik HDMI eARC.

Zappiti zegt daar niets mee te maken te hebben en wijzen naar Denon, goh, waar heb ik dit meer gehoort  violent1

Ik ben nog aan het uitzoeken of ik wel VOG kan gebruiken want nu met een 5.1.4 setup werkt het wel en hoef ik niets om te zetten met een Downmix.
Maar als ik VOG, dus 5.1.5. wil gebruiken stuurt DTSX VOG niet aan, en ik heb best wel wat DTSX bestanden.
Andere optie is VOG laten gaan en dan 7.1.4

Ach, weer wat werk aan de winkel, ik post de resultaten hier.........  :yes:

Marvin

Ik ben blij dat jij er iets van snapt. [emoji23]

CBdicX

Citaat van: marvin op april 27, 2022, 10:10:50
Ik ben blij dat jij er iets van snapt. [emoji23]

tja, het is toch denk ik een lastig verhaal, als er geen reactie van het AVS forum komt, wat nu lijkt, zit het dieper.
Ik ga vandaag ook Auro mailen en vragen hoe het zit met DTSX en AuroMatic, of dat wel kan.
Kan dat niet ben ik snel klaar en denk ik dat ik toch voor 5.1.5 ga en mijn DTSX files omzet naar DTS of DTS Master.

CBdicX


Zojuist Auro gemailed, ben benieuwd .............

Marvin


CBdicX

#28
Citaat van: marvin op april 27, 2022, 10:58:25
Ik ook..!

Ik ben eruit na 2 uurtjes heen en weer tussen audio formaten  :yes:

Het lukte alleen met de Denon app als hulp, want die laat zien welke speakers er werkelijk gebruikt worden.
Het display op de 4700 schiet tekort, die laat alleen zien welke setup, maar niet welke speakers.
De TS (VOG) staat bijvoorbeeld niet op het display, ook niet als je een x.x.4 setup gebruikt, dan staat er alleen 1 Height blokje actief, maar dat zelfde blokje brand ook bij een x.x.2 setup.

Maar goed, er vind toch wel een slim "dingetje" plaats in de 4700 en dat is als er een Auro setup gedaan is met Audyssey, 4x Height + de TS (dus 5 Height speakers in een 11.1 setup), dan wordt de TS ook binnen DTSX gebruikt, ondanks dat TS een pure Auro speakers is.
Ook NeuralX maakt er dan gebruik van, en ook DSU, DD en DTS niet maar daar zijn de upmixers voor.
Dus ondanks dat je bij DTSX niet daadwerkeijk Auro kunt selecteren wordt wel de Auro speaker setup gebruikt !!
Je mist in DTSX dan wel de Auro instel mogelijkheden  :-(

Een vervelend dingetje is, als je een Auro setup doet met Surround Height, dus SH ipv Rear Height, dan zal de 4700 iedere keer een relay schakeling laten horen als je bijvoorbeeld naar een Atmos file of DD+ file schakeld.
Dat is echt irritant maar gebeurd niet bij een 5.x.4 of 5.x.5 setup met Front en Rear Height, dit omdat FH en RH deel uitmaken van een Dolby en DTS setup.

Heb nog niets van Auro zelf gehoord, en hoop dat deze uitleg te begrijpen is, ik heb op het AVS forum een (iets kortere  :wink: ) EDIT neergezet, een geweldig Audio forum trouwens met een berg kennis............ 

CBdicX

#29
Na een tijdje zonder subwoofer(s) met de Kef Q950, wat mijn vrouw perfect vind, heb ik toch weer de sub stap genomen, alleen ietsje anders.
Ik vond toch ondanks de prima bass, er toch net de "beuk" in actie scenes ontbrak.

Moet zeggen dat ik subwoofers niet de "mooiste" voorwerpen in een kamer vind, groot, log, zwart (of wit), wel geschikt om een lamp of plantje op te zetten......  :-D

Na vele, vele subs te hebben gehad, de laatste 2 waren SVS Micro in het wit, en daarvoor de gigant, de SVS 16 Ultra, ben ik nu voor 2 "onzichtbare" subs gegaan, de Gallo Profile Sub.

https://galloacoustics.com/product/profilesub-subwoofer/

En dat bevalt, ondanks de niet echt overtuigende specs, waar ik ook van dacht, gaat deze jongen het trekken ?
SVS is natuurlijk de Subwoofer Koning, met knetter zware versterkers en specs beneden de 20Hz, en dat halen ze ook, maar heeft de gemiddelde gebruiker in een huiskamer dit nodig ?
De Profile doet het met een 8 inch woofer, 32Hz met 150 watt aan vermogen, wat eigenlijk gewoon goed is, en dezelfde specs geeft als ieder andere 8 inch sub in de bekende vierkante kasten.
Ik in overleg met Gallo (Stephen Pitt) en die overtuigde mij na het SVS verhaal totaal geen zorgen te maken en voorstelde als de Profile niet deed wat hij mij vertelde, de sub kostenloos retour kon naar Gallo.

Gisteren vroeg de sub ontvangen, achter, ja achter, de TV gehangen met 10cm afstand tussen woofer een TV achterkant (minimum afstand moet 3-4 cm zijn), en daar een berg subwoofer test files op los gelaten, en films test zoals de opening scene van Overlord, Spectre, en Godzilla.
Dit zijn 3 films dat als een subwoofer een zwakke plek heeft dit direct naar voren komt.
En inderdaad, de Profile niet, ondanks de kleurterklas specs in de subwoofer wereld.

Het blijkt nu dat als een subwoofer goed ontworden is, met een wat kleinere woofer en wat minder vermogen, ook goed kan werken in een huiskamer.
Denk niet dat de Profile geschikt is om een grote ruimte te bedienen, maar dat is de doelgroep ook niet, dan moet je een 16 Ultra hebben, of 2.

Na de testen die zonder vervorming door de Profile werden geslikt heb ik meteen een 2e besteld, die komt maandag en krijgt zijn plek aan de linkerkant van het scherm, daar had ik al rekening mee gehouden.
Ik heb wel wat moeten veranderen in mijn speaker setup, want sub 2 out wordt gebruikt voor de Auro TS speaker.
Nu heb ik die speaker niet daadwerkelijk boven de luisterplek hangen, die zit ook achter de TV, dus heb ik deze opgegeven zodat sub 2 weer beschikbaar is voor de 2e Profile, en kunnen ze beide voorzien worden van Sub EQ tijdens de Audyssey setup.

De gebruikte Gallo Adiva speakers voor de TS zijn nu Surround Back, en mijn fronts worden nu via de pre-out bedient door een PMA 520AE, die eerst de TS speakers deed.
Toch apart te horen dat dit relatief kleine subje (wel met een volwassen prijs) het zo goed doet, ben benieuwd hoe het klinkt met 2 Profiles.