Akai AM2250 jeugd liefde met Cassette deck en Technics SL1200 :-)

Gestart door CBdicX, november 26, 2021, 18:57:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Vandaag 26-11-2021 een prachtige Akai AM2250 ontvangen, gekocht op MP voor maar liefst 50,00 euro  :-D
Deze is voorzien van een nieuwe versterker STK module dus kan wel weer even mee.

Dit was mijn aller eerste versterker, gekocht in Amsterdam eind jaren '70, en rond 1981 geheel naar zijn grootje geholpen door veel te lang, veel te hard te spelen op een feest in een grote loods aan de Amstel.
De 2 Philips Motional Feedback speakers (die heb ik helaas niet meer) hadden dat wel overleefd en heb ik nog jaren mee gespeeld tot een overstap naar Bose.

Nu de AM2250 als pure Stereo setup (naast de 10 speaker surround setup) en dat geeft een lekker gevoel.
Een TEAC dubbel cassettedeck, een prachtige nieuwe Technics SL1200 GR, en een setje Gallo Adiva SE maken het compleet.
Ook de Technics is een "flashback" naar mijn Disco DJ periode van 1979 tot 1981 in Amsterdam.

Moet zeggen klinkt als een klok in een klein zijkamertje :-D
Zou er niet een actie film over willen horen, maar zojuist een plaat gedraaid van Earth and Fire (Reality Fills Fantasy) en dat klonk zoals ik zou verwachten, lekker analoog.

Toch wel een mooie periode, zeker betreft ontwikkelingen in de audio, alles wat wij nu hebben moest nog bedacht worden........  :yes:

RHK

Prachtig, die nostalgie, maar nog mooier vind ik die draaitafel.    HB
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Maus

Nu nog een bandrecorder! :D

Hier draai ik eigenlijk altijd zo. Ik gebruik de laptop voor spotify maar meestal draait er een band of cassette.

Hoewie Loewie

Oude liefde roest niet. Zeker ook op audio van toepassing. :yes:

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Emiel77

Citaat van: CBdicX op november 26, 2021, 18:57:59
een prachtige nieuwe Technics SL1200 GR

nee ben niet bevooroordeeld... 1210GR hier, mooi ding, draat super, maareuh ik zei een ortofon 2mred?? al eens gedacht aan een upgrade naar blue of black?? speel zelf nog steeds met de gedachte van upgrade van blue naar black ook :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

CBdicX

#5
Citaat van: Emiel77 op oktober 18, 2022, 22:26:37
nee ben niet bevooroordeeld... 1210GR hier, mooi ding, draat super, maareuh ik zei een ortofon 2mred?? al eens gedacht aan een upgrade naar blue of black?? speel zelf nog steeds met de gedachte van upgrade van blue naar black ook :-D

Voor die 2x per jaar dat ik platen draai heb ik hier genoeg aan.
Maar de 1200 is verpatst en er staat nu een Pioneer DJ PLX 500 in mat wit.
Kan niet zeggen dat ik iets van verschil hoor, wel een veel goedkoper uitgevoerde speler.
Alle waar naar zijn geld , maar voor mij voldoende :wink:

Emiel77

OK snap de keus als je weinig vinyl luisterd iig

hier iets meer, niet dagelijks maar wel meerdere dagen per week, de SL blijft hier, 2MBlack upgrade blijf ik nog ff over twijfelen (de Blue is nog zo goed als nieuw ook) :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

CBdicX

Citaat van: Emiel77 op oktober 19, 2022, 22:43:54
OK snap de keus als je weinig vinyl luisterd iig

hier iets meer, niet dagelijks maar wel meerdere dagen per week, de SL blijft hier, 2MBlack upgrade blijf ik nog ff over twijfelen (de Blue is nog zo goed als nieuw ook) :-D

Denk je dat het allemaal zoveel beter gaat worden met een duurder element ?
Als platen slechter worden, de bron, dan kan je er tegen aan gooien wat je wil, maar slecht of rottig blijft zoals het is.
Zou je een nieuwe plaat opzetten dan zal een duurder element (misschien) beter klinken.

Ik heb een aantal nieuwe platen, gedraaid met het element wat bij de PLX geleverd is, en toen over naar de RED die een behoorlijk stuk duurder zal zijn, wel iets verschil maar niet schokkend.
De platen zullen toch na een aantal keer beluisteren hun magie snel gaan verliezen, hoe duur het element ook is.
En dan MM of MC is aan mij geheel niet besteed, dat verschil neem ik niet waar.

Emiel77

#8
Citaat van: CBdicX op oktober 19, 2022, 23:56:05
dat verschil neem ik niet waar.

mooi punt om vergelijkingen mee te starten eigenlijk als we het over geluid hebben...
heb namelijk bij de keus voor de blue wel degelijk geluisterd naar zowel red als blue op gelijke bron en gelijke draaitafel, ik neem het verschil dan weer wel waar.

of dat met de black zo zal zijn moet ik nog eens gaan testen, nog niet aan toe gekomen.

mm vs mc is weer een heel andere discussie, andere phono stage nodig bijvoorbeeld.
ik beperk me iig tot de mm elementen, gezien het feit dat de 8006 geen mc ondersteuning heeft, ook weer een heel andere discussie gok ik.

niet lullig bedoeld verder ook hoor, heb zelf ook geen absoluut zuiver gehoor, ik zoek naar wat voor mij lekker klinkt.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Maus


CBdicX

Citaat van: Maus op oktober 21, 2022, 13:15:29
Hier een PLX1000 met Nagaoka MP-150. :D

Fraai die 1000, deze is even wat zwaarder uitgevoerd dan de 500.
Ik zocht mij een ongeluk naar de massa schroef op de 500, blijkt dat ding zelf aardend te zijn  :-o
Nadeeltje is wel dat ik vaak een "tik" krijg als ik de speler aan zet, niet altijd, wel regelmatig.
Vreemd dat hier voor gekozen is, misschien omdat de gehele kast van plastic is (?).

Maus


CBdicX

Citaat van: Maus op oktober 22, 2022, 03:08:42
Zit hij wel in een geaard stopcontact?

Zal het je nog sterker vertellen, er zit een platte 2 poot aan, je weet wel zoals met de meeste adaptors.
Vermoed dan ook dat dit ding op 12 volt draaid.
Die 1200 GR die ik had, had wel een 3 poot maar kon gewoon op een 2 poot stopcontact aangesloten worden.
Er wordt in de manual niet gesproken over een geaaard stopcontact.

Dat de 1200 wel een 3 poot heeft snap ik wel met al dat metaal, wat de PLX 500 niet heeft.
Hoe is dat met de 1000, heeft die wel een 3 poot ?

Maus

Ja en een losse aarde. Maar aarde kan ook via de tulpkabel lopen. Is de versterker wel geaard?

CBdicX

Citaat van: Maus op oktober 23, 2022, 23:29:14
Ja en een losse aarde. Maar aarde kan ook via de tulpkabel lopen. Is de versterker wel geaard?

Ja, die wel.
Maar goed, het maakt mij niet zoveel uit, ik vind het wel lekker, zo'n "statische tik"  :-D