HDMI 2.1 op de nieuwe Marantz AVR bevat een ernstige onherstelbare bug.

Gestart door dmeerpa, oktober 27, 2020, 08:56:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

dmeerpa

HDMI 2.1 is stuk: de verkeerde 2.1 chip op je AVR schakelt 4K120 uit op PS5, Xbox Series X en RTX 3000. Hoe hebben Denon, Marantz & Yamaha de verkeerde chip gekozen, en wat kunnen we eraan doen?

https://www.youtube.com/watch?v=lCzitcu_ZRM&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0-ZL-7evyZKDaV82ZMekHrVsKKR_SUyelQk0WLSF_xHu7tGpFLCjYSob8&ab_channel=StoptheFOMO
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

CBdicX

Is niets aan te doen, en niet te "herstellen" met een software update !
Er zit gewoon een fout in de chip, alleen het uitwisselen van het bord waar de chip op zit is mogelijk.
Dus er zullen wereldwijd vele 1000enden receivers retour gestuurd moeten worden voor herstel.
Lekker he dat digitale geklooi, en ach, maar 2 jaartjes wachten op een oplossing......  :-o

jowa

 Blij dat ik dat niet heb gedaan [emoji16].



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

CBdicX

Het schijnt op zich niet een verkeerde chip keuze geweest te zijn (want er was geen keuze mogelijkheid), maar meer het niet goed aangeven aan de CPU maker of er met gecomprimeerde data, of ongecompliceerde data gewerkt moet worden.
Nu word ongecomprimeerde data naar de chip gestuurd, en die CPU kan daar gewoon niets mee want deze is voor gecomprimeerde data bedoelt  :-o
Hardware aanpassing, dus een chip ontwikkelen die het wel kan, duurt volgens de berichten tot rond 2022 !!
Andere chips (CPU) met gewenste ondersteuning zoals 4K 120hz HDR en 8K zijn er gewoon niet, de enige die er is hebben ze (Marantz - Denon en Yamaha) dus nu toegepast met deze problematische toestanden zoals zwart beeld  :-(

Ze hadden beter moeten overleggen met de console makers welke data stream er gebruikt moet worden, had zo simpel kunnen zijn.

En hoop dat ik alles goed begrijp.............  :wink:

De 3 fabrikanten hebben denk ik wel een probleem met reeds verkochte receivers, en wat ze aan moeten met wat er nog in opslag ligt of in productie ??

govi73

Alleen een probleem met game consoles of ook met mediaplayers?

CBdicX

Citaat van: govi73 op oktober 29, 2020, 21:13:50
Alleen een probleem met game consoles of ook met mediaplayers?

Zijn volgens mij nu nog geen mediaplayers die 4K / 8K 120 Hz HDR doen.

xander32

Ai, pijnlijk foutje.

Citaat van: dmeerpa op oktober 27, 2020, 08:56:31
HDMI 2.1 is stuk: de verkeerde 2.1 chip op je AVR schakelt 4K120 uit op PS5, Xbox Series X en RTX 3000. Hoe hebben Denon, Marantz & Yamaha de verkeerde chip gekozen, en wat kunnen we eraan doen?

https://www.youtube.com/watch?v=lCzitcu_ZRM&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0-ZL-7evyZKDaV82ZMekHrVsKKR_SUyelQk0WLSF_xHu7tGpFLCjYSob8&ab_channel=StoptheFOMO


LeonChame

Citaat van: jowa op oktober 30, 2020, 22:13:09
Meer info vanuit Sound United: Sound United FAQ betreffende HDMI 2.1-bug

Bedankt voor het delen. Is er ook voor Nederland een mogelijkheid om je product te registreren? Op de Marantz site kon ik dat niet vinden.

dmeerpa

Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Marvin



Marvin

Mooi..!
Gebruik het nog niet, maar zal de wekker zetten 15mei.
Een gratis oplossing is ook voor de toekomst wel handig om in huis te hebben. 

CBdicX

Citaat van: marvin op april 28, 2021, 19:14:38
Mooi..!
Gebruik het nog niet, maar zal de wekker zetten 15mei.
Een gratis oplossing is ook voor de toekomst wel handig om in huis te hebben.

Denk niet dat dit kastje iets anders zou kunnen doen dan waar het voor bedoelt is.
Wat ik ervan weet is dat met deze nieuwe chip, die dus en een behoorlijk aantal receivers zit, ontworpen is om ongecomprimeerd signaal te verwerken.

Gezien het om 4K 120Hz HDR gaat ging de chip maker ervanuit dat er ongecomprimeerd signaal verwerkt moet worden, er werd dan blijkbaar niet over gecomprimeerd signaal gesproken tijdens de ontwerp fase.
En nu blijkt dus dat PS5, Xbox en RTX 3000 wel gecomprimeerd 4K 120Hz HDR signaal gebruiken, en zie hier de basis van de problemen.

Dit kastje maakt dus van gecomprimeerd 4K 120Hz HDR signaal, ongecomprimeerd signaal en kan de receiver zijn werk doen.
Denk dus gezien het ook "gratis" is, dat dit kastje alleen dat kan doen, verder niets, wat te begrijpen is.

RHK

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*