Standby van de woofer in de war

Gestart door blackmolley, maart 14, 2018, 21:33:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

blackmolley

Ik heb afgelopen zaterdag de HECO 322A sub gedag gezegd en een B&W DB4S gekocht.
De DB is echt een heerlijke woofer. Als je niet van al dat geklap en gebonk houdt maar gewoon een aanvulling op het laag (voor film EN stereo) zoekt dan is dit echt een goeie aanvulling op de audio set. Een woofer is pas echt goed als hij niet opvalt en dat is nou net wat de DB4 doet.

Heb wel een klein vraagje betreffende de standby switch en de subwoofer kabel; De RCA Oelbach sub kabel ligt - zoals bij zoveel mensen - achter de audio kast, tussen veel stroomdraden en ander geneuzel. De kabel is 3 mtr lang.
De sub staat uiteraard met een app zo ingesteld dat hij aangaat zodra hij een signaal vd versterker krijgt en na 20 min slaat ie lekker weer in de standby stand als er geen activiteit is.
Ik vond het al gek dat de sub iedere keer aan stond (ook 's nachts als ik langs liep om voor de zoveelste keer naar de WC te gaan) zonder dat de versterker aanstond. De woofer uiteraard met de standby knop aan de achterkant weer uitgezet maar bij de volgende plas pauze bleek hij weer aan te staan ... midden in de nacht dus ....

I-Ear gebeld - prima zaak trouwens, veel keus, veel kennis en mensen nemen de tijd voor je - en blijkt dat het probleem best eens zou kunnen zitten in het feit dat de subwoofer kabel onderweg het e.e.a. aan storing/signaal oppakt van stroomkabels bijv. en dat de woofer dit ziet als signaal om aan te slaan.
Enige 2 oplossingen zouden kunnen zijn: OF een ander - goed afgeschermde subwoofer kabel - OF de standby switch uitzetten zodat de woofer alleen handmatig aangezet kan worden.
Dit laatste heeft niet echt mijn voorkeur.

Ik weet dat er duurdere en nog duurdere kabels bestaan en ik ken ook alle discussies hierover. Maar is er dan toch een sub kabel die zodanig is afgeschermd dat dit de oplossing is voor mijn probleem ?

Wel gek dat mijn vorige woofer hier geen last van had. Zou het kunnen dat de ene woofer gevoeliger is dan de andere ?

alvast bedankt voor de reacties
gr Rene
Panasonic GZ1000 Oled/Marantz SR7008/Marantz UD7007/Dune HD max/B&W DB4S sub/HECO Celan GT902 + GT 202 (B&W FS700 stands)/Mirage Center OS3-CC/AQ Rocket 44/AQ Irish Red /AQ Vodka+Carbon HDMI

Marvin

Is natuurlijk niet goed in te schatten zo van afstand, maar het lijkt me eerder een defect in de sub. Het zou wel een beste stroring moeten zijn om de sub uit stand-by te halen. Als ik hier snachts luister gaan de subs uit door te weinig signaal.
Ik laat ze dus ook gewoon lekker altijd aan staan.

Misschien dat ze je een vette kabel kunnen lenen daar bij I-EAR...?

blackmolley

Hi Marvin,

Ja dat is ook de eerste stap denk ik om een mooie exemplaar meen te nemen om te testen. Wat ik ook zou kunnen doen is de huidige kabel helemaal buiten alle andere draden te houden, niet dat dat normaal mogelijk is maar al was het alleen maar ff om te testen.

gr Rene
Panasonic GZ1000 Oled/Marantz SR7008/Marantz UD7007/Dune HD max/B&W DB4S sub/HECO Celan GT902 + GT 202 (B&W FS700 stands)/Mirage Center OS3-CC/AQ Rocket 44/AQ Irish Red /AQ Vodka+Carbon HDMI

Marvin

Ja je zou ze hem met wat punaises oid wat hoger kunnen prikken ik de achterkant van de kast ofzo.
Zou mooi zijn als dat het is. 

Maus

Je zou de kabel tussen versterker en sub eens los kunnen trekken, dus de sub alleen in het stopcontact.

Als dat helpt, de stekker terug in de sub, niet in de versterker. Gaat hij dan aan?

MarcoD

Ook ik ben in het bezit van  een DB4s waar deze standby stand niet goed werkt, ook zoals Rene zn woofer.

inmiddels verschillende opties geprobeerd zoals opnieuw resetten en instellen met de app, helaas slaat de mijne ook weer aan op het groene lichtje ipv de rode standby

Heb er nu wel vrede mee omdat ik eigemlijk niks kon vinden op internet met dit probleem, tot gisteren dus !!

Inmiddels heb ik er een klik aan tussen gezet en als ik er behoefte aan heb zoals in de filstand dan klik ik m ff aan.

Wil niet zeggen dat ik het toch nog eens na gaat vragen binnen de garantietermijn


blackmolley

#6
Hi Maus,
Heb echt van alles geprobeerd:
+ kabel uit aan sub kant, in aan versterker kant stroom erop, sub in standby stand (rood). Zodra de kabel de ingang raakt gaat de sub uit z'n standby stand en gaat aan (groen)
+ ook een andere (oude) subwoofer kabel uit de tijd van de car audio ..  :-D. Een vrij dunne kabel maar om maar ff te proberen een prima exemplaar. Bij deze kabel gaat het even goed maar uiteindelijk ook hier slaat hij weer aan.
+ trigger kabel aangesloten op mijn SR7008 en de sub. Dacht even dat dat goed ging omdat men in de winkel verwachtte dat de trigger kabel alles zou overrulen .. niet dus. Bij woofer op standby en SR7008 uit, heb ik de versterker aangezet en inderdaad, woofer gaat keurig aan. Hoopte dus dat als ik de versterker UIT zou zetten dat de sub ook uit zou gaan en uit zou blijven. Uit ging hij wel maar direct daarna ging hij weer aan...
Begin er een beetje simpel van te worden. Misschien is mijn sub kabel wel slecht afgeschermd en te lang (4 mtr) ?
Je gaat op een gegeven moment overal aan twijfelen...
De optie die jij zegt heb ik nog niet geprobeerd. Is een leuke voor zometeen ..

Hi MarcoD,
Da's toevallig, jij dus met hetzelfde probleem ....
Winkelier vond het wel een optie om hem anders aan te laten staan maar dat vind ik ook weer onnodig. Ik gebruik de woofer echt alleen bij films en als ik alleen ff goed naar muziek kan luisteren omdat iedereen uit huis is. De woofer staat dus zeker niet de hele dag te spelen. En dus altijd aanstaan is geen optie. Enige wat ik kan doen is OF de stroomkabel OF de subwoofer kabel achter losmaken als ik uitgespeeld ben. Maar dat lijkt me nou ook weer niet helemaal de bedoeling, zeker niet met een woofer van eur 1600...

Dinsdag hoor ik meer omdat iEar met B&W gaat bellen voor een oplossing. Een oplossing die er niet gaat komen vrees ik ...

gr Rene
Panasonic GZ1000 Oled/Marantz SR7008/Marantz UD7007/Dune HD max/B&W DB4S sub/HECO Celan GT902 + GT 202 (B&W FS700 stands)/Mirage Center OS3-CC/AQ Rocket 44/AQ Irish Red /AQ Vodka+Carbon HDMI

MarcoD

Rene, ik hoor graag de reactie van iear en B&W

ik heb wel een test gedaan door de swkabel  los temaken, dan schiet de mijne dus wel in de standby stand.

Met de kabel er nog in hoor je de sub wel na precies 20 minuten uitklikken  maar ook direct weer aan......

blackmolley

Marco,

probeer dit eens:
er zitten 2 RCA ingangen op de woofer waaraan de ene = LFE ingang en de andere is gewoon een normale ingang.

De app maakt onderscheidt tussen deze 2 ingangen maar ik heb het qua geluid geprobeerd te beluisteren maar ik hoor geen verschil als ik de sub kabel in de LFE ingang of in de andere (stereo) ingang doe. Maar het gekke is wel dat de woofer NIET aanslaat als de kabel in de stereo ingang zit. Dat doet ie dus alleen in de LFE ingang (waar hij al die tijd ook in heeft gezeten).

Iemand een idee wat het verschil zou kunnen zijn tussen deze 2 ingangen ? De ene beter als de andere. De LFE ingang heeft natuurlijk met de LFE instelling vd woofer te maken (daarom had ik hem er ook op aangesloten), maar kan het kwaad de andere te gebruiken en wordt de geluidsweergave slechter ?
Panasonic GZ1000 Oled/Marantz SR7008/Marantz UD7007/Dune HD max/B&W DB4S sub/HECO Celan GT902 + GT 202 (B&W FS700 stands)/Mirage Center OS3-CC/AQ Rocket 44/AQ Irish Red /AQ Vodka+Carbon HDMI

Marvin


Marvin

Als ik het zo op me in laat werken is die LFE ingang wat gevoeliger om geen sub uitval te krijgen bij films waar minder geweld door de sub gestuurd wordt.
Heb je een foto van de achterkant? Kan die niet zo snel vinden.

blackmolley

#11
Doordat ie gevoeliger is pakt ie misschien sneller een signaal op.... Klinkt niet als heel erg vreemd ..

Ben er nu inmiddels ook achter dat de oude 4 mtr lange Oelbach NF 214 kabel die ik gebruik ook op de gewone stereo/phono/RCA ingang stoort. Sub uit, Oelbach steek ik in de witte RCA ingang en hop ..daar gaat ie weer uit standby  violent1

Conclusie:
Oelbach kabel stoort op beide ingangen
Hakkie takkie okkie mokkie car audio kabel stoort alleen op de LFE ingang.

Nou wil ik toch graag een iets betere kabel als die hakkie takkie kabel, maar ben nou benauwd wat te nemen ... wie weet stoort een AudioQuest Boxer van eur 200 ook wel ....

Rest me nog even de vraag  .....
als ik de sub kabel niet in de LFE ingang stop maar in de stereo ingang dan:
+  zal dat met muziek niet veel/niets uitmaken qua geluid
+ bij films is dat echter anders want daar heb je voor het weergeven van laagfrequente effecten (de '.1' in een Dolby Digital 5.1 of DTS 5.1 geluidsspoor, ook wel LFE, oftewel Low Frequency Effects) een apart kanaal en daar zou dan die LFE ingang voor zijn. M.a.w. ik maak bij films geen optimaal gebruik meer van mijn sub ?

ps .. foto vd achterkant vd DB4S
Panasonic GZ1000 Oled/Marantz SR7008/Marantz UD7007/Dune HD max/B&W DB4S sub/HECO Celan GT902 + GT 202 (B&W FS700 stands)/Mirage Center OS3-CC/AQ Rocket 44/AQ Irish Red /AQ Vodka+Carbon HDMI

Marvin

Dat maakt allemaal niks uit hoor. Hij kan ook als zijnde stereo, dus links en rechts aangesloten worden. En dan is er natuurlijk geen enkel verschil in hoe hij links en rechts weergeeft. 
Dus als je links met een degelijke kabel aansluit en je probleem is daarmee opgelost?
Lekker laten zitten en niet meer over nadenken.

henkg

#13
Als het niet wil lukken, is een master-slave stekkerdoos misschien een idee.
Werkt hier al 5 jaar naar behoren, met een Gemini II SW, die heeft geen auto-stand.
AV receiver is master, die schakelt slave(s) aan en uit.

Dan wel even de overige slave-contacten afplakken, tegen huisgenoten en andere onbenullen. De router-installateur van Delta (veel goedkoper en beter als ik dat uitpakken en installeren even zelf deed, maar: mocht niet!) wist de router op een slave-contact aan te sluiten. Terwijl het er met koeienletters op staat.
SR-5006 | 4x BA-A25; 1x BA-225C | BK Gemini II

blackmolley

probleem dacht ik een beetje getackelt te hebben doordat ik een oude carstereo kabel gebruikte die wel stoorde op de LFE ingang maar - dacht ik - niet stoorde op de andere RCA ingang. Nou ... lees maar even hieronder .....:

Net dus weer even getest - het laat je niet los helaas .... - en bij een woofer waar wel de stroomkabel inzit maar standby op rood/uit, geen trigger kabel erin, versterker uit --> ik steek die oude losse car stereo kabel in de witte RCA ingang gedaan en DIRECT slaat de woofer aan (let op .. de kabel zit geeneens in de versterker ....)

Ik wordt helemaal gek ... Wat moet ik hier nou mee. Zou het dan toch de woofer zijn ?

gr Rene
Panasonic GZ1000 Oled/Marantz SR7008/Marantz UD7007/Dune HD max/B&W DB4S sub/HECO Celan GT902 + GT 202 (B&W FS700 stands)/Mirage Center OS3-CC/AQ Rocket 44/AQ Irish Red /AQ Vodka+Carbon HDMI