Marantz DR6000 probleem

Gestart door xander, augustus 29, 2007, 07:23:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

xander

Ik heb een probleem met mijn cd-recorder DR6000 van Marantz. Inmiddels is hij twee keer 'gerepareerd' door Marantz. Maar in werkelijkheid is hij nooit gerepareerd. Alleen de laser is ontgrendeld en de speler is gereset.
In de eerste post lees je mijn mailklacht naar Marantz. In de volgende post het antwoord.

Kan iemand mij helpen?

Xander





Geachte heer/mevrouw,

Circa 4 jaar geleden heb ik bij een hifi-zaak een tweedehands Marantz DR-6000 cd-recorder aangeschaft. De speler was destijds ongeveer een jaar oud en had zelfs nog enkele maanden garantie. Een prachtige recorder met geweldige opnames en een goede weergave van cd's. Ik maak geregeld opnames van onze gospelband en vaak kopieën van cd's, oude platen of cassettes.

Merk: Marantz DR6000/N1B
Serienummer: MZ000024040453

Helaas kreeg ik een paar maanden geleden een probleem met de recorder. Wanneer ik een opname had gemaakt, wilde ik de cd met FINALIZE afsluiten. Men selecteert de functie FINALIZE en drukt vervolgens op REC. Na ongeveer 2 minuten is hij klaar en dan wordt het programma FINALIZE afgesloten. Men ziet dan WAIT in het scherm en het programma moet worden afgesloten. Maar de cd-recorder bleef hier vastzitten. Ik kan het alleen verhelpen door de spanning van het apparaat te halen. En het gevolg was de cd niet is afgesloten en niet meer wordt herkend door alle cd-spelers.

Ik heb het apparaat naar een Dé Hifi-winkel in Beek-Ubbergen gebracht en de eigenaar (Rob Wilms) vertelde dat de cd-recorder bij de service-dienst van Marantz wordt gerepareerd.
Het apparaat werd gerepareerd, kosten waren ongeveer 75 EURO. Daarbij werd vermeld dat ik geen cdr's van 80 minuten gebruiken. Maar deze cdr's heb ik nog nooit gebruikt.

Ik heb thuis het apparaat weer in gebruik genomen en bij de tweede cd's kreeg ik weer hetzelfde probleem. Maar doordat ik weer de spanning eraf moest halen, kwam er nog een probleem bij. De cd-recorder herkende geen enkele audio-cd of cdr meer. Telkens kreeg ik de melding NO DISC. Inmiddels waren de vakanties aangebroken en begin augustus heb ik de cd-recorder weer weggebracht naar Dé Hifi-winkel in Beek-Ubbergen. Op vrijdag 17 augustus heb ik de cd-recorder kunnen ophalen. De eigenaar van Dé Hifi-winkel vertelde mij het reparatie-rapport van Marantz:

De Marantz DR-6000 is niet gerepareerd, want er zijn GEEN onderdelen meer te verkrijgen .
De laserunit is ontgrendeld en geen cdr's van 80 minuten toepassen. Kosten 38 euro.

Kortom, mocht de cd-recorder weer een probleem krijgen, valt hij niet te repareren, want er zijn geen onderdelen meer te verkrijgen voor de cd-recorder.

Nadat ik thuis ben gekomen heb ik dezelfde avond de cd-recorder getest. Ik heb meerdere cd's gebrand op alle mogelijke manieren en ik heb daarbij geen cdr's van 80 minuten gebruikt, want die heb ik nog nooit toegepast. Helaas is dezelfde avond wéér het probleem teruggekomen.......

U begrijpt wel dat ik nu machteloos sta en erg teleurgesteld. Ik heb een cd-recorder van maar 5 á 6 jaar oud die niet meer te repareren valt. Ook de eigenaar van Dé Hifi-winkel, importeur van Marantz, vindt het vreemd dat dit nog vrij jonge apparaat niet meer te repareren valt.
Ik ben al meer dan 100 euro kwijt aan reparaties en de speler (aangeschaft voor 400 euro) is niets meer waard en ik kan hem zo niet gebruiken.

Kunt u mij helpen? Kan het apparaat nog goed gerepareerd worden of is er geen onderdeel meer te krijgen? Of heeft u een andere oplossing voor mij? Ik vind het erg jammer dat cd-recorder in 5 á 6 jaren het begeeft en vervolgens niet meer te repareren valt.


xander

Gisteren kreeg ik een antwoord van Marantz. Dit is een beknopte omschrijving:

Er zijn bepaalde onderdelen uit de productie gehaald. Ze worden wel eenmalig nog besteld en dus zijn er een bepaald aantal op voorraad. In dit geval zal waarschijnlijk de laser moeten worden vervangen. Deze unit kan door meerdere spelers en andere merken worden toegepast en is dus al opgemaakt. Het spijt Marantz dat ze niet meer dit op voorraad hebben. En ze kunnen niets meer doen!

Er is eventueel een commerciële compensatie. Ze bieden de Marantz CDR510 (nieuw 900 euro) goedkoper aan.


Ik schiet hier dus niets mee op. Ze kunnen niets meer doen en ik heb een kapot apparaat. Ter compensatie krijg je als het ware een soort tegoedbon, maar je moet wel een speler van 900 euro kopen. Belachelijk, toch? Ik heb al 500 euro aan de DR6000 uitgegeven en nu gewoon maar nog es 900 euro op tafel gooien.........

Kan iemand mij misschien een handje helpen?

Xander

mahansz

hai Xander,

ten eerste welkom op het forum  hello

klinkt erg vervelend wat je schrijft. Ik vrees echter dat de lens inderdaad op/stuk is. Hoeveel kopietjes heb je in totaal gemaakt (bij benadering)?  Als dit het geval is, dan is dit nadeel gelijk een voordeel (ala cruijf). Wat marantz ook al aangaf, dit onderdeel kan door meerdere type's/merken gebruikt worden, dus grote kans dat ie nog ergens te verkrijgen is (dat marantz ze niet meer heeft, wil niet zeggen dat ze er niet meer zijn). Heb je het onderdeelnummer van de laser? dan kan er ff gezocht worden!

groeten  mahansz
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

mahansz

na ff googlen: het is iig een philips loopwerk en het probleem komt vaker voor bij de dr6000 nopompom
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

xander

Ik weet ook niet hoeveel keer het apparaat heeft staan branden!
Hij is ook tweedehands en de voorganger heeft niet vermeld hoeveel kopieën ermee gemaakt zijn.

Staat het serienummer op de laser? Kan ik dit aflezen als ik het appaaraat openschroef?
Dat moet ik dan vanavond ff bekijken...

Als het een Philips loopwerk is, kun je dan via Philips dit laten repareren?
Maar Marantz zegt dat het onderdeel niet meer gemaakt word, dus misschien maakt Philips het niet meer...


mahansz

hoeveel keer hij gebrand heeft was meer voor een indicatie of het echt aan de laser ligt, niet echt ontzettend belangrijk dus om te weten.
Het moet zowieso op de laser zelf staan, maar dan moet je m openschroeven en misschien wel meer uit elkaar halen. Maar als je handig bent, moet dit geen probleem zijn denk ik. Eventueel staat het misschien wel in de gebruiksaanwijzing?
Je kan het in principe zelf ook repareren, of misschien laten repareren door mensen op het forum?? scheelt weer €100 :-D  Het moeilijkste is om deze laser te bemachtigen, dat moet eerst uitgezocht worden. Er zijn een aantal sites/verkooppunten voor zo'n laser, maar dan moet je wel het typenummer van de laser hebben.
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

Maurice

 stupid

Volgens mij geldt er trouwens ook een wettelijke termijn dat een leverancier reserve onderdelen moet kunnen leveren. Zoek dit eens op bij de productenrichtlijn, is namelijk een europees geharmiseerde CE-richtlijn.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

D.A.R.R.Y.L.

Die europese richtlijn heb je niet zo veel aan; hij is namelijk harmoniserend en heeft in de jaren 2001 t/m 2004 een aanpassing van het nederlandse burgerlijk wetboek en de desbetreffende consumentenkoop materie opgeleverd.
Het is eigenlijk heel erg simpel: essentieel is in deze de eis van conformiteit van een product, ex art. 7:17 lid 1 BW.
Bij een consumentenkoop bestaat er een wettelijke garantietermijn van zes maanden (art. 7:18 lid 2 BW), ongeacht wat de verkopende partij claimt (dus 2dehands + 3 maanden is onzin!!!). Als deze wettelijke termijn verloopt, dan gebeurt er het volgende: de bewijslast wordt omgekeerd: moest binnen de eerste zes maanden de verkoper nog aantonen dat de kopende partij het apparaat onjuist heeft gebruikt c.q. gesloopt (zeer lastig te bewijzen), nu dient de kopende partij aan te tonen dat het apparaat niet conform het geleverde is. De non-conformiteit (lees: 'ondeugdelijk' product), dient in dit geval door jou, Xander, te worden bewezen. Dit is niet zo een probleem, maar bij non-conformiteit speelt ook de verwachte levensduur een rol. De machine is nu in totaal zo een 6 jaar oud: niet wetende hoeveel er mee gebrand is en het hogere slijtingspercentage van een brandlaser t.o.v. een leeslaser, is het redelijk aan te nemen dat de machine op zijn laatste benen loopt (leve de wegwerpmaatschappij!!!). Dat Marantz je een deal geeft op een nieuwe machine is niet meer dan coulant te noemen, en meer hoeft Marantz ook niet te doen.
Blijft het feit dat deze machines (ook andere merken) toch wel een erg korte levensduur hebben.

Maurice

Citaat van: D.A.R.R.Y.L. op augustus 29, 2007, 12:28:23
Die europese richtlijn heb je niet zo veel aan; hij is namelijk harmoniserend en heeft in de jaren 2001 t/m 2004 een aanpassing van het nederlandse burgerlijk wetboek en de desbetreffende consumentenkoop materie opgeleverd.
Het is eigenlijk heel erg simpel: essentieel is in deze de eis van conformiteit van een product, ex art. 7:17 lid 1 BW.
Bij een consumentenkoop bestaat er een wettelijke garantietermijn van zes maanden (art. 7:18 lid 2 BW), ongeacht wat de verkopende partij claimt (dus 2dehands + 3 maanden is onzin!!!). Als deze wettelijke termijn verloopt, dan gebeurt er het volgende: de bewijslast wordt omgekeerd: moest binnen de eerste zes maanden de verkoper nog aantonen dat de kopende partij het apparaat onjuist heeft gebruikt c.q. gesloopt (zeer lastig te bewijzen), nu dient de kopende partij aan te tonen dat het apparaat niet conform het geleverde is. De non-conformiteit (lees: 'ondeugdelijk' product), dient in dit geval door jou, Xander, te worden bewezen. Dit is niet zo een probleem, maar bij non-conformiteit speelt ook de verwachte levensduur een rol. De machine is nu in totaal zo een 6 jaar oud: niet wetende hoeveel er mee gebrand is en het hogere slijtingspercentage van een brandlaser t.o.v. een leeslaser, is het redelijk aan te nemen dat de machine op zijn laatste benen loopt (leve de wegwerpmaatschappij!!!). Dat Marantz je een deal geeft op een nieuwe machine is niet meer dan coulant te noemen, en meer hoeft Marantz ook niet te doen.
Blijft het feit dat deze machines (ook andere merken) toch wel een erg korte levensduur hebben.

Duidelijk verhaal!
Mijn reactie was meer gericht op de periode dat er reserve onderdelen geleverd moeten worden ipv de garantieduur. Garantie is al lang verstreken, en waarschijnlijk ook de te verwachten levensduur, die waarschijnlijk uitgedrukt wordt in gebruiksuren.
Volgens mij is er iets van 10 jaar dat reserve onderdelen geleverd moeten worden na uit productienemen van apparaat, maar weet dit niet helemaal hard te maken.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

D.A.R.R.Y.L.

Die wettelijke bepaling ben ik nog niet tegen gekomen.
In boek 7 burgerlijk wetboek staat deze bepaling sowieso niet.

dmeerpa

Ik ken de Nederlands wetgeving zo niet. Maar in België is het zo dat je bij aankoop van nieuwe producten ALTIJD 2 jaar winkelgarantie hebt onafhankelijk van wat de fabrikant heeft. Als de fabrikant een langere garantie voorziet, heb je daar natuurlijk recht op. Wanneer een commercieel bedrijf 2e hands verkoopt dan moet hij je 1 jaar garantie geven.

Nu is het ook zo, wanneer je kan aantonen dat er een fabricage fout is, na de garantie periode, dan moet men deze nog steeds onder garantie herstellen. Dit aantonen is natuurlijk moeilijk, maar als er veel gelijkaardige defecten zijn kan helpen.

Nu zelf heb ik vroeger een Philips DVD speler gehad, deze zijn laser was na net iets meer dan 2 jaar reeds versleten. Eén van de redenen was de DVD speler te laten aanliggen als die niet speelde. Het was ook een gekend probleem bij men verdeler dat de DVD lasers van Philips snel versleten waren.

Zoals je zegt heb je deze 2e hands gekocht, het kan dus goed zijn dat uw voorganger er een handelke op nahield in het copiëren en verkopen van deze illegale cd's. En had de recorder misschien al duizende CD's gebrand.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

D.A.R.R.Y.L.

Lang leve België ;-)
Heb net even wat speurwerk gedaan bij onze belgische collega's qua wettelijke bepalingen: de belgen zijn een stuk ruimhartiger geweest in hun bescherming en hebben de wettelijke bewijslastomkering c.q. garantiebepaling gesteld op 2 jaren. Wij komen er maar magertjes vanaf met de 6 maanden regeling  :cry:
Fabricagefouten lopen altijd via de verkopende partij: want eigenlijk is Marantz geen partij in deze (partijen zijn Xander en de verkopende winkel). Behalve als het productaansprakelijkheid betreft m.b.t. veiligheidsfouten (art. 6:183 e.v. BW). Wat soms wel gebeurt bij fabricagefouten is dat de verkopende rederlijkerwijs hiermee geen rekening hoefde te houden en je doorverwijst naar de fabrikant (alleen is dit een hellend vlak).
Let op mensen: de europese richtlijnen zijn van dien aard dat ze een harmoniserende werking beogen m.b.t. de nationale wetgevingen in de lidstaten. Het is geenszins zo dat u zich als consument direct op zo een richtlijn kan beroepen!! (heel soms wel inzake de richtlijnconforme interpretatie; dit voert te diep voor dit forum). Dat de belgische overheid meer bescherming biedt dan de richtlijn vereist, is toegestaan. Onze regering is nogal van de karige inzake deze materie.