Pm 8003 vs pm 15 s2

Gestart door fleetwood, december 19, 2013, 20:51:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SB_Marantz

Citaat van: pietjepc op januari 17, 2014, 15:24:51
Kan er door het gebruik van verschillende componenten/ onderdelen ook niet verschil in geluid worden gecreëerd?


Wat bedoel je precies met ''verschillende'' componenten?
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

100%Marantz

Citaat van: xander32 op januari 17, 2014, 14:58:00
... En jij niet hoe een auto werkt ... (Zijn we al in het welles-nietes stadium aanbelandt?)

Het is altijd zeer moeilijk omdat er emotie bijkomt.
De vergelijking met de auto's is misschien niet de beste omdat het resultaat inderdaad hetzelfde is, maar de manier, de beleving, het gevoel totaal anders is.

Muziek speelt we in op gevoel, beleving.

Ik geloof weinig in verschil te horen bv tusse een PM11 en een PM15. Wie daar verschil hoort is wel heel sterk volgens mij.
Ik heb bv mijn SM6 of 7 nooit direct vergeleken met mijn SM11, maar ik geloof niet dat ik verschil zou horen op een "normaal" volume, want de ene heeft natuurlijk meer power dan de andere.

Maar wat betreft het verschil tussen een stereo versterker (marantz) en een SR/NR (marantz) daar hoor ik heel duidelijk een verschil, maar ik denk dat het van de voorversterker komt en de regeling ervan, de eindversterker doet hetzelfde, rekening houdend met het vermogen.

Weerom, het heeft ook allemaal te maken met gevoelens en waarnemingen.
Als ik naar mijn SM11 "luister" heb ik altijd de indruk dat het niet beter kan. (op dezelfde speakers)
Hij is mooi, zwaar, power in overvloed, alle beste oplossingen, geen compromissen bij de bouw, dus kan het niet beter. Ik geniet er gewoon van.  :-D :-D 8-) 8-)
marantz, what else?

QuattroNL

SB: als je ooit weer zo'n M&G houdt waarbij er versterkers vergeleken worden dan wil ik daar graag bij zijn  :-D

En ik vond de vergelijken met auto's best wel op gaan. De Fiat Panda is een Audiosonic versterker, de Audi A8 een premium Marantz. Ze vervoeren allen. De auto's van A naar B, de versterkers muziek (datastroom).
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

pietjepc

Citaat van: SB_Marantz op januari 17, 2014, 15:28:00

Wat bedoel je precies met ''verschillende'' componenten?
Ik heb geen idee redface Ben absoluut niet technisch onderlegd. Ik weet dus ook niet of door andere componenten voor de versterking te gebruiken dit überhaupt verschillen zou kunnen opleveren, maar zou me voor kunnen stellen dat, doordat bijv. Marantz en Naim verschillende componenten voor de versterking gebruiken, hierdoor toch een iets ander sausje wordt meegegeven. Gewoon een gedachtegang...
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

pameijer

Citaat van: Cornelis1921 op januari 17, 2014, 14:40:53
stupid Nog één keer dan:
Een versterker versterkt; alle versterkers versterken, niet meer en niet minder. Basta! violent1
Spaghetti en macaroni zijn beide pasta, zien er onderling qua uiterlijk verschillend uit, maar smaken uiteindelijk hetzelfde. :angel:
Spaghetti en macaroni smaken toch echt wel anders hoor! Laten we overeenstemming bereiken over het volgende: wie spaghetti en macaroni hetzelfde vindt smaken merkt geen verschil tussen verschillende versterkers, en wie spaghetti en macaroni verschillend vindt leeft op bij betere versterkers.

O ja, wie macaroni lekkerder vindt dan spaghetti heeft ws. een all-in-one ht 5.1 setje van de Mediamarkt staan  :evil:
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

QuattroNL

Citaat van: pameijer op januari 17, 2014, 15:58:52
Spaghetti en macaroni smaken toch echt wel anders hoor! Laten we overeenstemming bereiken over het volgende: wie spaghetti en macaroni hetzelfde vindt smaken merkt geen verschil tussen verschillende versterkers, en wie spaghetti en macaroni verschillend vindt leeft op bij betere versterkers.

O ja, wie macaroni lekkerder vindt dan spaghetti heeft ws. een all-in-one ht 5.1 setje van de Mediamarkt staan  :evil:
Hangt af van het sausje  clown1
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

xander32

#66
Citaat van: QuattroNL op januari 17, 2014, 15:40:35
SB: als je ooit weer zo'n M&G houdt waarbij er versterkers vergeleken worden dan wil ik daar graag bij zijn  :-D

En ik vond de vergelijken met auto's best wel op gaan. De Fiat Panda is een Audiosonic versterker, de Audi A8 een premium Marantz. Ze vervoeren allen. De auto's van A naar B, de versterkers muziek (datastroom).
... het vergelijk zou wat beter aansluiten indien beide auto's nog wat meer overeenkomsten zouden hebben, bijv. dezelfde aandrijving (motor en versnellingsbak). En dan zou ik wederom voor de A8 gaan.

Echter, een versterker betreft één onderdeel uit een keten, een auto zou je echter kunnen/moeten beschouwen als juist een hele keten. Een beter passend vergelijk was dan geweest om sec de motor uit de Audi te nemen. Men neme de instap motor, een leuke 3.0 liter versus de 4.0 twinturbo uit de S versie ... Met beide is het prima 120 km/uur rijden, toch heb ik een voorkeur. Of men gaat de Audi instap motor uit de A8 vergelijken met die van een Mercedes S klasse ... Het mooiste zou dan ook zijn als je die laatste ter vergelijk in de Audi zet ...

SB_Marantz

#67
Citaat van: pietjepc op januari 17, 2014, 15:47:08
Ik heb geen idee redface Ben absoluut niet technisch onderlegd. Ik weet dus ook niet of door andere componenten voor de versterking te gebruiken dit überhaupt verschillen zou kunnen opleveren, maar zou me voor kunnen stellen dat, doordat bijv. Marantz en Naim verschillende componenten voor de versterking gebruiken, hierdoor toch een iets ander sausje wordt meegegeven. Gewoon een gedachtegang...


Nee, want dat zou betekenen dat de anders ''klinkende'' krom zou versterken.

Ontwerpen verschillen wel degelijk qua toplogie maar MOETEN kaarsrecht versterken aan een reactieve belasting. (de speaker)

ELKE versterker maakt gebruik van een local of global feedback en soms zelfs in / op meerdere plaatsen zoals het duo beta circuit van Luxman om maar wat te noemen.
Deze ''feedback'' oftewel terugkoppeling koppelt een gedeelte van het uitgangssignaal terug aan de input van de eindversterker uitgedrukt in dB's en poetst ''oneffenheden'' weg, drukt vervorming en vergroot de bandbreedte etc.

Het is best lastig om het in een paar zinnen goed en duidelijk uit te leggen vandaar dat ik toen een M en G organiseerde.

Alleen jammer dat ik alleen het meetkundige aspect kon laten zien.

Ik denk dat mensen pas echt overtuigt raken wanneer er direct en geijkt vergeleken kan worden.

Dus niet versterker af en aan koppelen waar je al een paar minuten mee kwijt bent en de hersenen het beeld ook.

Daar zit hem de crux.

Met cd spelers gaat dit een stuk makkelijker natuurlijk waar ook een versterker in zit. (  uitgangstrap na de DAC conversie die het signaal tot 2 V versterkt)

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

vielzweck

Citaat van: Cornelis1921 op januari 17, 2014, 14:40:53
stupid Nog één keer dan:
Een versterker versterkt; alle versterkers versterken, niet meer en niet minder. Basta! violent1
Spaghetti en macaroni zijn beide pasta, zien er onderling qua uiterlijk verschillend uit, maar smaken uiteindelijk hetzelfde. :angel:

Ben ik met je eens Cor als iemand bij thuis op bezoek en zegt ik hoor verschil tussen die versterker die je hebt en die versterker antwoord ik: 'O, dan zal er wel 1 kapot zijn,!     :wink:

Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

SB_Marantz

Hier had men het over een kraakje in 1 van de kanalen maar niet dat deze slecht zou ''klinken.''

Nou, het meette iets anders voor de reparatie / revisie:



Zo zijn er tig voorbeelden te noemen van bv een Yamaha eindbak die wat magertjes in het laag zou zijn.
Dat was voor de scope m.b.v. een square wave niet zo moeilijk te laten zien.  :-D
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thanatos

 :-D :-D :mrgreen: Yammelha..

Deze klonk het beste van de 2 die de eigenaar had.. Mensen hebben heel vaak geen referentie.. als het prima is.. dan is het ook goed.


Rob46

Citaat van: SB_Marantz op december 20, 2013, 18:58:42
Het zijn beide versterkers................. clown1

Beide versterken. Dat klopt als een zwerende vinger. Maar het zijn wel verschillende versterkers, ook in kwaliteit. Dit is een feit en daar is alles mee gezegd.

Rob46

Citaat van: SB_Marantz op januari 17, 2014, 14:54:23
Niet alleen vanuit het technische aspect Quattro.
Ook ik dacht dat er duidelijke verschillen waren voor 2009.
Het hoe en waarom heb ik reeds meerdere malen uit de doeken gedaan.
En ook al zou ik het alleen vanuit meettechnisch standpunt bedoelen valt er nog geen  spijker tussen te krijgen.
Onze hersenen zijn veel te beperkt, dat was in de jaren 50 reeds bekend.
We kunnen nu eenmaal vele malen dieper meten dan waarnemen.
Gewoon logisch redeneren.......

Edit

Als er een een versterker malloot is, ben ik het wel....... :-D

Ik lees een suggestie. Je schrijft dat een versterker van €5000,00 hetzelfde 'klinkt' als een versterker van €500? Ze doen hetzelfde, dat klopt, mee eens, ook voor 2009. Maar verschil in de kwaliteit is er. Als dit niet zo zou zijn, dan worden wij dus met ons allen geflest. Dan is een universele versterker goed voor ons allen?

Wat is er met je gebeurd in 2009 dat jouw mening hierin stellig is veranderd SB?