audio balans

Gestart door marc, februari 27, 2006, 18:31:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marc

Op mijn Marantz DV6500 zit de zgn Audiobalans waarmee je het kanaalniveau per luidspreker kan instellen. Via een testje gaat een geluidje alle luidsprekers rond zodat je het een beetje kan afstellen. Vreemd genoeg worden in dit testje mijn rears niet herkend, ondanks dat ik ze wel heb ingegeven.
Bij mijn SR 5500 zit ook een soortgelijk menuutje. Daar worden wel mijn rears verblijd met een piep. Iemand enig idee hoe het kan dat dat via mijn dvd-speler niet gaat en wel via mijn receiver?

Maurice

Kun je aangeven hoe je je dvd speler hebt aangesloten?
Heb je een digitale interlink gebruikt (coax of spdif), heb je een stereo interlink gebruikt of misschien per kanaal een interlink (dat betekent dus dat je gebruik maakt van de processor van de dvd speler).

Hoor je het geluid wel bij de center?

Welk geluidsstandaard heb je je dvd speler op ingesteld? Welk type signaal ziet je receiver?

Veel vragen, maar dit helpt wel om een diagnose te stellen ;)
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

marc

Hoi,
ik heb mijn dvd zowel analoog, digitaal aangesloten. Daarnaast ook nog eens een keer multikanaals (analoog) ivm SACD.
Ik gebruik geen center of sub, maar slechts 2 fronts en 2 rears.
Bij het menu "luidsprekerinstellingen" van de DVD kan je de soort en grote van de speakers ingeven (heb daar dus mijn 4 speakers ingegeven). Ook heb je nog een menu "vertragingstijd" en dan de "audio balans". In dat menu kan je dus de speakers afzonderlijk afstellen op decibellen. Ik krijg in dat menu alle vier mijn speakers te zien, maar krijg alleen zo'n testgeluid uit mijn fronts. Zoals gezegd krijg ik wel uit alle vier de speakers geluid als ik die test via mijn receiver doe.
Ik hoop dat dit voldoende info is en anders hoor ik het wel
groet

Maurice

Dat je receiver wel over 4 kanalen de test toon geeft, betekent dat deze de speakers goed aanstuurt.
Je dvd speler kan exact dezelfde tonen weergeven. De signalen worden voor elk kanaal apart gegenereerd, tenzij de dvd speler als stereo (of misschien dolby prologic) staat ingesteld. In die gevallen zal hij de achterspeakers niet aansturen.

Soms kan het gebeuren dat de receiver een verkeerd signaal (automatisch) detecteert. Is dit stereo ipv DD of DTS, dan zullen aan de fronts het signaal krijgen.
Controleer of tijdens deze test de bronkeuze op de versterker wel DVD is (en niet cd of zo).
Als je film kijkt, dan zul je neem ik aan wel surround horen? In dit geval zal wel het goede signaal worden gedetecteerd.
Ik gok dat het aan de automatische bron selectie van de versterker ligt. Dit is erg lastig ingeval van die test tonen.
Dus probeer het nog eens als je de bron DVD zelf selecteert op de versterker.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

marc

Maurice je hebt me goed op weg geholpen, bedankt! Tijdens films krijg ik wel surround. Ik heb tijdens die test alle verschillende bronnen gekozen maar ook bij de DVD als bron kreeg ik mijn rears niet te horen. W?l toen ik mijn receiver instelde op "7.1 ch in" (om sacd te luisteren). Waar het probleem nu zit begrijp ik nog steeds niet, maar ik heb nu wel het idee dat alles werkt. Nogmaals bedankt!

Maurice

Marc,

Ben blij je op weg te kunnen hebben geholpen, ik heb namelijk al 6-7 jaar geen surround receiver meer aangeraakt ;)
Het
"probleem" lijkt mij nu zeker de automatische bronkeuze. Tegelijkertijd zal de receiver ook het juiste ingangssignaal proberen te raden (DTS, AC3, stereo). De test tonen komen vreemd over op de receiver, dus schakelt ie waarschijnlijk over op stereo (een center speaker zou dan ook geen geluid geven, vandaar de eerdere vraag). Nu je het ingangssignaal hard ingeeft op 7.1, geeft ie wel signaal.
Geen rare problemen dus, allemaal simpel te begrijpen gelukkig ;D
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude