PM KI Ruby met Teufel Definion 3 en Kef T301

Gestart door CBdicX, december 24, 2018, 10:40:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vinyl_Fuchs

#75
Lastige situatie. Misschien beiden een  koptelefoon als oplossing via 1 koptelefoonversterker? Geen grapje. Luisteren jullie samen muziek of geldt dit meer voor films?
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

CBdicX

Citaat van: RHK op januari 20, 2019, 21:36:32
Citaat CBdicX: Door een niet optimale plaatsing heb ik wat last dat ik voornamelijk de Linker speaker hoor, en mijn vrouw de Rechter.

Als je de oplossing hebt, hoor ik het graag, het komt bij mij regelmatig voor, dat mijn vrouw andere dingen hoort dan ik.    violent1

Mijn vrouw hoort ALTIJD andere dingen dan ik, heb niets met de speakers te maken........  :-D

CBdicX

Citaat van: Vinyl_Fuchs op januari 20, 2019, 21:42:44
Lastige situatie. Misschien beiden een  koptelefoon als oplossing via 1 koptelefoonversterker? Geen grapje. Luisteren jullie samen muziek of geldt dit meer voor films?

Ben zelf geen koptelefoon fan, en gebruik is voornamelijk voor TV en films.

Vinyl_Fuchs

Citaat van: CBdicX op januari 20, 2019, 23:02:28
Ben zelf geen koptelefoon fan, en gebruik is voornamelijk voor TV en films.
Dan moeten jullie om de beurt bij mekaar op schoot gaan zitten. Kan ook leuk zijn.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

CBdicX

Citaat van: Vinyl_Fuchs op januari 20, 2019, 23:28:03
Dan moeten jullie om de beurt bij mekaar op schoot gaan zitten. Kan ook leuk zijn.

Met die 150 KG van mijn vrouw word het dan wel spannend..........  :-D  :-D  :-D

CBdicX

Ik ga het audio gat probleem anders oplossen.

Heb een goedkope 5.1 Denon AVR XT250BT receiver gekocht (199,00 nieuw  :-D ) die ik via een High/Low converter aansluit op de speaker terminals van de Ruby.
De converter sluit ik aan op de Audio IN van de Denon en die maakt van het Stereo signaal het Center kanaal.
Geen geklooi met misschien lastige/linke aansluitingen op de Ruby.
Even afregelen qua volume balance en dan zal het werken als Dolby Center Spread of zoals Auro 2D het doet, dus niet alles uit de Center voor de vocalen, maar een iets de nadruk op de Fronts, een beetje de Center.
De converter heb ik zo ook reeds gebuikt voor een subwoofer op de Ruby toen ik de Kef T301 gebruikte, werkt uitstekend en veilig :-)

Of ik zo op een prettige manier "mijn gat" kwijt raak laat ik nog weten........

TurboMarco

In jouw geval ben je beter af met een line-array oftewel een lijnbron luidsprekersysteem ,deze  hebben over het algemeen een zeer groot horizontaal en een klein verticaal bereik.



Links vd afbeelding een lijnbron ,rechts een puntbron .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

#82
Citaat van: TurboMarco op januari 21, 2019, 10:18:32
In jouw geval ben je beter af met een line-array oftewel een lijnbron luidsprekersysteem ,deze  hebben over het algemeen een zeer groot horizontaal en een klein verticaal bereik.



Links vd afbeelding een lijnbron ,rechts een puntbron .

Nou, het zal wel, ik weet een ding zeker, en dat is wat mijn vrouw hierover zal zeggen.....  violent1

TurboMarco

#83
Er zijn daar ongetwijfeld compactere varianten van .

De afbeelding die je erbij geplaatst hebt is geen lijnbron maar een puntbron .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op januari 21, 2019, 10:31:50
Er zijn daar ongetwijfeld compactere varianten van .

De afbeelding die je erbij geplaatst hebt is geen lijnbron maar een puntbron .

Inderdaad, dit is wat ik nu heb staan, de Kef R11, een top combi met de Ruby.
Ga dit combineren met een Kef R2C en dan de Denon receiver voor het midden kanaal.

TurboMarco

Ik geloof wel dat de combinatie versterker & luidsprekers wel goed is ,het gebeurt ook maar zelden dat dit niet het geval is .
Het grote probleem is dan ook de combinatie luidsprekers & akoestiek ,en met het inzetten van een extra versterker en centerspeaker los je het probleem niet op ,je maskeert het probleem dan alleen maar .
Bovendien creëer je dan weer fase problemen .

Kan je een foto plaatsen van beide speakers zo als je die nu opgesteld hebt staan ?
De foto van de linkerspeaker suggereert dat hij nog een eind naar voren geplaatst dient te worden om de afstraling van de mid/hoog driver te bevorderen .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

#86
Citaat van: TurboMarco op januari 21, 2019, 11:06:00
Ik geloof wel dat de combinatie versterker & luidsprekers wel goed is ,het gebeurt ook maar zelden dat dit niet het geval is .
Het grote probleem is dan ook de combinatie luidsprekers & akoestiek ,en met het inzetten van een extra versterker en centerspeaker los je het probleem niet op ,je maskeert het probleem dan alleen maar .
Bovendien creëer je dan weer fase problemen .

Kan je een foto plaatsen van beide speakers zo als je die nu opgesteld hebt staan ?
De foto van de linkerspeaker suggereert dat hij nog een eind naar voren geplaatst dient te worden om de afstraling van de mid/hoog driver te bevorderen .

Een fase probleem heb ik niet gehoord toen ik een Center als test neer gezet had, ging prima met de Fronts.
En waarom zou dat plaats vinden, de Center krijgt het signaal direct van de Ruby.
Misschien een milliseconde trager omdat het van de Ruby naar de receiver gaat, bewerkt word naar mono, en dan naar de speaker.
Misschien meetbaar, maar hoorbaar ?

Dat naar voren plaatsen kan in mijn geval niet, ze staan 3.5 meter uit elkaar en ik zit op 2.5 meter van de speakers, en de luisterplek ook nog eens op 2 plekken die 3 meter uit elkaar staan.
Plaats ik de Fronts naar voren dan word het allemaal nog extremer qua indraaien ect, ik heb dit getest, en het moet "leefbaar" blijven in huis.
Dus een ongelijkbenige driehoek (zoals eerder omschreven) en 2 uit elkaar staande luister punten.
Dit probleem zal ik met iedere standaard vloerstaander hebben, en in het verleden met 2 knotsen van Magnat, de Quantum 1009 S, had ik dit probleem niet, maar dat was met een receiver en gebruikte toen ook de Center als ondersteuning, dus een 3.0 opstelling wat ik nu ook ga doen.

En problemen maskeren is een onderdeel van Audio gezien nagenoeg niemand in een huiskamer situatie de correcte opstelling kan neer zetten, er zit altijd wel iets (of iemand) in de weg.
Allemaal prima wat ze in die manuals zetten, zoveel vanaf de achterwand, zoveel vanaf de zijwand(en), zoveel uit elkaar, luisterplek op de punt van de gelijkbenige driehoek.
Tja, bij Stassen in het kasteel lukt dat allemaal prima, maar nu bij Piet en Wilma thuis  :-o

TurboMarco

Het blijft idd altijd een compromis .

Feit is echter dat je met een puntbron luidspreker een beperkte sweetspot bezit .
Maar goed er zijn vele wegen die naar Rome leiden ,zoek dan altijd voor jezelf uit wat het prettigste in het gehoor ligt i.c.m de mogelijkheden van het esthetische aspect van een woonkamer .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op januari 21, 2019, 11:30:45
Het blijft idd altijd een compromis .

Feit is echter dat je met een puntbron luidspreker een beperkte sweetspot bezit .
Maar goed er zijn vele wegen die naar Rome leiden ,zoek dan altijd voor jezelf uit wat het prettigste in het gehoor ligt i.c.m de mogelijkheden van het esthetische aspect van een woonkamer .

:gp:

xander32

... hetgeen Marco jou helder probeert te maken, is dat de Kefs an sich meer dan prima speakers zijn, maar in jouw opstelling juist de meeste beroerde met hun puntbron ...