5.1 geluidsset of misschien toch 2.1?

Gestart door Pieter85, december 25, 2012, 17:09:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pieter85

Hallo,

Tot nu toe ben ik druk bezig met de voorbereidingen om in de eerste 2 weken van januari (heb dan ook vrij dus mooi de tijd voor luistersessies) een geluidsset aan te schaffen.
Tot nu toe heb ik in gedachte een 5.1 set aan te achaffen omdat ik het erg mooi vind om films in 5.1 te kijken, echter is muziek toch het belangrijkste voor mij (verhoudingen zijn ongeveer 60% muziekluisteren, 40% films kijken).
Mijn totaal budget is rond de 3000 euro.

Omdat ik muziek dus toch een stukje belangrijker vind vs films kijken wil ik toch graag weten wat jullie zeggen in hoeverre ik mogelijk  aan geluidskwaliteit per speaker kan winnen wanneer ik een 2.1 set koop ipv 5.1 setvoor hetzelfde budget en dus duurdere frontspeakers kan kopen.
De frontspeakers kunnen nu ongeveer gemiddeld 150 euro per stuk kosten. Bij een 2.1 set kan dit worden verhoogt naar 400 euro per speaker.

Let op: Voor de frontspeaker kan ik alleen een monitor model uitkiezen. Grote zuilen zijn dus uitgesloten.

Ik hoor het graag.

Marantz SR7010 - UD5007 | Monitor Audio Silver RX6 - Silver RX1 - Gold GXW15 | In-akustik LS-602 |  Oehlbach Speaker Wire - NF Sub | AudioQuest Forest HDMI | Libratone Classic Zipp - New Zipp

Maus

Ik zou beginnen met goeie front speakers en dan later uitbereiden naar 5.1 :)

Pieter85

Citaat van: Maus op december 25, 2012, 17:25:42
Ik zou beginnen met goeie front speakers en dan later uitbereiden naar 5.1 :)

Wat valt bij jou onder 'goede frontspeakers'? Monitor Audio BX2 of bijvoorbeeld Boston Aqoustics A26??
Marantz SR7010 - UD5007 | Monitor Audio Silver RX6 - Silver RX1 - Gold GXW15 | In-akustik LS-602 |  Oehlbach Speaker Wire - NF Sub | AudioQuest Forest HDMI | Libratone Classic Zipp - New Zipp

Exxar

Je kunt ook beginnen met een 2.0 opstelling. Dan kun je betere luidsprekers kopen (bvb MA RX1, Tannoy, Kef,..), en de andere kopen wanneer je daar het budget voor hebt.

Pieter85

Citaat van: Exxar op december 25, 2012, 18:38:20
Je kunt ook beginnen met een 2.0 opstelling. Dan kun je betere luidsprekers kopen (bvb MA RX1, Tannoy, Kef,..), en de andere kopen wanneer je daar het budget voor hebt.

3000'euro is het max wat ik wil uitgeven aan een geluidsinstallatie dus ik koop of een 2.1 of een 5.1 installatie voor dat geld
Marantz SR7010 - UD5007 | Monitor Audio Silver RX6 - Silver RX1 - Gold GXW15 | In-akustik LS-602 |  Oehlbach Speaker Wire - NF Sub | AudioQuest Forest HDMI | Libratone Classic Zipp - New Zipp

Exxar

#5
Ok. Koop dan de beste fronts die je kunt, kijk voor een bijpassende center en bespaar op de rears.
Als de kijk/luisterplek recht voor de tv is, dan kun je zelfs zonder center.
2.1 voor films is nog leuk, maar je mist snel het echte surroundgevoel.
Leuke en prijs/kwaliteit onklopbare subs vind je bij RA SUBS (forumsponsor en verdeler van BK subwoofers)


Edit: RA Subs is hier geen forumsponsor, wel op het andere forum.

Pieter85

#6
Citaat van: Exxar op december 25, 2012, 19:48:00
Ok. Koop dan de beste fronts die je kunt, kijk voor een bijpassende center en bespaar op de rears.
Als de kijk/luisterplek recht voor de tv is, dan kun je zelfs zonder center.
2.1 voor films is nog leuk, maar je mist snel het echte surroundgevoel.
Leuke en prijs/kwaliteit onklopbare subs vind je bij RA SUBS (forumsponsor en verdeler van BK subwoofers)

wat voor receiver/versterker moet ik er dan bijnemen.? de luisterplek is recht voor de tv en de frontspeakers zullen vlak naast de tv aan de muur hangen.

Dus 5.1 is voor films wel een stuk mooier dan2.1?
Hoeveel zouden frontspeakers van 400 euro per stuk mooier klinken dan van 150 euro per stuk?

Als dat best zou meevallen (omdat bijvoorbeeld bx2 speakers van Monitor Audio of de Indiana Line Nota erg goed klinken) ga ik toch liever voor een 5.1 set icm van bijv. die speakers ondat ik 5.1 bij films ook erg mooi vind.
Marantz SR7010 - UD5007 | Monitor Audio Silver RX6 - Silver RX1 - Gold GXW15 | In-akustik LS-602 |  Oehlbach Speaker Wire - NF Sub | AudioQuest Forest HDMI | Libratone Classic Zipp - New Zipp

Marvin

4x Tannoy Mercury V1.
De bijpassende centerspeaker erbij.
Leuke BK of Rel subwoofer van Marktplaats scoren.
Marantz SR 6006 oid erbij.
Een Dune mediaspeler.

Dan zit jij helemaal gebakken voor de komende jaren.


--Verstuurd zonder netwerk--

Pieter85

Citaat van: marvin op december 25, 2012, 21:20:59
4x Tannoy Mercury V1.
De bijpassende centerspeaker erbij.
Leuke BK of Rel subwoofer van Marktplaats scoren.
Marantz SR 6006 oid erbij.
Een Dune mediaspeler.

Dan zit jij helemaal gebakken voor de komende jaren.


--Verstuurd zonder netwerk--

zijn die Tanoy speakers niet van hetzelfde caliber als de Monitor Audio Bronze BX2, Boston Acoustics A26, Ibdiana Line Nota, Dali Zensor, Dali Lektor etc.
Marantz SR7010 - UD5007 | Monitor Audio Silver RX6 - Silver RX1 - Gold GXW15 | In-akustik LS-602 |  Oehlbach Speaker Wire - NF Sub | AudioQuest Forest HDMI | Libratone Classic Zipp - New Zipp

Marvin

Zijn allen gewoon goede merken.
Van die Tannoy weet ik gewoon wat het kan en doet.
Voor dat geld aardig onverslaanbaar.


--Verstuurd zonder netwerk--

Pieter85

Citaat van: marvin op december 25, 2012, 21:37:17
Zijn allen gewoon goede merken.
Van die Tannoy weet ik gewoon wat het kan en doet.
Voor dat geld aardig onverslaanbaar.


--Verstuurd zonder netwerk--

Wat is het verschil tussen de Tannoy Mercury V1 en de VR?
Marantz SR7010 - UD5007 | Monitor Audio Silver RX6 - Silver RX1 - Gold GXW15 | In-akustik LS-602 |  Oehlbach Speaker Wire - NF Sub | AudioQuest Forest HDMI | Libratone Classic Zipp - New Zipp

WilliamB

De keuze van luidsprekers is erg persoonlijk. Kan je ze niet ergens beluisteren ?

Veel succes
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3