"aanlopen"midwoofer Vifa c20Wh-06 en c20Wh-08

Gestart door mountainbiker, december 24, 2012, 22:14:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mountainbiker

Gisteren was het geluid weer eens bagger voor de zoveelste keer. Kraken en slechte weergave. Niks kunnen vinden zo op het eerste oog.Maar eens zacht tikken op de conus aan de voorkant en verrek de bovenkant klinkt anders dan de onderkant ook bij de andere 3  units !!! HLP.
Losschroeven en nog maar eens de onderkant bekijken.Waar het geluid scheller klinkt bij het tikken kan ik een klein stukje wit plastic (bovenkant spreekspoel?) zien tussen de conus en spider en waar het doffer klinkt niet.Als ik de unit rond draai met op de achtergrond een licht aan de onderkant kijkend lijkt het wel alsof de conus een klein beetje eiervormig is.
Ik heb alle Vifa units 180% graden gedraaid met de "doffe" kant naar boven en "schelle" kant naar onderen en verrek alle problemen lijken opgelost. :-o :-o
Het lijkt er dus verdacht veel op dat de bovenkant van de conussen in de loop der jaren door de vergande foam een beetje naar beneden zijn gaan hangen en het witte plastic daardoor zichtbaar is  geworden. Na het refoamen dit jaar heb ik de speakers exakt gemonteerd zoals ik ze uit de kast heb gehaald.
Ik weet van dit forum dat speakers met rubberen randen die neiging nog wel eens hebben na een paar jaar maar ook speakers met foamranden?
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

Maurice

Ook foam heeft de neiging te vergaan, maar zwaartekracht speelt altijd een rol. Eigenlijk zou je dit om de zoveel tijd zelf kunnen doen denk ik, kan in elk geval geen kwaad.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude