Hoe ziet jouw ideale muziekmoment eruit of hoe beleef jij muziek optimaal?

Gestart door Cornelis1921, december 16, 2012, 06:36:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cornelis1921

stupid
       Iedereen heeft in de basis wel dezelfde wensen hoe zijn ideale muziekmoment eruit ziet: een prettige ambiance, men moet voldoende uitgerust en onspannen zijn om zich optimaal te kunnen concentreren, een lekker drankje binnen handbereik want men moet beslist geen honger en/of dorst hebben bijvoorbeeld. Èn beslist niet onder invloed zijn van verdovende drugs [sic] zijn. 
Toch zijn er misschien voldoende individuele verschillen die het starten van dit topic rechtvaardigen.

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

#1
:-) Mijn ideale muziekmomenten voltrekken zowel binnens- als buitenshuis.
Thuis zijn het er meerdere, zowel die in eenzaamheid als sociaal gedeelte momenten. Maar voorop staat dat het rustig en ontspannen is.
Met John, en ook wel met Marcel, wordt er veelal geluisterd naar jazz, moderne popmuziek en licht klassiek. Met een hapje en een drankje erbij en soms begeleidt door een goed gesprek.
Ben alleen dan zien mijn ideale luistermomenten er geheel anders uit. De overeenkomst is dat ook rustig en ontspannen moet zijn. Bijvoorbeekd geen omgevingsherrie.
De momenten onderscheiden zich door het tijdstip van de dag. Voor 8 uur 's avonds en na 8 uur 's morgens. Tussen binnen dit deze tijdzône luister ik vooral via de Harbeth-speaker op een volume van maxiamaal 10 over half. (Hou niet zo van bulderen, mijn buren moeten niet teveel last van mij hebben.) Overdag draai ik in verhouding veel metal, rock en pop.
Na 8 uur 's avonds gaat het volume een tandje of wat lager en wordt ook de muziekkeuze aangepast: licht klassiek en heel veel jazz, waar John een evenzo groot liefhebber van is.
's Nachts als nadat John (en Marcel) huiswaarts gekeerd is/zijn, neem ik eerst een heerlijke warme douche en posteer mij dan met de hoofdtelefoon op op de bank en een zeer breed scala van muziek binnen handbereik. Heel veel klassiek, vooral symfonisch, maar ook redelijk vaak progrock. Meestal drink ik daarbij een aantal mokkenn dubbele Senseo (huismerk (Extra) Dark Roast) koffiebegeleidt door gekoeld leidingwater. Maar ook de fles cola light (ook huismerk(en)) staat regelmatig binnen handbereik. Als snack eet dan vaak een banaan (hoef ik geen insuline te spuiten).
En dan zijn er nog de momenten buitenshuis. Dat betreffen de klassieke concerten in vooral de Stadsgehoorzaal hier in Leiden, maar ook de Waag en de Aalmarktzaal alhier. Buiten Leiden zijn er in Amsterdam natuurlijk Het Konklijk Concertgebouw en het Muziekgebouw aan 't IJ. In februari a.s. hoop ik dan, voor de eerste keer, de Anton Philipszaal in Den Haag aan te doen voor uitvoering van Mahler's Derde Symfonie.
Helaas is voor mij concertbezoek bijna altijd een eenzame aangelegenheid: ik moet er bijna altijd er alleen op uit en dan zijn vooral de pauzes vervelend. Ik hoop voor Mahler's Derde een buurman te strikken (ook een klassieke muziekliefhebber - zingt in een koor - maar met "weinig tijd").
Zoals gebruikelijk is het weer een heel verhaal geworden, maar goed, goed doen doet goed volgen.
byebye Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

JohnWx

als ik lekker kan meebleren in de auto thuis of ? en uit me plaat ga  hello  of bedoelde je audiofiel  shutup
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Whisper.nl

In een M&G.
Kan ik super genieten om het/mijn enthousiasme te delen met gelijk gestemden.
Vind ik het leuk om, zoals ik zelf noem, een wereldreis te maken en de verschillende muziek stijlen te laten horen uit diverse landen. Liefst met authentieke instrumenten.

In de (late) avond.
Anugama, Medwijn Goodall (zijn New Age periode), Clannad, Friderik Carlson, Michael Hromek enz enz.
Liefst met een glas Singleton.  Helemaal tot rust komen zonder wat te moeten en alleen maar luisteren naar mooie muziek.

Overdag (meestal maandag)
I Muvrini, Clannad (op een hoger volume) Taiko Drums, volume 14 en 15, Groove into Bits en meer van dat spul.
Eerst met een kop chinese thee en daarna een paar bakken koffie.

prrrr Van Halen, James Cook,

Groet Whisper  byebye

De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Marvin

Optimaal betekend voor mij helemaal alleen op de geperfectioneerde plek, -en dan voornamelijk op oorverdovende volumes.
Maar met een dartpijltje in m'n hand proberende iets te raken waar ik op denk te mikken doet me ook veel muzikaal plezier brengen.

Minder optimaal maar wel een stuk gezelliger, met wat vrienden aan de bar en/of wederom met het pijltje in de hand.
Genieten van wat liters koude pils en (te)sterke verhalen, soms oorverdovend hard maar meestal op een normaal luister volume. Ligt een beetje aan de muziek die op dat moment geluisterd wordt en wie die afstandsbediening binnen bereik heeft.  :-D

Voorheen kon ik het ook erg plezierig vinden met jointje, dan was ik erg bezig met het optimaliseren.
Maar dat is al weer een hele tijd geleden, daar ben ik namelijk mee gestopt.  pompom

kuruki


Een aansluitende bedenking, waarom heft men (NL 19%, B 21%)  BTW op compact discs, België (6%) op boeken.
Ik vind muziek geen luxeproduct, mijn mening is dat muziek veel meer gevoelens kan uitdrukken dan bv. literatuur of welke andere vorm van kunst dan ook.


Marvin

Geen idee, maar hoe kom je ineens op zo'n 'aansluitende bedenking' in een topic waar gevraagd wordt je optimale beleving te delen?   :-D

kuruki

Citaat van: marvin op december 17, 2012, 00:07:53
Geen idee, maar hoe kom je ineens op zo'n 'aansluitende bedenking' in een topic waar gevraagd wordt je optimale beleving te delen?   :-D

Ik wou iets intelligents zeggen.

Marvin



Marvin

 :-D

En vertel nu maar eens hoe jouw ideale muziekmoment er uit ziet....  clown1

kuruki

Citaat van: marvin op december 17, 2012, 00:53:47
:-D

En vertel nu maar eens hoe jouw ideale muziekmoment er uit ziet....  clown1

Zoals ik al zei, ik wou iets intelligents zeggen.

kuruki

Citaat van: marvin op december 17, 2012, 00:53:47
:-D

En vertel nu maar eens hoe jouw ideale muziekmoment er uit ziet....  clown1

Ik ben een beetje off-topic gegaan, hoe is dat mogelijk, de concrete vraag beantwoorden is te moeilijk.

Marvin

Kom op, niet zo snel afhaken.  :wink:

Hoe luister je het liefst naar muziek?


Dat kan op de bank zijn met een bak koffie, in bed met een hoofdtelefoon, met een pilsje of een glas wijn, alleen of met vrienden/familie, in je blote kont met een spiegel voor je ballen. (Dat zou ik dan trouwens niet zo snel vertellen).
Op het strand bij een leuke strandtent of in de kroeg met allerlei aantrekkelijke mensen om je heen.
Concertgebouw, een festival, geef het een slinger!

Het is niet zo ingewikkeld, -en er is namelijk geen fout antwoord mogelijk....!

JohnWx

Citaat van: marvin op december 17, 2012, 01:23:03
Het is niet zo ingewikkeld, -en er is namelijk geen fout antwoord mogelijk....!

Nou je kent mij soms Marvin :schater:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.