Aan welk conus materiaal geef jij de voorkeur? (Graag met argumenten.)

Gestart door Cornelis1921, januari 21, 2012, 06:24:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cornelis1921

 stupid
Aan welk conus materiaal geef jij de voorkeur: Kevlar? Polypropyleen? Papier? Of anders?
Ze hebben allemaal verschillende (klank)eigenschappen en dan hebben wij het nog niet over de tweeters...
(Dit topic start ik n.a.v. het feit dat ons gewaardeerde medeforummer Marco kevlar midrange drivers heeft van Seas in zijn EX-4, terwijl ik Seas polypropyleen low/midrange drivers heb in mijn Harbeths: 'filosofische' driver-keuze van de ontwerper (Dudley Harwood)).
Waarom kiest iemand voor (een) specifieke driver(s) en tweeters?
Indien dit topic een herhaling is of een sterke overlapping heeft met een ouder topic, gelieve dit topic dan snel te sluiten... Helaas heb ikzelf nogal weinig kennis en ervaring op dit gebied om dit topic 'fatsoenlijk' te kunnen starten.
Groet, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

JohnWx

Nou Cor ik ben de 1ste in je topic

Ik ben daar niet mee bezig hoewel het wel interessant kan zijn wat papier anders doet dan kevlar

Ik heb trouwens woofers van Akio Morita and Masaru Ibuka maar gemaakt door Hubert Milbers ,Otfried Sandig, Günther Seitz und Wolfgang Seikritt.




oftewel SONY ES made by Canton  byebye
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Whisper.nl

Hoi Cor,

Een leuk topic hoor.

Ik luister echter alleen of een speaker bij mijn - muziek - smaak  past.

Dan kijk ik niet welke tweeter of woofer erin zit.

Groet Whisper. byebye
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

TurboMarco

Citaat van: Cornelis1921 op januari 21, 2012, 06:24:30

(Dit topic start ik n.a.v. het feit dat ons gewaardeerde medeforummer Marco kevlar midrange drivers heeft van Seas in zijn EX-4
:no:
In de EX4 zitten magnesium mids ,ik ben misschien van plan om er bij verkoop kevlar units in te zetten .....als de koop vd laag units tenminste doorgaat .

Mijn voorkeur gaat iig uit naar sterke en lichte membranen ,hoewel papercones het ook heel goed doen heeft kevlar en cones met een magnesium legering mijn voorkeur .

De cones van de Fostex breedbanders zijn van bananenschil gemaakt ,ik vind dat op zich ook wel geniaal  :-D
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Cornelis1921

 :-( :-( :-( :-( :-(  Dit topic was er weer duidelijk en voornamelijk alleen voor de statistieken. Over en sluiten!
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

JohnWx

Citaat van: Cornelis1921 op januari 22, 2012, 13:13:38
:-( :-( :-( :-( :-(  Dit topic was er weer duidelijk en voornamelijk alleen voor de statistieken. Over en sluiten!

Kan wel heel interessant zijn Cor maar dan meer voor diegene die iets zelf compleet of iets persee willen bouwen op het DIY forum had je denk ik nu al 16 pagina's
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

TurboMarco

 stupid

Hier interesseert men zich niet zo snel voor techniek die achter onze hifi componenten gaat .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

JohnWx

Citaat van: Marco op januari 22, 2012, 15:05:20
stupid

Hier interesseert men zich niet zo snel voor techniek die achter onze hifi componenten gaat .

Alleen wat men hoort boeit terwijl de techniek vaak wel erg verhelderend kan werken hoe dingen werken en vooroordelen weg halen of juist niet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

xander32

Citaat van: Marco op januari 22, 2012, 15:05:20
stupid

Hier interesseert men zich niet zo snel voor techniek die achter onze hifi componenten gaat .
stupid

De techniek staat in dienst van het resultaat, zijnde een goed geluid.

gerard

Eerst een paar jamo setjes gehad; deze hadden papier conussen.
Geluid redelijk.... alhoewel de duurdere BX150HP best goed klonk was het midden neuzelig.

Daarna 2 diy 2-weg setjes van Visaton met polypropyleen  laag/mid luidsprekers (wsp21s en de nac130 met de G25FFL als hoog).
Die met de wsp21s was veel indrukwekkender (grote zuil) maar beide systemen waren niet echt "open" qua klank, het bekende gordijntje..

Daarna overgegaan op de Monitor Audio RS6 met conussen van C-CAM (Ceremic Coated Aluminium Magnesium)
Deze zijn klankmatig een stuk opener, helder. Ze zijn sterk en super licht.
Dit voldoet mij erg goed, volgende aankoop waarschijnlijk van hetzelfde merk.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes