subwoofer afstellen

Gestart door Surrounded, mei 25, 2007, 15:43:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Surrounded

Hey,

Dit topic is al eerder aan bod gekomen en mijn idee is dat het toch vooral gevoelsmetig is dat je dit instelt.
Ik gebruik een sr7500 samen met de b&w MT30.

De auto-calibratie van de sr7500 zet de sub (de pv1) steevast veel te luid in zodat hij echt de hele handel gaat zitten domineren.

ik begin met de sub op halfweg zijn max.volume en nu staat hij al een dik achtste draai zachter met de eq op de tweede stand (= beperking conus-uitslag).

ik heb geen db-meter maar ik weet niet of dat er nu veel toe doet. het lijkt me eerder een kwestie van smaak en kamerakoestiek. in mijn geval had het verplaatsen van de sub ook geen enkele invloed op de weergave. het was en het bleef te luid via de auto-calibratie.

is calibratie van de sub soms een gekend probleem met de sr7500??

Thx
Marantz SR7500, DV6600
B&W M1 front, center en rear
B&W PV1
Panasonic TH-37PV600E

SB_Marantz

Die ''auto calibratie'' uitzetten en handmatig instellen.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Stadium III

Ik heb gezien dat het sat's zijn met actieve sub

Nu ga je als volgt te werk:

Je zet de speakers in je reciever handmatig allemaal op small en subwoofer op yes
Dan kies je de crossover in de reciever en die zet je op 80 hz
Dan meet je zelf ff de afstanden van de luisterplek naar elke speaker en geeft deze in op de reciever

Dan komt het moeilijkste zonder db meter het afstellen van kanalen
Als je setup even ver vanelkaar afstaat begin je met links voor en je zet dit kanaal op 0 db zo ga je verder naar center enz

De volume van de subwoofer zet je een kwart tot half open
De volume van de reciever staat met de mrac op 0 db,ikzelf zet dit altijd op het maximaal luister nivo
Hier is dat -10 db

Dan kom je bij de sub aan met het afstellen
Je regelt op je gehoor in je reciever af hoeveel db de sub moet geven tot je et gewenste resultaat hebt

Als je dit allemaal hebt gedaan dan zal het een heel eind zijn
Dan kijk je ook nog ff naar de fase van de sub
Je laat iemand die ff omzetten zodat jij verschil hoort op de luisterplek
Het moet het volste klinken dan staat ie goed !

Het probleem dat de mrac subwoofers teluid afstelt heb ik zelf nog niet meegemaakt
Hier regelt hij hem altijd te zacht af

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Lion of Judah

Nog een tip:
Om een goede plaats te vinden (waardoor de sub het beste klinkt) moet je de sub eens op je luisterpositie plaatsen. Dan muziek opzetten met wat prettige bas erin en dan op je knie?n door de kamer heen (wel gordijnen dicht doen voor de buren :-D) Daar waar het het beste klinkt (en waar je de woofer ook wilt/kunt plaatsen) plaatst je dan de sub.
Naim Supernait
Avondale TPX2
TeddyPardo U2S
Spendor A5
Intel NUC

Surrounded

Stadium,

mijn instellingen zijn momenteel nog ietsje anders. Door dat in de meeste analoge modi de sub niet aangestuurd wodt via de line-in, had ik een serieus tekort aan laag in bv. stereo met enkel de sats. Daarom heb ik de sub naast line-in ook parallell met de fronts aangesloten. de front staan dus op large, en de bass op mix.

ik wist niet dat je het niveau van het testsignaal apart kon regelen. hoe doe je dat??
Marantz SR7500, DV6600
B&W M1 front, center en rear
B&W PV1
Panasonic TH-37PV600E

Stadium III

mmm je moet alles op small zetten en de sub op yes
Zo krijgt je subwoofer bij alle soorten muziek en input mode's een signiaal

In de reciever bij speaker instellingen kun je kiezen voor grote end /afstanden/testsigniaal

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Surrounded

hmmm, zeker van?
't eerste half jaar heeft het zo gestaan.
sub ging haast nooit mee (auto-sensing mode voor power-on) tenzij het volume zeer hoog stond.
met die extra aansluiting (via rj-11 op de sub) en front large + mix slaat ie al aan bij zeer laag volume.

front staat large omdat sat en sub op dezelfde uitgang staan (ben ni zeker of dat duidelijk was)

ik meen in de handleiding in de tabel gezien te hebben van ondersteunde kanalen dat ook daar staat dat met pcm signalen zelden de sub gesteund wordt.

Anyway... tot hiertoe lijkt het zo vlot te gaan. enkel de sub-afstelling is even modderen. op dat gebied vind ik dat de installateurs destijds (er moesten ook kabels verstopt worden) tekort geschote hebben. zij hebben voor de afstelling simpel de mrac gebruikt en that's it.
toch niet zo professioneel....
Marantz SR7500, DV6600
B&W M1 front, center en rear
B&W PV1
Panasonic TH-37PV600E

Stadium III

als je je sub via de luidspreker aansluitingen hebt aangesloten en zo verder naar de sats moet de front op large staan jah

Ik zou alles op small zetten en de cross op 80 zetten en via de subwoofer pre out achter op de versterker naar de line in op je subwoofer gaan

Zo werkt het alles het mooiste

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Surrounded

Stadium,

Zoals je beschreef voor de Rel's staat de PV1 bij mij ook zowel high (speakon of speaker-in in b&w terminologie) als low (line level) tegelijk aangesloten met voor de fronts large en mix.
zo gaan alle .1 signalen sowieso via de line-level en alle andere via de speaker-in.
Dit geeft bij mij het beste resultaat.
In tegenstelling tot de Rel's blijkbaar heeft de pv1 wel slechts 1 volumeknop. Maar je kan natuurlijk altijd voor stereo de volume-instelling maken op de sub, en als deze instelling niet goed is voor .1 het volume bijsturen via de speaker-preferences van de receiver. Als ik me niet vergis zal de receiver met het volume van de sub enkel rekening houden in .1 weergave. Verbeter me als ik fout ben.

enkel line-level en small voor de fronts gaf bij mij geen laag in stereo-mode (sub draaide zelden mee), enkel bij hogere volumes kon het gebeuren dat hij al eens aansprong, maar zonder een duidelijk laag weer te geven (stond maar wat mee te trillen).


Greetz
Marantz SR7500, DV6600
B&W M1 front, center en rear
B&W PV1
Panasonic TH-37PV600E

Stadium III

Als je speaker grote op large hebt staan met mix dan werkt de ingegeven waarde voor .1 LFE alleen voor line in jah

Verder zou je sub altijd mee moeten als alles op small staat,hierbij kan het zijn dat als je subwoofer een auto power on funtie heeft dat het signiaal te zwak is
Ik ben er zelf voor aan of uit en geen auto power functie's

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4