Wat is een Marantz PM 17 II nog waard?

Gestart door edgnoj, mei 04, 2011, 17:55:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cornelis1921

 :schater: Ik zojuist een palingdroom op de radar...
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

still life

Citaat van: edgnoj op mei 12, 2011, 10:28:53

....
De combinatie zoals ik die nu heb bevalt me uitstekend en hoeft eigenlijk niet veranderd te worden. De reden dat ik dit topic heb toch geopend is dat ik me afvraag of het zinvol kan zijn in dezelfde lijn nog een kwaliteitsslag te maken, bijvoorbeeld door te upgraden naar een hogere klasse Marantz, met de in de topicstart genoemde versterker als voorbeeld.

Helaas slingert dit topic alle kanten op, maar dat is dus de eigenlijke vraag.

zoals reeds vermeld/aangegeven niks mis met je huidige combi

een nieuwe/andere/zwaardere versterker zal enkel verbetering opleveren
indien de huidige niet in staat is om je speakers goed aan te sturen

dwz dat hij in staat moet zijn de luidste passages onvervormd weer te geven
draai je bvb nooit op hogere volumes lukt dat eigenlijk altijd..

voor hoe de weergave klinkt is de factor speakers/akoestiek imho sterk bepalend..
zet een simpel draagbaar radio/cd spelertje van 2W maar eens in de vrije lucht op je terras
  & wees verbaasd hoe zuiver/mooi dat kan klinken  clown1
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

edgnoj

Citaat van: still life op mei 12, 2011, 11:59:02
zoals reeds vermeld/aangegeven niks mis met je huidige combi

een nieuwe/andere/zwaardere versterker zal enkel verbetering opleveren
indien de huidige niet in staat is om je speakers goed aan te sturen

dwz dat hij in staat moet zijn de luidste passages onvervormd weer te geven
draai je bvb nooit op hogere volumes lukt dat eigenlijk altijd..



Ik zou het fijn vinden om hier wat meer meningen over te horen van de deskundigen hier

Kan ik uit het bovenstaande ook concluderen dat het geen enkele zin om met een tweede versterker te bi-ampen als je alleen maar luistert op een laag volume? Of is dat weer een geheel nieuwe discussie?

JohnWx

Citaat van: edgnoj op mei 12, 2011, 12:32:34

Ik zou het fijn vinden om hier wat meer meningen over te horen van de deskundigen hier

Kan ik uit het bovenstaande ook concluderen dat het geen enkele zin om met een tweede versterker te bi-ampen als je alleen maar luistert op een laag volume? Of is dat weer een geheel nieuwe discussie?

Als het jouw wat oplevert wel en als voor niet al teveel een mooie versterker kan krijgen vind ik het wel waard

ben namelijk gek op opties
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Dex

Zo, weer terug van weggeweest.....er moet zo af en toe ook eens gewerkt worden enzo.  :wink:

Allereerst even een reactie richting John: Ik heb je PB gelezen én heb gezien wat je hebt gepost.
Zand erover dus wat mij betreft.  :yes:

En weer on-topic: Ik vermoedde al zoiets als de TS in reactie op mijn post antwoordde.
Om helemaal eerlijk te zijn heb ik zelf ook zo'n setje bij de PC staan waar ik wel blij mee ben, maar waar ik nooit het onderste uit de kan zou hoeven.
Daar heb ik de huiskamerset voor die tevens dienst moet doen als HT geluid.
En het is dan ook daar dat ik al sinds 1974 (toen waren een aantal van jullie nog niet eens geboren  :evil: ) steeds maar weer bezig ben om mijn 'ideale' geluid te creëren.
Dik 11 jaar geleden had ik het gevonden en nadat ik 5 jaar terug verhuisde naar mijn huidige woning hield ik mijzelf voor dat het hier net zo mooi klonk als in mijn vorige huis.
Woonkamers waren bijna even groot, in beide huizen ligt een marmeren vloer en de meubilering was ook niet veel anders.
Kortom, ik was tevreden met wat ik had tot ik opeens andere luidsprekers wilde kopen, omdat ik mezelf erop betrapte dat ik de laatste 3 jaar heel weinig had geluisterd naar muziek.
De spanning en het plezier waren weg en dus bood ik mijn Magnepans te koop aan die vervolgens binnen twee dagen weg waren.
Daar kwamen de Infinity Kappa 8.2i's voor terug en tegelijk het enthousiaste gevoel en de opwinding!
En vanaf daar is het tot nu toe niet meer gestopt en ben ik weer als een manische mafkees alles op het internet aan het napluizen om voor mezelf een voorlopige keuze te maken van wat ik nou nog meer zou willen.
Nodeloos te zeggen dat dit niet alleen tijd en moeite kost maar ook geld en als je daar genoeg van hebt is het héél gemakkelijk om in de val van upgraden te (blijven) lopen.

Tja, het is een heel verhaal om uit te leggen dat ik de TS wilde behoeden voor de klassieke fout om te gaan upgraden om het upgraden, waar ik hem van verdacht.  :angel:
En nu hij zijn antwoord heeft gegeven lijkt me duidelijk dat hij gewoon lekker verder zou moeten gaan met zijn PM78 omdat hij daar blijkbaar tevreden mee is.
Pas als hij gaat kijken naar een serieuze set voor een huiskamer/luisterruimte dan is zijn vraag relevant, maar dan zouden ook andere componenten aangepast moeten worden en dat zou ik dan in een nieuw topic doen. 
En voor ik het vergeet: Dit laatste is tevens een antwoord op de vraag over het bi-ampen op laag niveau. 8-)

edgnoj

Citaat van: Dex op mei 12, 2011, 15:39:43

Tja, het is een heel verhaal om uit te leggen dat ik de TS wilde behoeden voor de klassieke fout om te gaan upgraden om het upgraden, waar ik hem van verdacht.  :angel:
En nu hij zijn antwoord heeft gegeven lijkt me duidelijk dat hij gewoon lekker verder zou moeten gaan met zijn PM78 omdat hij daar blijkbaar tevreden mee is.
Pas als hij gaat kijken naar een serieuze set voor een huiskamer/luisterruimte dan is zijn vraag relevant, maar dan zouden ook andere componenten aangepast moeten worden en dat zou ik dan in een nieuw topic doen. 
En voor ik het vergeet: Dit laatste is tevens een antwoord op de vraag over het bi-ampen op laag niveau. 8-)

Ik heb bewust even gewacht met mijn reactie op deze post omdat ik hier even over na wilde denken. Je hebt gelijk ben ik bang, het is een vorm van onnodige upgraditus. Ik ben immers best wel tevreden met mijn pc-setje en moet gewoon genieten van m'n muziek, ondanks dat het natuurlijk altijd beter kan.

Jouw laatste opmerking over het bi-ampen op laag nivo kan ik op meerdere manieren opvatten. Bedoel je hiermee laag nivo kwa kwaliteit van de geluidsset of kwa volume?

Dex

Citaat van: edgnoj op mei 12, 2011, 17:57:15
Jouw laatste opmerking over het bi-ampen op laag nivo kan ik op meerdere manieren opvatten. Bedoel je hiermee laag nivo kwa kwaliteit van de geluidsset of kwa volume?

Ik bedoelde te zeggen dat deze vraag ook niet relevant is bij de set die je nu hebt staan.
Het brengt geen echte winst, juist omdat je op een laag geluidsniveau luistert zodat je zeer waarschijnlijk niet echt merkbare verschillen zult gaan horen.
Heb je de beschikking over een grotere luisterruimte en een behoorlijk budget dan zou je eens kunnen overwegen om zoiets te doen, maar ik zie er eerlijk gezegd nu het nut niet van in.
Bedenk daarbij ook dat dit vaak alleen maar wordt gedaan door mensen die er op voorhand al vast van overtuigd zijn dat zoiets een beter geluidsbeeld zal geven.
Die willen het graag horen en dus is het zo...... :roll:

Als (voormalig) fotograaf heb ik daarover een mooi gezegde: Het menselijk oog ziet wat het verwacht te zien en wat het wil zien.
De processen in onze hersenen die van wat er door onze ogen wordt aangereikt een beeld maken zorgen hiervoor of we dat nu willen of niet.
Hetzelfde geldt voor wat we horen.....wat via onze oren naar de hersenen gaat wordt vertaald als geluid en daar hangen we dan automatisch een labeltje aan met lelijk, gaat wel, mooi of prachtig.

Als er een saxofonist live op een sax blaast en het riet in beweging zet dan hoort en ervaart iedereen dat anders.
Maak daar een opname van en laat die dan via een geluidsinstallatie afspelen dan is het weer anders, omdat daar de factoren  vervorming en /of kleuring (hoe klein dan ook) ook een rol spelen nog afgezien van het verschil in akoestiek van de luisterruimte in vergelijk met de ruimte waar de opname is gemaakt.
En aangezien er miljoenen geluidsinstallaties zijn in evenzovele luisterruimtes, is het vrijwel niet mogelijk om een consensus te vinden waarin iedereen zich kan vinden, met als gevolg dat er honderden forums zijn waar men zich bezighoudt met welles-nietes discussies over wat nu wel en wat nu niet mooi klinkt.

Voor mij persoonlijk telt dat het belangrijk is dat het voor MIJ mooi klinkt en wat een ander ervan vind zal me worst wezen.
Zolang ik met kippenvel op mijn armen en soms een traan van ontroering op de bank kan zitten luisteren naar een CD of elpee dan is het goed zoals het er staat.
Gaat dat gevoel weg dan is het tijd voor verandering en geen seconde eerder.

edgnoj

Citaat van: Dex op mei 12, 2011, 18:56:19
Ik bedoelde te zeggen dat deze vraag ook niet relevant is bij de set die je nu hebt staan.
Het brengt geen echte winst, juist omdat je op een laag geluidsniveau luistert zodat je zeer waarschijnlijk niet echt merkbare verschillen zult gaan horen.
Heb je de beschikking over een grotere luisterruimte en een behoorlijk budget dan zou je eens kunnen overwegen om zoiets te doen, maar ik zie er eerlijk gezegd nu het nut niet van in.
Bedenk daarbij ook dat dit vaak alleen maar wordt gedaan door mensen die er op voorhand al vast van overtuigd zijn dat zoiets een beter geluidsbeeld zal geven.
Die willen het graag horen en dus is het zo...... :roll:

Als (voormalig) fotograaf heb ik daarover een mooi gezegde: Het menselijk oog ziet wat het verwacht te zien en wat het wil zien.
De processen in onze hersenen die van wat er door onze ogen wordt aangereikt een beeld maken zorgen hiervoor of we dat nu willen of niet.
Hetzelfde geldt voor wat we horen.....wat via onze oren naar de hersenen gaat wordt vertaald als geluid en daar hangen we dan automatisch een labeltje aan met lelijk, gaat wel, mooi of prachtig.

Als er een saxofonist live op een sax blaast en het riet in beweging zet dan hoort en ervaart iedereen dat anders.
Maak daar een opname van en laat die dan via een geluidsinstallatie afspelen dan is het weer anders, omdat daar de factoren  vervorming en /of kleuring (hoe klein dan ook) ook een rol spelen nog afgezien van het verschil in akoestiek van de luisterruimte in vergelijk met de ruimte waar de opname is gemaakt.
En aangezien er miljoenen geluidsinstallaties zijn in evenzovele luisterruimtes, is het vrijwel niet mogelijk om een consensus te vinden waarin iedereen zich kan vinden, met als gevolg dat er honderden forums zijn waar men zich bezighoudt met welles-nietes discussies over wat nu wel en wat nu niet mooi klinkt.

Voor mij persoonlijk telt dat het belangrijk is dat het voor MIJ mooi klinkt en wat een ander ervan vind zal me worst wezen.
Zolang ik met kippenvel op mijn armen en soms een traan van ontroering op de bank kan zitten luisteren naar een CD of elpee dan is het goed zoals het er staat.
Gaat dat gevoel weg dan is het tijd voor verandering en geen seconde eerder.


Dank voor je verstandige woorden en wijze raad.
Zoals gezegd heb ik mijn pm-78 laten nakijken door een Marantzdealer. Hem heb ik dezelfde vragen gesteld over het nut van upgraden in mijn luistersituatie. Hoewel hij vertelde dat hij me graag een nieuwe versterker wilde verkopen gaf hij het advies dit niet te doen, met dezelfde redenen als hierboven genoemd. (Er bestaan ook eerlijke verkopers)

Ik laat het zoals nu is en ga binnenkort maar weer eens nadenken over het verbeteren van mijn HT-set  :schater:

JohnWx

Citaat van: edgnoj op mei 12, 2011, 19:24:28

Dank voor je verstandige woorden en wijze raad.
Zoals gezegd heb ik mijn pm-78 laten nakijken door een Marantzdealer. Hem heb ik dezelfde vragen gesteld over het nut van upgraden in mijn luistersituatie. Hoewel hij vertelde dat hij me graag een nieuwe versterker wilde verkopen gaf hij het advies dit niet te doen, met dezelfde redenen als hierboven genoemd. (Er bestaan ook eerlijke verkopers)

Ik laat het zoals nu is en ga binnenkort maar weer eens nadenken over het verbeteren van mijn HT-set  :schater:


En ik denk als verkopers meer dit soort adviezen geven dat een klant juist terug komt ook al ga je maar daar je batterijen kopen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.