speakers en Marantz NR1601

Gestart door Joel Hijka, april 25, 2011, 11:43:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joel Hijka

Hallo,
Omdat ik de Marantz NR1601 ( versterker / receiver) wil aanschaffen vanwege zijn hoogte ( 10,5 cm) en vanwege de goede kritieken wil ik hier toch wat vragen en hopelijk kan iemand me daarmee helpen.

Ik heb nl. twee  Jamo speakers van 4 Ohm (707i concert; ook wel gekend als Jamo D590) met 250 Watt piek / 200 Watt continue die ik wil opnemen in een nieuw samen te stellen Home Cinema set waarbij ik de Marantz NR1601 als 'basis"wil gebruiken. Het versterkergedeelte van deze Marantz is echter 7 x 50 Watt bij ... 8 Ohm ! Dus Wattage is geen probleem maar misschien de Ohmage ?
Ik wil de Marantz het meest gebruiken voor het bekijken / beluisteren van TV ( 2.1) een Blu-ray (7.1) en af-en-toe een muziekje ( 2.1). Dus ik zal hem niet snel 'opendraaien'.

Vraag is nu: kan deze NR1601 het wel aan ? Is de weerstand (4 Ohm) van de Jamo-speakers niet te groot waardoor hij te warm wordt ( levensduur) ? Of ... kan ik beter kiezen voor een ander type Marantz ? Alvast bedankt.

Marvin

Ik denk dat je beter een wat stabielere versterker neemt, maar wat je volgens mij beter even kunt doen is met de service dienst in Elst contact opnemen.

http://www.audioservice.nl/

still life

hallo,
denk dat je fout redeneert met 7x50W op je fronts, het is 50W/kanaal
op de fronts heb je dus 2 x 50W in stereo..max uitgestuurd

Citeerwil de Marantz het meest gebruiken voor het bekijken / beluisteren van TV ( 2.1) een Blu-ray (7.1) en af-en-toe een muziekje ( 2.1). Dus ik zal hem niet snel 'opendraaien'.

je jamo's zullen goed presteren, zolang je maar reserve bewaart op de NR (bovenstaande)
typisch combineert men een NR/SR echter met sattelietjes & een sub voor de laagweergave
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Joel Hijka

Bedankt voor jullie reactie !

Ik heb de raad van Marvin opgevolgd en het audioservice - center een email gestuurd.
Zij adviseerden om NIET de Marantz NR1601 hiervoor te gebruiken i.c.m met de luidsprekers van 4 Ohm.

Mvg, Joel

JohnWx

Citaat van: Joel Hijka op april 29, 2011, 17:48:46
Bedankt voor jullie reactie !

Ik heb de raad van Marvin opgevolgd en het audioservice - center een email gestuurd.
Zij adviseerden om NIET de Marantz NR1601 hiervoor te gebruiken i.c.m met de luidsprekers van 4 Ohm.

Mvg, Joel

Want ?



John
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Joel Hijka

Want ..... John:
De Marantz NR1601 kan speakers bedienen van 6 - 8 Ohm en zou wellicht te warm worden bij gebruik speakers van 4 Ohm aldus een medewerker van het service-center.

JohnWx

#6
Citaat van: Joel Hijka op april 29, 2011, 21:50:18
Want ..... John:
De Marantz NR1601 kan speakers bedienen van 6 - 8 Ohm en zou wellicht te warm worden bij gebruik speakers van 4 Ohm aldus een medewerker van het service-center.

Vreemd ?

De speakers hebben een rendement van 90db dan kan je met 2 x 35 watt nog de buurt meevullen met oud en nieuw

Denk dat je misschien niet de juiste persoon heb getroffen aan de telefoon 


http://www.jamo.com/na-en/products/d-590-specifications/


Volgens de specs van Marantz :


75 W + 75 W 6 Ω

50 W + 50 W 8 Ω
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

TurboMarco

Zie het vanuit de optiek van de fabrikant als een soort van indekken ,kijk als de luidsprekers in geen geval beneden 4 Ohm komen is er nog geen vuiltje in de lucht ,maar wanneer de luidsprekers 4 Ohm nominaal zijn en dippen bij bv 3.5 Ohm dan kan het zijn dat de versterker er niet op berekend is ,de meeste versterkers zijn echter berekend op 4 Ohm aangezien veel luidsprekers daar op uit kunnen komen .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

JohnWx

Citaat van: Marco op april 30, 2011, 01:19:29
Zie het vanuit de optiek van de fabrikant als een soort van indekken ,kijk als de luidsprekers in geen geval beneden 4 Ohm komen is er nog geen vuiltje in de lucht ,maar wanneer de luidsprekers 4 Ohm nominaal zijn en dippen bij bv 3.5 Ohm dan kan het zijn dat de versterker er niet op berekend is ,de meeste versterkers zijn echter berekend op 4 Ohm aangezien veel luidsprekers daar op uit kunnen komen .

oke dat is een andere kijk erop

maar ik geloof niet dat deze Jamo's zo moeilijk zijn



Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

TurboMarco

#9
Ik zou het niet met zekerheid kunnen zeggen ,ik weet enkel dat het om een 3 weg bandpass systeem in een push/pull configuratie gaat , waarbij de fabrikant 4 Ohm (nominaal??) opgeeft .

Maar zolang je niet te luid speelt en de versterker de ruimte geeft om te ventileren dan kan dat best heel lang goed gaan .

edit: het betreft een enkele woofer dus geen push/pull config
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

#10
Citaat van: Marco op april 30, 2011, 09:58:14
Ik zou het niet met zekerheid kunnen zeggen ,ik weet enkel dat het om een 3 weg bandpass systeem in een push/pull configuratie gaat , waarbij de fabrikant 4 Ohm (nominaal??) opgeeft .

Maar zolang je niet te luid speelt en de versterker de ruimte geeft om te ventileren dan kan dat best heel lang goed gaan .

edit: het betreft een enkele woofer dus geen push/pull config
Krijg nou wat!  :-o ,ik heb in eerste instantie wel gelijk dat het wel om een push/pull config gaat .
http://www.jamo.com/na-en/products/d-590-specifications/
Jamo vergeet gewoon te vermelden dat in de bezetting gebruik word gemaakt van 2x203mm woofers ,ik had namelijk eerder een afbeelding van de 707i intern gezien  :angel:

edit part two  :-D : "Summary:
These speakers were short-lived in Jamo production, quickly replaced by a single bottom-firing woofer unit 7.7i and current incarnation D590. "
Nu weet ik niet meer om welke luidsprekers het gaat  :schater:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Joel Hijka

Bedankt allemaal ... gossie kwistnie ... dat jullie zulke diepgaande analyses deden !!

jwx: de afbeelding is correct want zo zien ze er uit

marco: er zitten wel degelijk 2 x woofers in die in een push/pull configuratie zijn ingebouwd. Maar of het een betere constructie is dan een single woofer ?? Ik weet het niet maar er komt goed geluid uit.

Algemeen: Deze 2 speakers hangen nu aan een aftandse / oude / all-in-one set ( 5 x 35 Watt) en voldoen OK.
Ik wil deze verouderde set nieuw leven inblazen door een nieuwe versterker te kopen. Ik heb reeds een Blu-Ray speler ( Sony) en een HD-recorder (Humax). Nu dacht ik dus aan de Marantz NR1601; vandaar mijn eerdere vraag hierover. Misschien hebben jullie wat tips ?  Alvast bedankt.

still life

hallo joel,

ik blijf erbij dat je met die nr een heel eind komt,
zolang je de gegeven tips maar in achting neemt & beseft dat je met dat toestel geen powerhouse in huis haalt..
dat is geen belet om van film & muziek te kunnen genieten, immers niet iedereen wil strak op 90db & meer weergeven

men geeft je uiteraard het obligate advies: het is niet safe/guaranteed

CiteerZie het vanuit de optiek van de fabrikant als een soort van indekken

als jij het te zaakje te ver drijft (op volume), moet je bij marantz dus niet komen janken.. :wink:
maar ff het andere uiteinde, een sr7005 bvb is op papier ook slechts goed voor 8-6 ohm

CiteerSpeaker terminals      Speaker impedance
FRONT A                                      6 − 8 Ω
FRONT A + FRONT B                       8 Ω
CENTER
                                                    6 − 8 Ω
SURROUND
SURR. BACK / AMP ASSIGN
FRONT B/HEIGHT
FRONT WIDE


The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300