2 weg of 3 weg ??

Gestart door fleetwood, augustus 29, 2009, 21:30:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

fleetwood

wat is het grote verschil tussen de twee?
is een 3 weg (in een zelfde serie van gelijk welk merk) altijd beter ??

alvast bedankt

Maurice

Citaat van: fleetwood op augustus 29, 2009, 21:30:14
wat is het grote verschil tussen de twee?
is een 3 weg (in een zelfde serie van gelijk welk merk) altijd beter ??

alvast bedankt
Kort geantwoord: nee!

Het grote verschil is een unit meer of minder.
Blijf je in dezelfde prijsklasse, dan kom ik meestal op de volgende verschillen uit:
- 3-weg gaat meestal dieper (qua bas) dan de 2-weg
- 2-weg klinkt natuurlijker en gedetaileerder in midden en hoog.
- 3-weg heeft meestal een grotere luisterruimte nodig.

Een extra unit moet natuurlijk gefilterd worden en er moet ergens op bezuinigd worden om de extra unit te bekostigen.
Welke de voorkeur heeft, hangt volledig af van je persoonlijke smaak, je muziekkeuze en je ruimte.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

scanspeakman

Helemaal mee eens. Hoe meer drivers, hoe lastiger om het goed te filteren. 2-weg is veel makkelijker dan 3-weg maar nog steeds lastig om het uberhaupt goed te krijgen. 3-weg maakt het nog een stuk complexer. Als je voor een beperkt budget een zo goed mogelijk geluid wil hebben, kijk dan eerder naar een 2-weg dan een 3-weg. "Less is more" in dit geval.

Scanspeakman  

Marantz 81

je hebt ook 2,5 weg ,maar hoe is dat precies gefilterd dan  :roll:

want ik hem mijn kef Q5 speakers =2,5 weg helemaal uit elkaar gehaald ,zitten op het filter HP en LP aan de voedende kant

en aan de afgaande kant  LP MP en LP ,zitten ook 3 spoelen en 3 condensatoren + weerstand op

scanspeakman

Citaat van: Marantz 81 op augustus 30, 2009, 12:22:40
je hebt ook 2,5 weg ,maar hoe is dat precies gefilterd dan  :roll:


2,5 weg is eigenlijk een 3-weg maar je woofer is dan van hetzelfde formaat als je de mid-driver. De Scanspeak Reference Plus die ik heb is ook een 2,5 weg. Filter is gewoon 3-weg.

http://audiocomponents.nl/speakers/scanspeak/reference/tekening/ref-plus_4.htm

Scanspeakman

gerard

#5
Citaat van: scanspeakman op augustus 30, 2009, 14:17:49
2,5 weg is eigenlijk een 3-weg maar je woofer is dan van hetzelfde formaat als je de mid-driver. De Scanspeak Reference Plus die ik heb is ook een 2,5 weg. Filter is gewoon 3-weg.

http://audiocomponents.nl/speakers/scanspeak/reference/tekening/ref-plus_4.htm

Scanspeakman

Blijkbaar heeft niet elke fabrikant dezelfde opzet bij 2,5 weg.

Mijn Monitor Audio RS6 zijn ook 2,5 weg maar zijn eigenlijk een 2-weg (volledig bereik) met een extra woofer die alleen de onderste oktaven erbij doet, soort van ingebouwde sub-woofer.


Nog ff opgezocht: De Reference Plus heeft twee 18cm woofers ter beschikking. Eén is in een gesloten kast werkzaam tot in het middengebied (2100Hz); de ander is behuisd in een afgescheiden basreflex kamer en neemt puur het basgebied tot 190Hz voor rekening.

Bij de reference plus werkt de 2e woofer dus ook als sub, net als bij de RS6  :wink:


Beter een goede 2-weg dan een iets minder goede 3-weg voor dezelfde prijs.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

scanspeakman

Citaat van: gerard op augustus 30, 2009, 18:14:02

Nog ff opgezocht: De Reference Plus heeft twee 18cm woofers ter beschikking. Eén is in een gesloten kast werkzaam tot in het middengebied (2100Hz); de ander is behuisd in een afgescheiden basreflex kamer en neemt puur het basgebied tot 190Hz voor rekening.

Bij de reference plus werkt de 2e woofer dus ook als sub, net als bij de RS6  :wink:

Beter een goede 2-weg dan een iets minder goede 3-weg voor dezelfde prijs.

Helemaal mee eens. Eigenlijk is het een reference monitor met subjes eronder. En ik ben elke keer weer verbaasd wat een strak laag die 2 18cm woofers eruit knallen.

Maar je kan bij een beperkt budget inderdaad beter een goede 2-weg dan een iets minder goede 3-weg voor dezelfde prijs nemen. En vergis je niet in de hoeveelheid bas die een goede midwoofer al kan produceren. Ik heb ook eens de onderste woofer van mijn luidsprekers niet aangesloten en zo heel veel mis je nou ook weer niet. Het is meer het kersje op de taart.

Scanspeakman


Scanspeakman

Marantz 81

het is me helemaal duidelijk geworden  :-D

ik heb dat ook wel een getest door de onderste woofer af te koppelen ,maar dan is er weinig meer van bass te spreken  :gaap: weet ook niet waar de frequentie,s zijn afgekapt , voor laag mid en hoog

thepioneer

Mijn mening over 2weg en 3 weg systemen.

Je kunt inderdaad beter een "goedkope" 2 weg kopen dan een "goedkope" 3weg. Maar goed wat is goedkoop he. Ik vindt als een fabrikant goede materialen gebruikt en de speakers gebruikt zoals ze bedoeld zijn dan is er niets aan de hand.

Zelf ben ik helemaal weg van b&w speakers. Vaak worden ze bromkisten genoemd maar dat ligt ook vaak wel aan de acoustiek thuis en ja sommige type's kunnen mooier klinken met een beetje hulp. (hoe dit inelkaar steekt weet ik niet want dat laat ik aan mijn leverancier over)

Zelf heb ik de cd7se staan. Zeer fijne luidspreker en deze heeft ook nog eens een super modificatie ondergaan. De luidspreker wordt aangeven als zijnde een 3 weg systeem. Toch is dit niet helemaal waar. Het feit ligt er dat de middentoon "woofer" naar mijn inzicht geen woofer mag zijn. Het midden gebied wordt namelijk beter weer gegeven als de midden speaker niet heen en weer beweegt. (tuurlijk beweegt hij maar niet zichtbaar). Als je de duurste van de 600 serie bekijkt dan zie je dat daar een mid in zit zonder de rubberen uitslag rand. Deze unit vindt ik veel prettiger in het mid als mijn eigen cdm7se. Nu moet ik wel zeggen dat ik persoonlijk liever de nieuwe cm7 of 9 zou kopen als de duurste 600 serie omdat de cm serie veel beter klinkt.

Groeten Ronald
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

Slashhead

Ik wil toch nog even reageren op het "diepere laag" van de 3-weg.

Het laag wordt onder andere beinvloed door het frequentie bereik en het oppervlak van de speaker. Een 2-weg kan net zo laag gaan als een 3-weg. Een groter oppervlak kun je krijgen door meerdere drivers te gebruiken voor mid/laag. De uitslag hoeft dan in mm niet toe te nemen terwijl het laagbereik (niveau) wel toeneemt. Hierdoor heb je minder last van vervorming in het hogere mid gebied. Dit zie je dan ook regelmatig terug in 2-weg systemen.

mars

oi


2 WEG RULEZZZZZZZZZZZZZZZ HB
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

MadVillain

Waaronder vallen mijn speakers dan? 3,5 weg?

ik heb 1 tweeter, 1 mid en 2 maal bass en een basspoort....

thepioneer

Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

Stadium III

Citaat van: MadVillain op november 20, 2009, 22:55:30
Waaronder vallen mijn speakers dan? 3,5 weg?

ik heb 1 tweeter, 1 mid en 2 maal bass en een basspoort....
stupid
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

MadVillain