Ervaringen met Audyssey EQ/XT32 en Audyssey App

Gestart door dmeerpa, juni 11, 2009, 20:22:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Perfect_audio

Citaat van: Bierbraker op augustus 18, 2012, 11:32:26
Ook al een paar keer aan het stoeien geweest met Audyssey, maar wat dan opvalt dat na de instelling de surround speakers (Mission 701) wat gaan overheersen. Maakt het wat uit als ik die iets terug zet?

Op zich kun je aanpassen wat je wilt, jij bepaalt wat je prettig vindt.
Mijn ervaring is dat mensen de surrounds juist zachter vinden klinken na audyssey, hetgeen ook juister is.
De vraag is: waar staan/hangen de surrounds en waar is gemeten?
Pas als een goede indruk is gegeven van de situatie/meting is het mogelijk een goed antwoord te geven. (ik denk ook even aan je opmerkingen over back en high......)

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

drees62

Citaat van: Bierbraker op augustus 18, 2012, 11:32:26
Ook al een paar keer aan het stoeien geweest met Audyssey, maar wat dan opvalt dat na de instelling de surround speakers (Mission 701) wat gaan overheersen. Maakt het wat uit als ik die iets terug zet?

Even checken met db-meter, meten is weten!

Perfect_audio

Citaat van: drees62 op augustus 18, 2012, 12:06:48
Even checken met db-meter, meten is weten!

Ja, maar wat meet je dan?
Daar zit nu net het probleem: wat moet ik precies meten en hoe? En hoeveel moet het zijn? En waaraan refereer ik dat?
Het hebben van een dB-meter is niet gelijk aan er goed mee om kunnen gaan. Het is niet de dB-meter die meet, maar de bediener van de db-meter. En zijn kennis en ervaring op dat gebied. Hoe meet ik goed? En wat betekent een bepaalde uitlezing. De interpretate van gegevens is belangrijk.

Als het allemaal zo makkelijk was, kocht ik morgen een saxofoon: altijd al saxofoon willen spelen.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

drees62

Citaat van: Perfect_audio op augustus 18, 2012, 12:32:15
Ja, maar wat meet je dan?
Daar zit nu net het probleem: wat moet ik precies meten en hoe? En hoeveel moet het zijn? En waaraan refereer ik dat?
Het hebben van een dB-meter is niet gelijk aan er goed mee om kunnen gaan. Het is niet de dB-meter die meet, maar de bediener van de db-meter. En zijn kennis en ervaring op dat gebied. Hoe meet ik goed? En wat betekent een bepaalde uitlezing. De interpretate van gegevens is belangrijk.

Als het allemaal zo makkelijk was, kocht ik morgen een saxofoon: altijd al saxofoon willen spelen.

ron

Je zou eerst eens de testtonen van Audyssey kunnen meten (instelling db meter op slow/C)
Maar omdat ik deze tonen niet erg betrouwbaar vind pak ik een testDVD zodat je gelijk je speler en kabels calibreert.

Zo moeilijk is het allemaal niet Ron  :wink:

Perfect_audio

Citaat van: drees62 op augustus 18, 2012, 13:28:39
Je zou eerst eens de testtonen van Audyssey kunnen meten (instelling db meter op slow/C)
Maar omdat ik deze tonen niet erg betrouwbaar vind pak ik een testDVD zodat je gelijk je speler en kabels calibreert.

Zo moeilijk is het allemaal niet Ron  :wink:

Toch wel.
1- Waarom vind je de testtonen van Audyssey niet betrouwbaar?
2- De testtonen van Audyssey vormen een onderdeel van:
   AVR + microfoon + kalibratiefile + audysseyprogramma
Deze zaken zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zodra je daar wat aan verandert, is de uitkomst niet wat het zou moeten zijn.
Anderzijds, als je één van de componenten (testtoon, microfoon) voor iets anders gebruikt, is het resultaat onvoorspelbaar.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

WimPeu

[Off-Topic modus aan] Gebruikte de microfoon ook als microfoon voor mijn zang carriere....vandaar dat ik de handjes niet opelkaar kreeg.. redface [Off-Topic Modus uit}



Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

drees62

Citaat van: Perfect_audio op augustus 18, 2012, 13:51:38
Toch wel.
1- Waarom vind je de testtonen van Audyssey niet betrouwbaar?
2- De testtonen van Audyssey vormen een onderdeel van:
   AVR + microfoon + kalibratiefile + audysseyprogramma
Deze zaken zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zodra je daar wat aan verandert, is de uitkomst niet wat het zou moeten zijn.
Anderzijds, als je één van de componenten (testtoon, microfoon) voor iets anders gebruikt, is het resultaat onvoorspelbaar.

ron

Vraagsteller vindt dat zijn surronds te hard staan na meting. Vandaar mijn voorstel om het met de DB-meter even na te lopen. Dan weet je in ieder geval of Audyssey iets fout heeft gedaan.

It's simpel (echt wel)  :wink:

lo

Citaat van: WimPeu op augustus 18, 2012, 14:00:52
[Off-Topic modus aan] Gebruikte de microfoon ook als microfoon voor mijn zang carriere....vandaar dat ik de handjes niet opelkaar kreeg.. redface [Off-Topic Modus uit}





:schater: :schater:
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Bierbraker

Citaat van: Perfect_audio op augustus 18, 2012, 11:53:02
Op zich kun je aanpassen wat je wilt, jij bepaalt wat je prettig vindt.
Mijn ervaring is dat mensen de surrounds juist zachter vinden klinken na audyssey, hetgeen ook juister is.
De vraag is: waar staan/hangen de surrounds en waar is gemeten?
Pas als een goede indruk is gegeven van de situatie/meting is het mogelijk een goed antwoord te geven. (ik denk ook even aan je opmerkingen over back en high......)

ron
De surrounds hangen links en rechts 1 meter hoog gekanteld richting de bank (Dus niet boven de bank) Ik zet de instelmicerofoon in het midden van de bank dmv een statief. De punt  dan ongeveer op oorhoogte. Die 2 extra speakertjes heb ik er tussenuit gehaald want een echt toegevoegde waarde was/is het niet. Ben nu nog op mijn werk en zal er vanmiddag even wat foto's bijplaatsen.

Plaatjes zeggen altijd nog meer dan 1000 praatjes  :-)

Perfect_audio

Citaat van: drees62 op augustus 18, 2012, 14:07:28
Vraagsteller vindt dat zijn surronds te hard staan na meting. Vandaar mijn voorstel om het met de DB-meter even na te lopen. Dan weet je in ieder geval of Audyssey iets fout heeft gedaan.

It's simpel (echt wel)  :wink:

De vraagsteller merkt een verandering en ervaart dat als 'te hard' (waarschijnlijk t.o.v. vorige situatie).
Objectief gezien:
1- Is het te hard of lijkt het te hard?
2- Als het te hard is, komt dat door audyssey (programma deugt niet) of is de meting niet juist uitgevoerd?
3- Is de opstelling wellicht niet conform de richtlijnen waardoor een meting niet goed kan plaatsvinden?
4- Was de bron wellicht niet goed gemixed?

Zomaar een paar vragen. Een dB-meter geeft daar geen uitsluitsel over. Er is echt meer voor nodig  :yes:
Laten we de reactie van de vraagsteller eens afwachten.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Bierbraker

Citaat van: Perfect_audio op augustus 18, 2012, 15:02:23
De vraagsteller merkt een verandering en ervaart dat als 'te hard' (waarschijnlijk t.o.v. vorige situatie).
Objectief gezien:
1- Is het te hard of lijkt het te hard?
2- Als het te hard is, komt dat door audyssey (programma deugt niet) of is de meting niet juist uitgevoerd?
3- Is de opstelling wellicht niet conform de richtlijnen waardoor een meting niet goed kan plaatsvinden?
4- Was de bron wellicht niet goed gemixed?

Zomaar een paar vragen. Een dB-meter geeft daar geen uitsluitsel over. Er is echt meer voor nodig  :yes:
Laten we de reactie van de vraagsteller eens afwachten.

ron


Stadium III

IK heb in het begin ook zeer moeten wennen dat de audyssey te hard stond achter
Dit was wennen want nu vindt ik het tegek en is het surround gevoel nog beter

Ik moet er verder dan wel bijzeggen dat het goed inregelen zeer belangrijk is en heb van Ron zeer veel geleerd

Verder als ik 1 db per speaker achter eraf haal dan is het niet meer in balans in mijn gevoel
Dus jah dan klopt het toch wel
Let er verder ook op dat de ene mix de andere niet is
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Bierbraker

Citaat van: Stadium III op augustus 18, 2012, 18:08:17
IK heb in het begin ook zeer moeten wennen dat de audyssey te hard stond achter
Dit was wennen want nu vindt ik het tegek en is het surround gevoel nog beter

Ik moet er verder dan wel bijzeggen dat het goed inregelen zeer belangrijk is en heb van Ron zeer veel geleerd

Verder als ik 1 db per speaker achter eraf haal dan is het niet meer in balans in mijn gevoel
Dus jah dan klopt het toch wel
Let er verder ook op dat de ene mix de andere niet is

Klopt!

We hebben een stapeltje BD geleend van vrienden van ons en inderdaad is de ene BD de andere niet. De is het geluid wat aan de zachte kant, terwijl de andere BD bij wijze van de kamer in 'knalt'

Maar er gebeurde nog iets 'vreemds' Bij het inregelen gaf hij plotseling  caution: phase bij de center tot 3 keer toe. Alles nagelopen en alles zat goed  :| De 4 keer ging het wel goed... Vaag  :?

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Perfect_audio

Citaat van: Bierbraker op augustus 18, 2012, 17:04:30
http://marantzforum.nl/forum/index.php?action=dlattach;topic=3485.0;attach=8911;image

Ho, we kunnen nu vaststellen dat mijn optie 3:
Is de opstelling wellicht niet conform de richtlijnen waardoor een meting niet goed kan plaatsvinden?
van toepassing is. Dat is zeker geen surroundplaatsing! Meer 'headspeakers'.
Om te beginnen moeten surrounds niet achter je hangen maar een stuk naar voren en verder uit elkaar.
Ik geef je op een briefje dat Audyssey de surrounds -12 dB heeft verzwakt. Dat is het maximum. Als je op die grens zit weet je dat het niet goed is.
Advies: verplaats de surrounds, want zo heb je er niets aan.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.