Ervaringen met Audyssey EQ/XT32 en Audyssey App

Gestart door dmeerpa, juni 11, 2009, 20:22:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX


Nou, ik heb de Kef R2C voor 699,00 euro nieuw gekocht.
De opvolger de R2 Meta staat in de lijst voor 1400,00 euro, de R6 ter grote van de Q650C is 1800,00 euro, hoezo prijs verhogingen.......
Kan toch niet alleen dat wonderlijke Meta plaatje zijn achter die tweeter, dan is het wel een stukje duur kunststof  :-o

Bulldog

Citaat van: CBdicX op februari 08, 2023, 14:11:56
Nou, ik heb de Kef R2C voor 699,00 euro nieuw gekocht.
De opvolger de R2 Meta staat in de lijst voor 1400,00 euro, de R6 ter grote van de Q650C is 1800,00 euro, hoezo prijs verhogingen.......
Kan toch niet alleen dat wonderlijke Meta plaatje zijn achter die tweeter, dan is het wel een stukje duur kunststof  :-o

Waarom kocht je niet gewoon de T301c, die heeft dezelfde bezetting als je L&R kanaal?

En ja, de nieuwe Rmeta's  hebben een (zeer) flinke prijsverhoging gekregen, en ja, das inderdaad allemaal voor een schijfje kunststof in de kast achter de units. Nu vind ik persoonlijk het prijsverschil tussen de R2 en R6 nog te verantwoorden, de prijssprong van de R naar de Rmeta iets minder. Natuurlijk moet je de huidige prijzen toch ook wel met een korrel zout nemen, want je bent end-of-life prijzen aan het vergelijken met introductieprijzen-dat gaat altijd een groot verschil geven. Evengoed, vind ik toch ook dat de nieuwe R ineens een pak duurder is geworden.

Misschien had je beter een oude reference 200c tweedehands gekocht, die vind je soms wel eens voor minder dan 500 euro en staat echt wel een pak hoger op de ladder. Is ook een pak groter maar goed, willen we dat stiekem niet allemaal, groeien in deze hobby?  :-)

Er is wel een
mooi, duur filmpje, gelanceerd, om het gebruik van metamateriaal te duiden...das misschien ook wel iets waard?
Marantz SR7011/Arcam avr850 ~Rotel RMB-1575~Zidoo X20~Zappiti One SE 4K HDR~Bluesound Vault 2~Arcam irDAC II~Kef R700/ RDM3~Kef reference 200C~Klipsch RS-7 surrounds~Arendal 1723 subwoofer 3~ mhzs cd88 ~ oppo BD

CBdicX

#452
Ze vragen nu rond de 400 euro meer voor de Meta tov de R2C  :-o

Ik had de 301c, vond die te weinig fundament hebben met een x-over van 150hz.
En dit voor een van de belangrijkste speakers uit een ht setup.
Dus de Q650c neer gezet, prima center, lage x-over, echter wilde de vrouw geen zwart of wit, dus dan maar een trapje hoger naar de R2C in walnoot met die rose drivers.
De R2C zal nu wel in de aanbieding gaan vanwege de komst van de R2 en R6 Meta.

En tja, het Meta wonder, duur stukje kunststof met een grappig patroon.
Iets meer demping materiaal in de kast en ..........

CBdicX

Maar we zijn een beetje afgedwaald, we moeten het hier maar op Audyssey en de app houden.

Bulldog

Klopt...
Ik ga binnenkort de luisterruimte akoestisch aanpakken. Benieuwd wat audyssey daar nog mee gaat doen.
Marantz SR7011/Arcam avr850 ~Rotel RMB-1575~Zidoo X20~Zappiti One SE 4K HDR~Bluesound Vault 2~Arcam irDAC II~Kef R700/ RDM3~Kef reference 200C~Klipsch RS-7 surrounds~Arendal 1723 subwoofer 3~ mhzs cd88 ~ oppo BD

Bulldog

Iemand een idee hoe je een opgeslagen curve kan doorsturen naar een ander toestel?
Heb hier al een paar weken zitten klooien met een chinese prul-tablet die ik specifiek als ab had gekocht, maar het ding is onnoemelijk traag, loopt vaak vast als ik uit BluOs terugkeer naar de marantz-app of deezer...
Daarom toch maar terug een samsung 8" gekocht en nu ga ik die gebruiken als ab. Heb nog een paar 10" liggen, maar die vind ik toch wat te groot om als ab dienst te doen. Echter als test werkten de Samsungs perfect, snel en géén vastlopers. Weer wat geleerd: er is een reden waarom die tablets zoo goedkoop zijn...

Nu staan er al een drietal curves op de 'oude'tablet en ook een viertal op m'n telefoon. Hoe kan ik die nu in de audyssey app krijgen?
Verzenden/verplaatsen is geen probleem, ik vind de file terug bij m'n bestanden, maar ik zie geen mogelijkheid om hem te importeren in de app.
Marantz SR7011/Arcam avr850 ~Rotel RMB-1575~Zidoo X20~Zappiti One SE 4K HDR~Bluesound Vault 2~Arcam irDAC II~Kef R700/ RDM3~Kef reference 200C~Klipsch RS-7 surrounds~Arendal 1723 subwoofer 3~ mhzs cd88 ~ oppo BD

CBdicX

#456
Citaat van: Bulldog op februari 10, 2023, 14:22:06Iemand een idee hoe je een opgeslagen curve kan doorsturen naar een ander toestel?
Heb hier al een paar weken zitten klooien met een chinese prul-tablet die ik specifiek als ab had gekocht, maar het ding is onnoemelijk traag, loopt vaak vast als ik uit BluOs terugkeer naar de marantz-app of deezer...
Daarom toch maar terug een samsung 8" gekocht en nu ga ik die gebruiken als ab. Heb nog een paar 10" liggen, maar die vind ik toch wat te groot om als ab dienst te doen. Echter als test werkten de Samsungs perfect, snel en géén vastlopers. Weer wat geleerd: er is een reden waarom die tablets zoo goedkoop zijn...

Nu staan er al een drietal curves op de 'oude'tablet en ook een viertal op m'n telefoon. Hoe kan ik die nu in de audyssey app krijgen?
Verzenden/verplaatsen is geen probleem, ik vind de file terug bij m'n bestanden, maar ik zie geen mogelijkheid om hem te importeren in de app.

Geen idee hoe je een curve in de app kan krijgen vanaf een ander apparaat.
Enige wat ik zie is dat als je een AVR kiest, dat je ook een IP adres kan ingeven.
Als je dan het IP adres van de oude tablet doet misschien dat dan de curve overgezet kan worden doormiddel van een kopie (+).
Weet niet of Audyssey zover heeft doorgedacht met de mogelijkheden, denk dat je vast zit aan een nieuwe meting, nou, zet de koffie maar vast klaar :-)

Ik gebruik een Motorola gsm maar dat rommelt ook.
Gisteren de app gebruikt en bij iedere start dat de subs worden gededecteerd bleef de app signaal naar de 2e sub sturen, dat stopte dus niet.
Paar keer de telefoon opnieuw opgestart en toen kreeg ik een start die wel goed was.

Marvin

In m'n iPad staan ze bij bestanden, en die kan ik gewoon versturen.

CBdicX

#458
MIJN ervaring met de app tov de receiver versie.

Goed, koffie gepakt en ik was er klaar voor.
Helaas gaf de app wat problemen met het maar blijvend sturen van een test signaal naar de 2e SVS sub, dat verdween na 2e opnieuw opstarten.

Na het trage doormeten en doorsturen van gegevens naar de gsm, en dat dan weer terug naar de Denon, kon ik eindelijk gaan luisteren.
Ik heb eerst een zeg maar een 0 meting gedaan, dus alles standaard zoals het in de app voorgeselcteerd staat.
Dan een kopie van die meting gemaakt en die aangepast naar de FR op 300hz en zonder BBC dip.

Meting 0 opgeslagen onder preset 2 en de kopie met aanpassing onder preset 1.

Zo is er (redelijk) snel te wisselen, alhoewel ik toch die 3 seconden vertraging storend vind.
Vind het verschil met de AVR versie opmerkelijk !
Technisch krijg ik andere crossovers, andere volumes en een veel betere intregratie van de subs.
Waarom de crossovers en volumes verschillen is mij een raadsel, de gehele meting wordt door de AVR gedaan, alleen dat wordt niet met de software van de AVR berekend maar via de software van de app.
Enige wat ik kan bedenken is dat de app software met een hogere resolutie werkt, misschien 64 bit ipv 32, maar dat is mijn gok.
Hoe anders kunnen er dan andere waardes uitkomen ?

Maar goed, een ander groot verschil wat ik direct merkte is hoe de surround speakers worden gebruikt.
Er is duidelijk meer "surround" aanwezig, surround en surround back worden meer gebruikt.
Ook vind ik de Center "losser" staan, meer en helderder aanwezig, maar dat zou ook de switch van de Q650C zijn naar nu de R2C, dus dat wil ik nog los zien van de app.

Als ik dat schakel tussen preset 1 (met aanpassingen) en preset 2 dan hoor ik iets verschil, niet schokkend maar wel iets.
Of dat de afwezigeheid van de BBC dip is, of de FR die op 300hz staat, weet ik niet, dat laat ik zo want voor nu het klinkt goed, maar ga nog meer testen.

Al met al, op de traagheid na hoe dit werkt, vind ik de app zeer zeker de moeite waard.
Het is nu wel jammer dat er maar 2 presets in de AVR zitten, 4 of 6 zou prettiger zijn maar misschien geeft dat ook wel weer meer audio stress, welke ga ik gebruiken  :wink:
Nu kan je er 1 voor Muziek maken en 1 specifiek voor films/tv.
Ik hou het op de aangepaste versie en heb de 0 meting dan altijd als reserve achter de hand.

Wat ik dan wel ook nog heb is 2 Quick Select knoppen, 1 zeg maar "normaal", de 2e met 4 dB meer volume voor de subs als ik een keer wil knallen.........  :-D

EDIT

Na een paar uur heen en weer tussen de 0 meting en aangepast blijf ik toch bij de 0 meting, dus FR op 20.000hz en de BBC dip actief.
Vind dit in mijn geval toch wat beter in Stereo en Surround.
Stemmen komen wat meer naar voren met de 0 meting, hoeft natuurlijk niet prettig gevonden te worden, dat is weer persoonlijk, zoals alles in audio.


 


CBdicX

#459
Citaat van: marvin op februari 11, 2023, 08:56:37In m'n iPad staan ze bij bestanden, en die kan ik gewoon versturen.

Hoi Marvin, maar hoe importeer jij die dan in de app, dat was de vraag van de Bulldog.

En wat een verassende verandering met de opmaakt van de site :-)

Marvin

#460
Probeer het eens naar wetransfer te sturen, die map is  toegankelijk op de iPhone.
Ik gebruik appels hè, wellicht net iets anders.

Bulldog

Tja...dan moet de app toch anders werken hoor (bij appels).
Want waar in de app, vind jij een knop waarmee je uberhaupt al bestanden mee kan selecteren om dan te importeren...
Bij de android versie zie ik...

20230211_224649_resized_2.jpg
Marantz SR7011/Arcam avr850 ~Rotel RMB-1575~Zidoo X20~Zappiti One SE 4K HDR~Bluesound Vault 2~Arcam irDAC II~Kef R700/ RDM3~Kef reference 200C~Klipsch RS-7 surrounds~Arendal 1723 subwoofer 3~ mhzs cd88 ~ oppo BD

CBdicX

#462
Het blijft appels met peren vergelijken........ :-D

Het gaat inderdaad om dat importeren, vreemd dat het met Apple wel kan.

CBdicX

#463
Toch weer een ander stapje, nu alles terug op FR 20K en BBC dip actief, behalve met de Center, FR op 300 en BBC dip uit.

Heb op het ASV forum gezocht naar importeren maar (nog) niets gevonden.
Wel wat anders over Audyssey X, interessant om eens wat over te lezen...
Er moet wel een "license" gekocht worden, kost maar liefst $200 en je bent de lisentie bij verkoop receiver kwijt !!!!  :-(
Er is wel wat te testen met een virtuele AVR maar zie niet veel verschil met de gsm app, echter is alles wat makkelijker te verschuiven en op de gewenste plek te krijgen omdat het met toetsenbord en muis werkt.
Maar om daar $200 voor neer te leggen, en voor mij persoonlijk gaat dit een (grote) stap te ver, je moet echt weten waar je mee bezig bent maar alles lijkt naar smaak in te stellen te zijn.
Vermoed dat de $20 gsm app een uitgeklede versie is van X en zo wat toegangkelijker voor meer gebruikers.


https://apps.microsoft.com/store/detail/multeqx/9P0SMVDTVHQJ?hl=en-us&gl=us

https://www.avsforum.com/threads/audyssey-multeq-x.3228468/

https://audyssey.com/MultEQ-X%20User%20Guide.pdf

CBdicX

#464
Ga nog wel deze week een avc run doen en eens vergelijken met de app wat de verschillen zijn in waardes en wat betreft hoe het overkomt in stereo en surround.