Kent iemand de Marantz 5G speakers??

Gestart door Vic, december 17, 2006, 15:50:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vic

Hallo,

Ik heb 2 Marantz 5G speakers en wil hier graag iets meer over te weten komen, alle informatie hierover is welkom!!
Dit weet ik wel:

Minstens 20 jaar oud
Freq. range 30-20000hz
imp. 8ohm
crossover freq. 3000hz
Twee weg, met bassreflex poort
Circa 60cm hoog en 30cm breed
Er zit een drieweg keuzeschakelaar op voor het niveau van de hoge tonen.

Bijvoorbaat dank!! Vic

TurboMarco

Hoi,

Dat zijn toch die met de blauwe woofers (diameter 25cm)?

En een conustweeter.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Vic


TurboMarco

Ik heb ze lang geleden gehad,wat ik er nog van weet is dat de randen vd woofers vergaan waren en de filtering doormiddel van een simpele eerste orde (6db okt) geschiede.
De tweeters klinken weinig verfijnd naar mijn smaak,ook had ik toen de woofers vervangen voor Visaton W250S 8 Ohm.

Ik zal eens kijken of ik ergens nog meer documentatie heb liggen.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Vic

De filtering laat naar mijn mening nog wel wat te wensen over en in je opmerking over de tweeters kan ik me wel vinden. De randen van de woofers zijn bij mij nog in prima staat en over de laagweergave ben ik wel tevreden. Ik zou het  heel fijn vinden als je nog wat documentatie/informatie over deze speakers voor me had!

Alvast bedankt!

SB_Marantz

#5
Die 5G stamt uit de Imperial reeks waarvan ik de 7G gehad heb.

De woofers zijn prima en de surrounds daarvan rotten niet weg.

Qua geluid was het redelijk maar idd weinig verfijning in het hoog.


http://www.classic-audio.com/marantz/imp5g.html

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

TurboMarco

Helaas heb ik geen docu meer van deze speakers :oops:
Zou ik nu deze speakers in orginele trim hebben dan ging als eerste het filter op de schop,het laag/midden zou ik dan met een 6 db crossen op ca 2500 Hz en de tweeter zou ik vervangen voor een Vifa HT275D2 en het werk over laten nemen met een 12 db filtering ,in iig zijn dan de scherpe randjes dan weggewerkt en klinkt het laagmid ook een stuk rustiger.
Natuurlijk blijft het dan wel experimenteren,maar ik weet zeker dat er veel meer uit deze box te halen valt :mrgreen:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

SB_Marantz

Ben ik het mee eens.

Dat woofertje is prima en een 2-weg filter is makkelijk te maken.
Het probleem schuilt echter in het meten  :wink:

Maar ik denk dat er zeker wat moois van te maken valt!
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

TurboMarco

Citaat van: S.B.Marantz op december 18, 2006, 01:49:42
Die 5G stamt uit de Imperial reeks waarvan ik de 7G gehad heb.

De woofers zijn prima en de surrounds daarvan rotten niet weg.

Qua geluid was het redelijk maar idd weinig verfijning in het hoog.


http://www.classic-audio.com/marantz/imp5g.html


De surrounds waren idd niet van foam maar van textiel dacht ik :roll: :?
Die speakers die ik gehad heb waren zowiezo behoorlijk mishandeld (komen uit een kroeg meen ik)
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

SB_Marantz

Citaat van: Marco op december 18, 2006, 01:56:30
Citaat van: S.B.Marantz op december 18, 2006, 01:49:42
Die 5G stamt uit de Imperial reeks waarvan ik de 7G gehad heb.

De woofers zijn prima en de surrounds daarvan rotten niet weg.

Qua geluid was het redelijk maar idd weinig verfijning in het hoog.


http://www.classic-audio.com/marantz/imp5g.html


De surrounds waren idd niet van foam maar van textiel dacht ik :roll: :?
Die speakers die ik gehad heb waren zowiezo behoorlijk mishandeld (komen uit een kroeg meen ik)

Ik weet niet wat voor een spul het is maar het plakte behoorlijk.
Leek wel een soort linnen of iets dergelijks  :roll: :-D
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

TurboMarco

Citaat van: S.B.Marantz op december 18, 2006, 01:55:58
Ben ik het mee eens.

Dat woofertje is prima en een 2-weg filter is makkelijk te maken.
Het probleem schuilt echter in het meten  :wink:

Maar ik denk dat er zeker wat moois van te maken valt!
Ach ja meten :-D

Ik meen het beste meetinstrument in het bezit te hebben,namelijk mijn oortjes clown1
Wanneer je gaat meten naar een lineaire respons te bewerkstelligen dan is het eindresultaat bijna altijd bedroevend om aan te horen,en een persoonlijke smaak.............tja daar kan je uren over dimdammen.
De tweet stamt uit het LP tijdperk en toen was het allemaal zo geweldig :wink:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Citaat van: S.B.Marantz op december 18, 2006, 01:57:51
Citaat van: Marco op december 18, 2006, 01:56:30
Citaat van: S.B.Marantz op december 18, 2006, 01:49:42
Die 5G stamt uit de Imperial reeks waarvan ik de 7G gehad heb.

De woofers zijn prima en de surrounds daarvan rotten niet weg.

Qua geluid was het redelijk maar idd weinig verfijning in het hoog.


http://www.classic-audio.com/marantz/imp5g.html


De surrounds waren idd niet van foam maar van textiel dacht ik :roll: :?
Die speakers die ik gehad heb waren zowiezo behoorlijk mishandeld (komen uit een kroeg meen ik)

Ik weet niet wat voor een spul het is maar het plakte behoorlijk.
Leek wel een soort linnen of iets dergelijks  :roll: :-D
Klopt!

Linnen,8ik zalmorgen eens aan mijn vrouw vragen wat het verschil is  byebye
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

SB_Marantz

Natuurlijk beoordeel je met je oren maar een bult van een aantal db's op een bepaalde frequentie hoor je wel maar je weet niet precies waar die zit!

Komt nog de room-gain bij wat een hoop mensen zoals zelfbouwers vergeten,zelfs fabrikanten die domweg nog steeds in een dode kamer testen.

Schiet niet op natuurlijk.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

TurboMarco

Citaat van: S.B.Marantz op december 18, 2006, 02:04:12
Natuurlijk beoordeel je met je oren maar een bult van een aantal db's op een bepaalde frequentie hoor je wel maar je weet niet precies waar die zit!

Komt nog de room-gain bij wat een hoop mensen zoals zelfbouwers vergeten,zelfs fabrikanten die domweg nog steeds in een dode kamer testen.

Schiet niet op natuurlijk.
Een fabrikant is commercieel ingesteld :wink:,dat moet ook wel om centen te verdienen.
Een diyer heeft dan ook altijd een hoop filtercomponenten in vooraad pompom
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Ow jah,voor ik het vergeet een diyer heeft tijd in overvloed.................. :-P

iig rekend die niet de uurtjes,waarvan akte :lol:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)