Bi-Amp of Bi-wire?

Gestart door sonsan, maart 09, 2023, 14:48:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

#15
Citaat van: JohnDavids op maart 13, 2023, 17:23:45Maar blijft uit 1 voeding komen

Klopt, gelukkig maakt voeding geen geluid , brommen even daar gelaten :wink:
Twee travo's in een receiver lijkt mij iets teveel van het goede.
Ook zijn maar weinig stereo versterkers die dubbele voeding hebben, dus zo spannend zal dat niet zijn.
Denk als je 2 versterkers neemt zonder voeding, en daar een 1kw travo aan hangt, je goed zit 😀

Maar als het dan toch gedaan wordt, dan 2 ring travo's en geen blok travo's  :-P  :-P

JohnWx

Citaat van: CBdicX op maart 13, 2023, 17:42:08Klopt, gelukkig maakt voeding geen geluid , brommen even daar gelaten :wink:
Twee travo's in een receiver lijkt mij iets teveel van het goede.
Ook zijn maar weinig stereo versterkers die dubbele voeding hebben, dus zo spannend zal dat niet zijn.
Denk als je 2 versterkers neemt zonder voeding, en daar een 1kw travo aan hangt, je goed zit 😀

Maar als het dan toch gedaan wordt, dan 2 ring travo's en geen blok travo's  :-P  :-P

Word zo vol in die kast

Maar twee monoblokken of eindversterker met 2 voedingen die zijn er wel

Zie zelf de meerwaarde niet in een woonkamer met standje disco gaat de hele woonkamer
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

CBdicX

#17
Citaat van: JohnDavids op maart 14, 2023, 09:35:32Word zo vol in die kast

Maar twee monoblokken of eindversterker met 2 voedingen die zijn er wel

Zie zelf de meerwaarde niet in een woonkamer met standje disco gaat de hele woonkamer

Is uiteraard mogelijk ipv inbouw, maar dan speelt de waf faktor weer een toontje mee, zeker in de woonkamer :wink:

Ik hou het op mij x4700h met de Yamaha die de Front speakers doet met Bi-wire  :-P   :-o

TurboMarco



Bij Primare hebben ze het er toch maar weten in te vrotten
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

#19
Citaat van: TurboMarco op maart 14, 2023, 10:05:26

Bij Primare hebben ze het er toch maar weten in te vrotten

Mooi, maar ja, het is maar voeding en zo te zien aan die 2 vinnen ook links rechts gescheiden.
Prima ding om op de woofers te zetten, nu nog een fraaie buizen op de tweeters en de filters uit de speakers slopen :yes:  :-o

TurboMarco

Links en rechts zijn niet gescheiden, het is een 5 kanaals versterker en als je wil bi-ampen sluit je de externe versterkers dus op de pre-out's aan, zo doe ik dat dus.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op maart 14, 2023, 11:14:34Links en rechts zijn niet gescheiden, het is een 5 kanaals versterker en als je wil bi-ampen sluit je de externe versterkers dus op de pre-out's aan, zo doe ik dat dus.

Wat is het nut van die 2 travo's dan ?
1 voor audio en 1 voor video ?

TurboMarco

De twee trafo's zijn er om de eindtrappen van voldoende stroom te voorzien, 5x100 Wpc 10 Hz - 100 KHz 8 Ohm .

Dus niet 1 channel driven @ 1 KHz wat de meeste fabrikanten opgeven, want dan zie je weleens getallen van 180 Watt  :wink:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

sonsan

Verklaard dat dan ook het argument wat je vaak hoort bij bi-amp met een receiver; 'er zit maar één voeding in, dus is het geen bi-amp"
Puur voor de stroomvoorziening dus.
Maar voor huiskamer gebruik speelt de stroomvoorziening toch niet zo'n grote rol?
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

TurboMarco

Naar mijn mening is bi-amp alleen zinvol wanneer je met actieve cross-over filters werkt, anders vind ik het 0,0 toegevoegde waarde hebben.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

#25
Citaat van: sonsan op maart 14, 2023, 12:59:20Verklaard dat dan ook het argument wat je vaak hoort bij bi-amp met een receiver; 'er zit maar één voeding in, dus is het geen bi-amp"
Puur voor de stroomvoorziening dus.
Maar voor huiskamer gebruik speelt de stroomvoorziening toch niet zo'n grote rol?

Eh, nee, heeft opzich niets te maken met de stroomvoorziening maar dat je de woofers en tweeters met een ander type versterker wilt aansturen, dus 2 amps.
En ja, dan vaak hebben ze beide travo's maar staat hier los van.

Travo's maken geen geluid, dat doet de voorversterker.

En het dient active Bi-amp te zijn, passief heeft weinig nut.

CBdicX

#26
Citaat van: TurboMarco op maart 14, 2023, 14:00:53Naar mijn mening is bi-amp alleen zinvol wanneer je met actieve cross-over filters werkt, anders vind ik het 0,0 toegevoegde waarde hebben.

Klopt, dan is de toegevoegde waarde 0, dus slopen die handel 😉

Ik moet dan wel zeggen, heb eens een buizen en solidstate naast elkaar gehad, kon geen direct verschil waarnemen.

Dan wel op speakers met x-over filters dus die doen ook hun dingetje.

Die Onkyo met active "Bi-amp" mogelijkheid is maar in 1 serie geleverd, geen suc6 dus......

sonsan

Ik ga maar niks slopen....
Ik begrijp inmiddels dat bi-wire/bi-amp pas zin heeft als je het filter uit je kostbare speakers gaat slopen, twee goede versterkers moet gaan aanschaffen en dan is nog maar de vraag of je het verschil gaat horen.

Ik laat de boel maar lekker bi-wire aangesloten via de PM8003 (ziet er gewoon mooi uit) en ga nog een keer proberen wat de bi-amp (met 1 voeding  :roll: ) doet met de receiver.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

CBdicX

#28
Citaat van: sonsan op maart 14, 2023, 15:44:39Ik ga maar niks slopen....
Ik begrijp inmiddels dat bi-wire/bi-amp pas zin heeft als je het filter uit je kostbare speakers gaat slopen, twee goede versterkers moet gaan aanschaffen en dan is nog maar de vraag of je het verschil gaat horen.

Ik laat de boel maar lekker bi-wire aangesloten via de PM8003 (ziet er gewoon mooi uit) en ga nog een keer proberen wat de bi-amp (met 1 voeding  :roll: ) doet met de receiver.

Oh neeeeeee, met 1 voeding 😁

Klopt, ga je het werkelijk horen ?, ik hou het ook op Bi-wire en laat de filters waar ze zitten  :wink:

Verschil tussen Bi-wire, Bi-amp en doorgelust, via een receiver, heb ik nooit kunnen waarnemen