Bi-Amp of Bi-wire?

Gestart door sonsan, maart 09, 2023, 14:48:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sonsan

Buiten de discussie om of het nut heeft of niet heb ik een vraag over bi-amp en bi-wire.

Ik gebruik de SR7013 en die heeft, zoals de handleiding het aangeeft, de mogelijkheid om niet gebruikte (hoogte) kanalen in te zetten voor bi-amp.

De frontspeakers worden aangestuurd via de SR middels HT-Passtrough door een PM8003. Bij deze stereo versterker kan je de A en B uitgangen tegelijkertijd gebruiken voor bi-wire, zoals vermeld in de handleiding.


Het valt me op dat de ene handleiding over bi-amp (SR) en de andere over bi-wire (PM) schrijft... Waar zit het verschil nu in?
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Marvin

#1
De SR heeft meerdere versterkers aan boord, de niet gebruikte versterkers kan je dus inzetten voor een bi-amp opstelling.
Er worden dan dus extra versterker modules ingezet.

Bij de PM heb je wel A/B aansluitingen, maar komt het allemaal uit dezelfde versterker modules.
Er wordt dus niets extra aangeschakeld als je A én B kiest, de kracht waar je anders twee speakers mee aanstuurt deel je nu met z'n vieren.
Dat is bij de SR dus een heel ander verbaal.
.


sonsan

Dan nu de hamvraag: heeft het dan wel zin om de PM de fronts aan te laten sturen in bi-wire modus? Ik was van mening dat een stereo versterker een positieve uitwerking zou hebben t.o.v. een meerkanaals receiver.
De bi-amp modus van de receiver lijkt me dan in het voordeel t.o.v. de bi-wire.
Alles hangt er natuurlijk vanaf of je het überhaupt wel hoort (bi-wire/amp en HT-PASSTROUGH met extra receiver). Dit heb ik nog niet eerder getest.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Marvin

Citaat van: sonsan op maart 09, 2023, 17:08:03Dit heb ik nog niet eerder getest.


Nou, heb je iets te doen dit weekend.  :-D

Marvin

Maar zonder gekheid, dat is inderdaad de hamvraag.
Die kan alleen jij voor jezelf beantwoorden, de middelen daarvoor zijn al in huis.

Emiel77

Eens, meer dan zelf expirimenteren kan je niet doen.
Persoonlijk heb ik niet zo veel met bi wi-ring, maar bi-amping kan weldegelijk effect hebben.

@sonsan, denk dat je vooral even moet spelen met bi-amping via de SR en dat vergelijken met bi-wiring op de PM.

ik gok dat je dan een verschil gaat merken (en zo niet kan het hele bi-wire en bi-amp weer terug naar good old 2x 2,5² op de fronts:-D )
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

CBdicX

Simpel, ga je niets van horen als hoog en laag niet via 2 losse versterkers gedaan wordt.
Audio puristen doen op hoog/midden een buizen versterker, op laag een hoog vermogen solidstate.
En als je helemaal uit je dak wilt gaan:
Hoog met puur zilveren kabels, laag met 100% koper en 4mm dik.

De rest is puur voor het gevoel, niet voor de oren  :wink:

(Ps, ik doe Bi-wire via een Yamaha versterker op de Fronts A+B, het gevoel is goed  :-D   :-D  )


JohnWx

Citaat van: CBdicX op maart 12, 2023, 11:49:11Simpel, ga je niets van horen als hoog en laag niet via 2 losse versterkers gedaan wordt.
Audio puristen doen op hoog/midden een buizen versterker, op laag een hoog vermogen solidstate.
En als je helemaal uit je dak wilt gaan:
Hoog met puur zilveren kabels, laag met 100% koper en 4mm dik.

De rest is puur voor het gevoel, niet voor de oren  :wink:

(Ps, ik doe Bi-wire via een Yamaha versterker op de Fronts A+B, het gevoel is goed  :-D   :-D  )



Baat het niet schaad het niet

Nu een DENON Ceol versterkertje met Siltech bekabeling en als bron Xiaomi TV Box
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

CBdicX

Citaat van: JohnDavids op maart 12, 2023, 13:23:55Baat het niet schaad het niet

Nu een DENON Ceol versterkertje met Siltech bekabeling en als bron Xiaomi TV Box

Zo denk ik er ook over, kwaad kan het niet en ik had de kabels liggen  :-)

sonsan

Citaat van: CBdicX op maart 12, 2023, 11:49:11Simpel, ga je niets van horen als hoog en laag niet via 2 losse versterkers gedaan wordt.
Audio puristen doen op hoog/midden een buizen versterker, op laag een hoog vermogen solidstate.
En als je helemaal uit je dak wilt gaan:
Hoog met puur zilveren kabels, laag met 100% koper en 4mm dik.

De rest is puur voor het gevoel, niet voor de oren  :wink:

(Ps, ik doe Bi-wire via een Yamaha versterker op de Fronts A+B, het gevoel is goed  :-D   :-D  )


Ik had de bekabeling ook al dus daarom maar gewoon zo aangesloten (fronts op A/B van stereo versterker).

Ik weet (denk ik..)het verschil tussen bi-wire en bi-amp. Maar ik kan me zo geen voorstelling maken wat nu daadwerkelijk het verschil maakt.

Met bi-wire gaat het volledige signaal vanuit 1 versterker naar de speakers.
Met bi-amp gaat ook het volledige signaal naar de speakers maar dan vanuit 2 versterkers. Wat zorgt er dan voor dat bi-amp een beter geluid zou moeten geven? Dat er twee versterkers achter zit? Meer vermogen?
Het signaal zal, net als bij bi-wire, volledig zijn, dus niet gesplitst in hoog/laag, dat gebeurt immers door het filter in de speaker.
Ik kan me voorstellen dat je meer vermogen hebt door de twee versterkers maar een ander signaal...?

Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

CBdicX

#10
Citaat van: sonsan op maart 13, 2023, 10:54:45Ik had de bekabeling ook al dus daarom maar gewoon zo aangesloten (fronts op A/B van stereo versterker).

Ik weet (denk ik..)het verschil tussen bi-wire en bi-amp. Maar ik kan me zo geen voorstelling maken wat nu daadwerkelijk het verschil maakt.

Met bi-wire gaat het volledige signaal vanuit 1 versterker naar de speakers.
Met bi-amp gaat ook het volledige signaal naar de speakers maar dan vanuit 2 versterkers. Wat zorgt er dan voor dat bi-amp een beter geluid zou moeten geven? Dat er twee versterkers achter zit? Meer vermogen?
Het signaal zal, net als bij bi-wire, volledig zijn, dus niet gesplitst in hoog/laag, dat gebeurt immers door het filter in de speaker.
Ik kan me voorstellen dat je meer vermogen hebt door de twee versterkers maar een ander signaal...?



En dit is nu net waar het om gaat.

100% Bi-Amp is speakers ZONDER crossover filters, ACTIVE Bi-amping !!!!

Dus een specifieke versterker voor het hoog/midden en laag, en de versterkers doen alles qua klankkleur.
Een speaker die dit heeft zijn oa alle Gallo Acoustics speakers, worden allemaal zonder filters geleverd.
Het bestaat dus, en er zullen meer merken zijn, of je sloopt zelf de filters uit de speakers.

Maar goed, Bi-amp op zijn Jan boerenfluitjes (PASSIVE Bi-amping) is de verbindings stukjes weg en dan 1 versterker op H en 1 op L.
Wat je hier mee bereikt is dat de feedback van hoog door die versterker wordt opgevangen, en de feedback van laag door de ander.
Dat feedback signaal kan storen, is de versterker goed ontworpen, en heeft een hoge dempinsfactor, is er normaal gesproken niets aan de hand en zal je ook geen verschil in geluid waarnemen !

Bij Bi-wire via 1 versterker (A+B optie) komt dat feedback signaal van zowel H en L gewoon retour naar die ene versterker dus zal er geen "winst"  zijn, maar het staat wel stoer om aan de familie te laten zien  :-D
Bij een receiver met "Bi-amp" mogelijkheid is het iets anders geregeld,het zijn wel 2 verschillende versterker modules, maar die zitten dan wel weer op 1 printplaat.
Hoe dat zich verhoud tot Bi-amp via 2 sperate versterkers weet ik niet.

Wil je dus echt Bi-amp gaan doen heb je speakers nodig zonder filter(s) en 2 separate versterkers naar keuze, die uiteraard aleen midden/hoog en laag gaan uitsturen, ander moeten de woofer ook hoog doen, en de tweeters laag. worden ze niet vrolijk van  :-o   :-o 
Bi-wire, wat wij doen, staat leuk, doet nagenoeg niets........

Er was in het verleden een Onkyo receiver die werkelijk Bi-amp deed, er zat software in waarbij de uitsturing van fullrange, wat normaal gebeurd, voor Bi-amp aangepast kon worden en specifiek laag en midden/hoog voor die 4 kanalen.


sonsan

Duidelijk, het draait dus eigenlijk min of meer om de dempingsfactor die nodig is om de 'verstoring', die het laag zou voortbrengen, om die op te heffen.
Bi-wire is dus inderdaad meer voor het uiterlijk, ik vind het ook wel fraai om te zien hoor. :yes: 

Ik moet nog eens op een vrije dag de bi-amping van mijn receiver uitproberen (SR7013) i.p.v. de huidige bi-wire (PM8003) en luisteren of ik verschil hoor. Maar ik verwacht dat het om minimale verschillen zullen gaan...
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

CBdicX

#12
Citaat van: sonsan op maart 13, 2023, 11:34:12Duidelijk, het draait dus eigenlijk min of meer om de dempingsfactor die nodig is om de 'verstoring', die het laag zou voortbrengen, om die op te heffen.
Bi-wire is dus inderdaad meer voor het uiterlijk, ik vind het ook wel fraai om te zien hoor. :yes: 

Ik moet nog eens op een vrije dag de bi-amping van mijn receiver uitproberen (SR7013) i.p.v. de huidige bi-wire (PM8003) en luisteren of ik verschil hoor. Maar ik verwacht dat het om minimale verschillen zullen gaan...

Het blijft gerommel in de marge met receivers en versterkers op deze mannier, als je denkt dat je verschil hoort heb je je doel bereikt  :yes:   :wink:
Op het Net zijn er 1000enden pagina's over dit onderwerp, met gelovers en ongelovigen.

CBdicX

#13
Heb mij het apenzuur gezocht, maar het is de Onkyo TX NR818 die een werkelijke actief BI-amp mogelijkheid had om speakers aan te sturen ZONDER interne filters. 
Echter om dit te gebruiken dien je wel alles van de drivers en kast te weten.
Denk een speaker zo kant en klaar kopen eenvoudiger is 😉

JohnWx

Citaat van: CBdicX op maart 13, 2023, 12:19:09Heb mij het apenzuur gezocht, maar het is de Onkyo TX NR818 die een werkelijke actief BI-amp mogelijkheid had om speakers aan te sturen ZONDER interne filters. 
Echter om dit te gebruiken dien je wel alles van de drivers en kast te weten.
Denk een speaker zo kant en klaar kopen eenvoudiger is 😉


Maar blijft uit 1 voeding komen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.