Advies, 4 of 8 ohm.

Gestart door sonsan, februari 27, 2023, 14:45:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sonsan

Ik heb een SR7013 waar je bij de instellingen de mogelijkheid hebt om de speaker op 4,6 of 8 Ohm te zetten. Deze staat standaard op 8 ohm. Mijn speakers zijn de Performance 6 van MS.
In een test van deze speakers komt ASR met dit advies (Google vertaald):

"Hun impedantieprofiel is reactief in het middenbereik en de algehele impedantie neigt meer naar 4 ohm in plaats van 8 ohm. Daarom raden we aan om deze luidsprekers te combineren met een solide versterker die zet een eerlijke 150wpc of meer uit in 4 ohm met een redelijk lage uitgangsimpedantie van minder dan 150mohns voor de gehele hoorbare bandbreedte."

Is het aan te raden om de receiver op 4 ohm te zetten i.p.v. de standaard 8 ohm? Kan iemand me ook uitleggen wat het wezenlijke verschil is waarom de receiver daarop ingesteld kan worden?

Impedantie P6.jpg



Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Frits Denon

Inderdaad op 4 Ohm zetten. Een versterker die niet voldoende voeding capaciteit heeft (Lees: stroom) kan bij 4 Ohm snel gaan clippen. Dat kost meestal een tweeter.

Een versterker met een goede voeding kan van 8 naar 4 Ohm zijn vermogen verdubbelen, of bijna.

Instellen op 4 Ohm voorkomt dat jouw receiver gaat clippen als je op hoog vermogen gaat draaien.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

sonsan

#2
Als je naar het grafiekje kijkt gaat de Ohm waarde bij 1K stijgen om bij 2K de 10 Ohm aan te raken. Kan het dan geen kwaad dat de receiver op 4 Ohm staat? En wat merk ik als de receiver op 8 Ohm blijft staan?
In de test gaven ze wel expliciet aan om de versterker/receiver op 4 Ohm te zetten.
Overigens draai ik nooit op hoog vermogen, ik probeer de buren een beetje te sparen.....;-)

Ik realiseer me nu dat enkel de rears (ook Performance 6) en de center (Mezzo 5) op de 7013 zijn aangesloten en de fronts via HT-Passtrough door een PM8003 worden aangestuurd. Bij de PM kan ik geen Ohm waarde instellen of word dat dan door de 7013 verzorgd? Komt nog een extra handicap bij, de Fronts zijn op de PM Bi-AMP aangesloten (speakers A en B). Dan moet je volgens mij tussen de 8-16 Ohm blijven...
(Dus eigenlijk heeft de 4 Ohm wijziging dan geen zin gezien het laatste)
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Frits Denon

Als jouw 4 Ohms fronts op de PM aangesloten zijn hoef je je geen zorgen te maken. Al helemaal niet als je niet hard speelt.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

sonsan

Dus, gewoon alles maar op 8 Ohm (standaard)laten staan?
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Frits Denon

Wat op de surround zit is 4 Ohm. Dus voor die speakers is de 4 Ohm keuze dan de meest logische.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

sonsan

Inderdaad, op de SR zit de 4 Ohm speakers maar ook op de PM versterker (bi-amp), aangesloten middels RCA kabel.
Gaat dat laatste wel goed als de surround dan op 4 Ohm gezet word terwijl de PM aangeeft bij bi-amp minimaal 8-16 Ohm te gebruiken?
Of heeft de SR daar geen invloed op omdat alleen de voorversterker daarvan gebruikt word en dan die 4 Ohm niet van toepassing is voor de PM?
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Frits Denon

Jouw bi-amping begrijp ik niet.

Ik vermoed dat het als volgt is aangesloten bij jou:

Jouw SR stuurt de center, de sub en de rears aan. Met een rca kabel is de PM aan de SR verbonden voor aansturing van de Fronts die ALLEEN op de PM aangesloten zijn.

Bi-amping van de fronts met de SR EN de PM lijkt mij niet fris, zou ik niet doen. Maar er zullen wellicht leden zijn die hier meer over kunnen vertellen vanuit hun ervaring. Ik heb al langer geen SR meer.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Emiel77

OK, de PM8003 is de enige versterker die de fronts aanstuurt?
Bi Amp middels de speaker A+B van de PM zoals ik het lees, lijkt mij dan meer Bi Wire.

De PM8003 heeft inderdaad geen instelling voor 4 of 8 Ohm, dit regelt hij zelf op basis van de impedantie van de aangesloten speakers voor zover mij bekend.

De SR stuurt de overige speakers aan, als deze allen een impedantie van 4 Ohm hebben zou ik dit ook zo instellen.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

sonsan

Jullie aannames kloppen.
De PM stuurt enkel de Fronts aan, gevoed door de SR. Zowel op de SR als de PM zijn dezelfde speakers aangesloten zoals hierboven genoemd met op de SR een center die denk ik 6 Ohm is.

De Fronts zijn inderdaad bi-wire aangesloten op de PM. Ik meende dat bij het tegelijk gebruiken van zowel de A als de B speakerterminals er sprake zou zijn van bi-amp. Maar in de handleiding staat inderdaad ook bi-wire.

Anders dan in de handleiding van de SR, daar word wel over bi-amp gesproken bij het aansluiten op een niet gebruikte speaker uitgang. Dan maak je wel gebruik van twee van de 9 versterkers.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Marvin

Ik zou hem in 8 ohm laten staan. Het stroomverbruik wordt verlaagd op 4 ohm, mijn aanname is dat dat wordt gegaan om niet oververhit te raken en om geen stroom tekort te hebben in de piek momenten.
Aangezien je voor het meest veel eisende duo, je fronts, al aparte versterking hebt, zal het wel meevallen met wat die receiver moet aansturen. 

Emiel77

Citaat van: marvin op februari 28, 2023, 20:17:54Ik zou hem in 8 ohm laten staan. Het stroomverbruik wordt verlaagd op 4 ohm, mijn aanname is dat dat wordt gegaan om niet oververhit te raken en om geen stroom tekort te hebben in de piek momenten.
Aangezien je voor het meest veel eisende duo, je fronts, al aparte versterking hebt, zal het wel meevallen met wat die receiver moet aansturen.

Goed punt, had ik niet aan gedacht.
Zit ook niet heel diep in de surround systemen :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

CBdicX

#12
Staat in de meeste manuals, als 1 (bijvoorbeeld alleen de Center) of meerdere speakers van 4 ohm zijn, dan op 4 ohm zetten.
(alle receivers staan uit de doos op 8 ohm)
Ik zou het op 8 ohm laten staan, werkt dan altijd zonder problemen en op vol vermogen.
Moet ook wel zeggen dat ik er nooit naar kijk en de boel gewoon aansluit, welk merk speakers dan ook.
Is nooit verkeerd gegaan ......

dmeerpa

Hoe graag je het ook zou willen, verander de standaard "8 ohm min" impedantie-instelling van GEEN enkele AV-receiver.  Het enige wat je hiermee doet, is je luidsprekers uithongeren zodat Marantz een 4 ohm certificering kon krijgen (bij een lager vermogen) zonder dat de receiver te warm werd tijdens hun vermogenstests. www.audioholics.com hebben deze 'functie' getest op zowat elke receiver die ze in het verleden aanbood en de resultaten waren altijd hetzelfde: de lage impedantie-instelling berooft je luidsprekers van vermogen.

Ik vermoed dat voor een stereo versterker het verhaal dezelfde is.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

CBdicX

Citaat van: dmeerpa op oktober 10, 2023, 17:11:02Hoe graag je het ook zou willen, verander de standaard "8 ohm min" impedantie-instelling van GEEN enkele AV-receiver.  Het enige wat je hiermee doet, is je luidsprekers uithongeren zodat Marantz een 4 ohm certificering kon krijgen (bij een lager vermogen) zonder dat de receiver te warm werd tijdens hun vermogenstests. www.audioholics.com hebben deze 'functie' getest op zowat elke receiver die ze in het verleden aanbood en de resultaten waren altijd hetzelfde: de lage impedantie-instelling berooft je luidsprekers van vermogen.

Ik vermoed dat voor een stereo versterker het verhaal dezelfde is.

Zie:
https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=18816.0