PM-64MK2 hulp met reparatie aub

Gestart door Magician1981, maart 02, 2023, 18:52:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Magician1981

Hallo allen.

Ik ben in het bezit van een defecte pm-64mk2 versterker die ik eerdaags onder handen wil gaan nemen. Een uitgebreide analyse van het probleem volgt nog. Via dit forum ben ik ondertussen te weten te komen dat deze modellen geplaagd zijn door defecte stk modules. Een eerste blik in de versterker leert mij dat er een stk3102iii gebruikt wordt die eventueel vervangen zou kunnen worden met een stk3152iii. Een kleine zoektocht op het internet heeft mij bij de volgende websites gebracht:

https://elektronica-online.nl/product/stk3102iii-11105

https://www.electro-andijk.nl/index.php/categorien/electronica/ic/ic-s/stk-3102-iii-ic-detail

Is deze aan te bevelen? Er schijnt inferieure Chinese zooi in de omloop te gaan. Als iemand een beter adres heeft dan houd ik mij aanbevolen. Die 3102iii zal er sowieso uit moeten ivm leeftijd, dus wellicht een goede plek om mee te starten denk ik.

Mvg


Maurice

@SB_Marantz heb jij hier misschien wat adviezen in?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Magician1981

#3
Update 2:

Netspanning erop gezet en de powerled licht op samen met geselecteerde input leds. Relais komen niet op na inschakelen power en switchen A/B speaker outputs. Ik meet op de kabel naar de speakerterminal 9 a 10 Volt ongeacht stand van A/B selector.
Ik heb preventief de eindtorren doorgesoldeerd en schoongemaakt van alle flux. Tevens heb ik geen op het oog defecte componenten kunnen vinden.

Morgen maar eens meten wat er op de powercaps staan aan spanning. Een service manual zou een grote hulp zijn.

SB_Marantz

Citaat van: Magician1981 op maart 02, 2023, 18:52:32Hallo allen.

Ik ben in het bezit van een defecte pm-64mk2 versterker die ik eerdaags onder handen wil gaan nemen. Een uitgebreide analyse van het probleem volgt nog. Via dit forum ben ik ondertussen te weten te komen dat deze modellen geplaagd zijn door defecte stk modules. Een eerste blik in de versterker leert mij dat er een stk3102iii gebruikt wordt die eventueel vervangen zou kunnen worden met een stk3152iii. Een kleine zoektocht op het internet heeft mij bij de volgende websites gebracht:

https://elektronica-online.nl/product/stk3102iii-11105

https://www.electro-andijk.nl/index.php/categorien/electronica/ic/ic-s/stk-3102-iii-ic-detail

Is deze aan te bevelen? Er schijnt inferieure Chinese zooi in de omloop te gaan. Als iemand een beter adres heeft dan houd ik mij aanbevolen. Die 3102iii zal er sowieso uit moeten ivm leeftijd, dus wellicht een goede plek om mee te starten denk ik.

Mvg


Ik heb er zelf ook 2 daar besteld maar geen idee of deze inderdaad goed van kwaliteit zijn.
De kans bestaat dat de voltage amp stuk is hoewel dat veel minder voorkomt dan bij b.v. een PM-80 en aanverwante modellen zoals de SE versie.
De kans bestaat dat er wat anders stuk is of dat de versterker een enorme offset heeft op 1 kanaal door achterstallig onderhoud. Gescheurde soldeerverbindingen etc.
Zelfs een defect weerstandje kan al voor enorme problemen zorgen.
Goed troubleshooten en niet zomaar wat doen.
Altijd beginnen met de voeding en dan verder werken.
Het schema kun je downloaden op hifiengine.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

#5
Citaat van: Magician1981 op maart 03, 2023, 19:15:18Update 2:

Netspanning erop gezet en de powerled licht op samen met geselecteerde input leds. Relais komen niet op na inschakelen power en switchen A/B speaker outputs. Ik meet op de kabel naar de speakerterminal 9 a 10 Volt ongeacht stand van A/B selector.
Ik heb preventief de eindtorren doorgesoldeerd en schoongemaakt van alle flux. Tevens heb ik geen op het oog defecte componenten kunnen vinden.

Morgen maar eens meten wat er op de powercaps staan aan spanning. Een service manual zou een grote hulp zijn.

Je kunt niets meten op de speakerterminals wanneer het relais niet aangetrokken is.
Je kun de offset wel meten op het relais. Linker en rechter kanaal.
Of is dat relais doorverbonden? Sommige #$% doen dat namelijk.
Niet bepaald slim.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Magician1981

Citaat van: SB_Marantz op maart 05, 2023, 11:54:56Ik heb er zelf ook 2 daar besteld maar geen idee of deze inderdaad goed van kwaliteit zijn.
De kans bestaat dat de voltage amp stuk is hoewel dat veel minder voorkomt dan bij b.v. een PM-80 en aanverwante modellen zoals de SE versie.
De kans bestaat dat er wat anders stuk is of dat de versterker een enorme offset heeft op 1 kanaal door achterstallig onderhoud. Gescheurde soldeerverbindingen etc.
Zelfs een defect weerstandje kan al voor enorme problemen zorgen.
Goed troubleshooten en niet zomaar wat doen.
Altijd beginnen met de voeding en dan verder werken.
Het schema kun je downloaden op hifiengine.



Bedankt voor jouw reactie. Inmiddels heb ik de spanning over de afvlakelco's gemeten en deze bedragen 57,5V en 37.5V.
Dat deel lijkt in orde dus. Zoals eerder aangegeven lijken alle componenten en soldeerverbindingen intact.
Op het internet gelezen dat er in deze serie versterkers weleens voorkomt dat componenten zichtbaar defect ogen zoals bijvoorbeeld zwart geblakerde weerstanden en bolle/lekkende condensatoren. Meten is weten, maar gemakshalve begin ik met die stk module. Welke website bedoel je?

Helaas accepteerd hifiengine geen nieuwe leden dewelke vereist is om manuals te downloaden.


Citaat van: SB_Marantz op maart 05, 2023, 12:33:05Je kunt niets meten op de speakerterminals wanneer het relais niet aangetrokken is.
Je kun de offset wel meten op het relais. Linker en rechter kanaal.
Of is dat relais doorverbonden? Sommige #$% doen dat namelijk.
Niet bepaald slim.



Toch meet ik plusminus 15V op de 5 aderige flatcable die van de A/B schakelaar naar de speakerterminal loopt. Over de spoel van het relais staat 0V. Heb de onderzijde bekeken en de speakercontacten zijn niet doorgesoldeerd.

Mvg

SB_Marantz

Ik lees dat je alleen de + Vdc hebt gemeten?
Hoe zit het met de min kant t.o.v. ground?
Je zou de voltage amp klakkeloos kunnen vervangen en kijken of de versterker weer inschakeld.
Heb je een dim bulb of een variac?



Ik kan je het SM wel sturen mocht je willen.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Magician1981

#8
Citaat van: SB_Marantz op maart 06, 2023, 11:45:22Ik lees dat je alleen de + Vdc hebt gemeten?
Hoe zit het met de min kant t.o.v. ground?
Je zou de voltage amp klakkeloos kunnen vervangen en kijken of de versterker weer inschakeld.
Heb je een dim bulb of een variac?



Ik kan je het SM wel sturen mocht je willen.

Correct. Zie nu dat het een symmetrische voeding is. Dus plus en min de eerder genoemde spanningen.
De min kant t.o.v. ground bedraagt ongeveer 0.1V.
Op zolder ergens heb nog een regelbare trafo waarvan de werking onbekend is. Wat had je precies in gedachte ermee?

Ik wacht nog op een antwoord v.d. webshop m.b.t. de stk module, maar in principe heb ik interesse.