Luidsprekers met gesloten kast.

Gestart door mountainbiker, februari 02, 2023, 09:14:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

mountainbiker

versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

SB_Marantz

Ze hebben het puur over het laag in een wat? Dode kamer?
Wel eens van roomgain gehoord?
Ook fase fouten en looptijdverschillen worden niet besproken.

Ik heb tot nu toe nog nooit een mooi laag uit een gesloten systeem gehoord.
Vaak bonkend en niet bepaald diep.


Ik heb het al vaker aangehaald dat woofers in een veel te kleine kast zitten en dat er van de passieve filtering geen bal klopt. Het is een samenspel van het hele frequentiespectrum en niet alleen de lage regionen.
Bass reflex is zo verkeerd nog niet.....transmissielijn wel.
Ze gaan vaak diep maar zodra er wat hogere frequenties uit moeten ....weg druk.
Het zit niet zo simpel in elkaar zoals het in het filmpje gepropageerd wordt.
Verre van compleet dus. :gaap:




Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: marvin op februari 03, 2023, 12:25:25
Ook dat is een mening... [emoji23]

Eigenwijs is ook wijs......heel soms.  :schater:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

mountainbiker

Citaat van: SB_Marantz op februari 04, 2023, 19:12:37
Ze hebben het puur over het laag in een wat? Dode kamer?
Wel eens van roomgain gehoord?
Ook fase fouten en looptijdverschillen worden niet besproken.

Ik heb tot nu toe nog nooit een mooi laag uit een gesloten systeem gehoord.
Vaak bonkend en niet bepaald diep.


Ik heb het al vaker aangehaald dat woofers in een veel te kleine kast zitten en dat er van de passieve filtering geen bal klopt. Het is een samenspel van het hele frequentiespectrum en niet alleen de lage regionen.
Bass reflex is zo verkeerd nog niet.....transmissielijn wel.
Ze gaan vaak diep maar zodra er wat hogere frequenties uit moeten ....weg druk.
Het zit niet zo simpel in elkaar zoals het in het filmpje gepropageerd wordt.
Verre van compleet dus. :gaap:
Room gain word niet besproken? Logisch. Zij weten toch niet waar de speakers geplaatst worden. Ik heb mijn EQ tot 70hz op -4 db gezet.
De grote van de kast is afhankelijk van de t/s parameters. Je kunt niet zomaar een woofer in een grotere of kleinere kast plaatsen.https://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/SpeakerBoxEnclosure/
Passieve filtering klopt niet? Dat klopt maar niet iedereen heeft DSP. Van de meeste luidsprekers constructies klopt zowiezo geen bal en het is per definitie een of ander compromis.https://audiojudgement.com/speaker-baffle-design-and-diffraction/
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

CBdicX

#21
34 Hz op -10 wordt ik niet heel opgewonden van.
Vind ze wel heel erg lijken op iets van de jaren '80, dus zeer prettig om te zien  :yes:
En grappig dat ze jaren 80 style nu "modern" noemen.
Vooral in het zwart vind ik ze erg MFB Philips achtig.

Ik vind juist gesloten beter klinken dan open, de gemiddelde poort dreunt vaak na wat gesloten niet heeft.
Tenminste, zo ervaar ik dit in mijn kamer.
Dit merk ik ook met subwoofers, liever gesloten dan open.
En als ik een opening zie, wil ik er wat in stoppen......... :-D

RHK

Meningen, ze zijn er om te ventileren in dit forum. Ik doe er nuttige tips in op. Ieder zijn voorkeur in geluidsweergave. Wilfred heeft denk ik door zijn jarenlange ervaring wel aardig kijk op wat geluid kan doen. Maar dat terzijde. Ik heb ook een voorkeur voor speakers met een baspoort. Ik heb een sub met een baspoort en een zonder, die doen het allebei prima. Ook is de akoestiek bij iedereen weer anders, reflectie, noem maar op. Zo ben ik vasthoudend aan grote vloerstaanders voor goed geluid en goed surround. Weer anderen zijn tevreden met een satellietsysteem. En ook de wederhelft heeft daar inspraak in.
Ik ben begonnen met 2 zelfbouwspeakertjes en een een Teletron radio/versterker, midden jaren '70, werd toen nog geen receiver genoemd, was er hartstikke blij mee. Het aanbod in geluid (LP, CD en streaming) is enorm ontwikkeld en de apparatuur daarvoor ook. En zo blijft dit een mooie hobby door mee te gaan in de ontwikkeling.  HB
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX


Wat mij dan wel opvalt is, om maar een voorbeeld te gebruiken, dat Kef, toch niet een "slechte" speaker bouwer, de Q serie, R serie, en dan nu de R Meta Center speakers, allemaal zonder basrefex poort zijn, waar dat makkelijk gebruikt kan worden.

En dan de Kef Reference serie is wel weer met poort.........  violent1

Denk dat het gebruik van een poort, of niet, boven onze pet gaat  :wink:

RHK

Bij de poort aan de achterzijde kan daar de geluidsdruk weg en reflecteert weer via de muur terug de luisterruimte in, ik merk er wel een dynamisch effect in. Mn eerste subwoofer, een REL Stealth, 12 inch, was gesloten en moest met de driver naar de muur gericht geplaatst
worden voor een maximaal effect. Aldus volgens de manual van de fabrikant. De KEF Reference is een prijzige speaker, dus die poort hebben ze er niet zomaar in gemaakt denk ik. Het gebruik van een poort begrijp ik wel.  :wink:
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#25
Ik snap de poorten ook wel, meer laag extentie krijgen.
Maar waarom er dan bij de ene serie er wel voor gekozen wordt en bij de ander niet begrijp ik niet.
Klankkleur veranderd wel lijkt mij, daar zal het wel in zitten, of toch zo andere specs krijgen terwijl de speakers opzich niet zo heel veel verschillen.

Ik heb nu alles gesloten, ook de subs, klinkt prima maar heeft niet die "bass beuk".
Crossovers zijn met poorten ook wat lager, zal ook een keus zijn bij het ontwerp, om beneden de 80 Hz te blijven zodat dat gebruikt kan worden als x-over.

Heb nu een redelijk hoge x-over met de T301, heb gelukkig geen last van het " mee spreken" van de subs wat wel eens gebeurd.
Misschien merk ik het niet omdat de subs gesloten zijn  :wink:  :wink:

Maar goed, wel of geen poort, als het maar op smaak is  :-D


RHK

Kijk hoe B&W het benadert, een baspoort aan de onderzijde bij bijv, de 702S3 serie. Ook geen goedkope speaker trouwens. En wat je zegt; als het maar op smaak is en goed klinkt.  8-)
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: RHK op februari 09, 2023, 10:39:03
Kijk hoe B&W het benadert, een baspoort aan de onderzijde bij bijv, de 702S3 serie. Ook geen goedkope speaker trouwens. En wat je zegt; als het maar op smaak is en goed klinkt.  8-)

Tja, daar staan ok forums vol van, waar de poort zou moeten zitten.
Ook of passive radiatoren het zelfde doen.......

Mooie hobby en altijd voer om over te praten.

KayaRahnee

Na zolderopruiming ben ik ooit in bezit gekomen van een stel KLH AV5001, ook gesloten kast.
Kastbouw en inhoud stelden niet veel voor maar de klank was best te genieten, voordeel was dat ze makkelijk te plaatsen waren.
Wat ik vooral heb onthouden is dat de KLH speakers me nooit vermoeid hebben.
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

TurboMarco

Allereerst verbaas ik mij erover dat de heren in het filmpje er zo lang over doen om duidelijk proberen te maken dat het impulsgedrag van een gesloten woofer beter is dan die van een bass reflex :-o
Dat hele phase verhaal hadden ze beter achterwege kunnen laten want een speakersysteem bestaat doorgaans uit meer dan 1 unit, er komt doorgaans nog een mid en een high unit bij, en juist daar zitten de grootste phase verschillen , en dan ongeacht of het een bass reflex is of gesloten.

En dat er vroeger meer gesloten systemen waren is vrij logisch, toen waren de meeste systemen ook veel groter, zo was een 10 inch woofer helemaal geen uitzondering en deze had dan doorgaans ook een veel grotere kastinhoud, maar naarmate de tijd verstreek werden vrouwen steeds mondiger en vonden die grote dozen helemaal niks, dus moest er plaats gemaakt worden voor compacte boxjes, en toen booooommmm daar kwamen massaal de bass reflex systemen om de hoek kijken.
De "output" van een bass reflex ligt immers een stukkie hoger dan die van een gesloten, dus de intrede had vooral te maken met een compensatie.

Gelukkig weten wij wel beter dat het een hell of a job is om de speakers juist te positioneren, en als dat eenmaal tot tevredenheid gedaan is je kan genieten van allerlei soorten speakers.

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)