Luidsprekers met gesloten kast.

Gestart door mountainbiker, februari 02, 2023, 09:14:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

#30
Citaat van: TurboMarco op februari 11, 2023, 11:50:58Allereerst verbaas ik mij erover dat de heren in het filmpje er zo lang over doen om duidelijk proberen te maken dat het impulsgedrag van een gesloten woofer beter is dan die van een bass reflex :-o
Dat hele phase verhaal hadden ze beter achterwege kunnen laten want een speakersysteem bestaat doorgaans uit meer dan 1 unit, er komt doorgaans nog een mid en een high unit bij, en juist daar zitten de grootste phase verschillen , en dan ongeacht of het een bass reflex is of gesloten.

En dat er vroeger meer gesloten systemen waren is vrij logisch, toen waren de meeste systemen ook veel groter, zo was een 10 inch woofer helemaal geen uitzondering en deze had dan doorgaans ook een veel grotere kastinhoud, maar naarmate de tijd verstreek werden vrouwen steeds mondiger en

vonden die grote dozen helemaal niks

, dus moest er plaats gemaakt worden voor compacte boxjes, en toen booooommmm daar kwamen massaal de bass reflex systemen om de hoek kijken.
De "output" van een bass reflex ligt immers een stukkie hoger dan die van een gesloten, dus de intrede had vooral te maken met een compensatie.

Gelukkig weten wij wel beter dat het een hell of a job is om de speakers juist te positioneren, en als dat eenmaal tot tevredenheid gedaan is je kan genieten van allerlei soorten speakers.



Inderdaad, geen "mannen" uitspraak :-D  :-D  :-D

Maar niet alleen de vrouwen, ik ben zeer regelmatig van groot en zeer grote speakers (praat bewust niet over dozen...... ) naar klein en extreem klein gewisseld.
Ik blijf vinden dat kleine speakers klein klinken, hoe groot de begeleidende sub(s) ook is.
Ook komen er bijkomende audio problemen om de hoek kijken zoals hoge cross-overs die vervelend kunnnen gaan doen.
Mar het liefst zou ik helemaal geen speakers zien, helaas woon ik in een betonnen doos (oeps, sorry ...  :wink: ) anders zou ik onzichtbaar inbouwen, en daar zijn zeer audiofiele speakers beschikbaar voor tegenwoordig.