Wat gereedschap om grote van Hz golf, en afstand te berekenen van meerdere subs

Gestart door CBdicX, februari 16, 2023, 17:30:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TurboMarco

Jep het blijft lastig maar het is dan wel weer een leuke bezigheid.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op februari 20, 2023, 08:49:46stupid
Ik vind het ook geen goed idee om een hele kleine center te voorzien van een aparte subwoofer om die vervolgens hoog te crossen dat je een dialoog over de sub hoort.

Persoonlijk vind ik meerkanaals weergave van muziek pas interessant voor een sub/center combinatie, films niet zozeer want dan heb je voornamelijk met alleen dialogen te maken, al zijn meerkanaals muziek producties met een full range signaal naar de center ook nog vrij schaars, maar bijvoorbeeld de band Toto maakt daar juist weer heel veel gebruik van HB en in het geval van Toto hoort bij de center gewoon een subwoofer.
 

Maar ja, helaas gebeurt dat nagenoeg altijd met kleinere centers.
Vandaar mijn overstap van de 301 naar de R2C.
Heb ook wel eens een tijdje zonder sub gespeeld met de hele setup grote vloerstaanders (vond mijn vrouw ook leuk  :no: ) maar toch een sub erbij klonk beter.
Die vloerstaanders gingen tot 32hz, er gebeurt toch wel veel in het werkgebied van subs  :yes:

TurboMarco

Ik heb ook een tijdje zonder sub gedraaid waarbij ik in eerste instantie niet het idee had dat ik iets miste, maar toch maar weer besloten een sub aan te schaffen om net dat laatste beetje in het laag op te vullen, en wat blijkt is dat het totale geluidsbeeld ervan opknapt.

Ik heb de via de high level input gefilterd op 40 Hz terwijl de LFE op 80 Hz staat, dat laatste komt bij het lekkerst tot z'n recht in meerkanaals weergave.

Het is haast onmogelijk om vaste waardes te hanteren wanneer het om een persoonlijke voorkeur gaat, maar richtlijnen zijn dan wel weer wenselijk.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

RHK

Citaat van: TurboMarco op februari 20, 2023, 09:22:17Ik heb de via de high level input gefilterd op 40 Hz terwijl de LFE op 80 Hz staat, dat laatste komt bij het lekkerst tot z'n recht in meerkanaals weergave.

Het is haast onmogelijk om vaste waardes te hanteren wanneer het om een persoonlijke voorkeur gaat, maar richtlijnen zijn dan wel weer wenselijk.

Ik heb beide subs ook op 40HZ gezet met de LFE op 80HZ. Sub voor op fase 0 en sub achter op fase 180. Dat schrijft de Antimode manual ook voor als je 2 subs aansluit en calibreert. Klinkt gewoon goed en een mooie laag "bubbel" bij de film.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op februari 20, 2023, 09:22:17Ik heb ook een tijdje zonder sub gedraaid waarbij ik in eerste instantie niet het idee had dat ik iets miste, maar toch maar weer besloten een sub aan te schaffen om net dat laatste beetje in het laag op te vullen, en wat blijkt is dat het totale geluidsbeeld ervan opknapt.

Ik heb de via de high level input gefilterd op 40 Hz terwijl de LFE op 80 Hz staat, dat laatste komt bij het lekkerst tot z'n recht in meerkanaals weergave.

Het is haast onmogelijk om vaste waardes te hanteren wanneer het om een persoonlijke voorkeur gaat, maar richtlijnen zijn dan wel weer wenselijk.

Dat is wel het voordeel van high en low level op subs zoals oa Rel en BK.
High level voor stereo en low level voor surround.

Wel is in 2ch setup in te stellen dat ook low level anders gebruikt wordt voor stereo dan met surround.