crossover vloerstaander met 2 woofers

Gestart door rgsx749, december 21, 2022, 17:35:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rgsx749

Hallo,
vraagje over crossover zie titel,
moet je 1 spoel per woofer gebruiken of mag je 1 spoel voor de 2 woofers gebruiken,
en wat is het beste
mvg

CBdicX

Hallo, het is al best wat gelezen, maar ik vermoed dat niemand begrijpt wat je bedoelt of wil.

Marvin


rgsx749

ik probeer uit te leggen , kun je 2 woofers die in parralel staan in een vloerstaande luidspreker, in dit geval Focal Aria 948 filteren met 1 spoel en 1 condensator, of is het beter te filteren met 1 spoel en 1 condensator op elke woofer, de fabrieksfiltering zoals ik het zie is er maar 1 spoel en condensator voor de 2 woofers, maar er zijn veel mensen die de filtering te licht vinden en die laten upgraden blijkbaar, hier een link   
https://www.youtube.com/watch?v=D4ZNN_2PvV0   en het vervolg   
https://www.youtube.com/watch?v=dnaQimXtwqc&t=556s    blijkbaar is de filtering te licht bevonden voor deze luidsprekers en sommige zeggen zelfs waardeloos van zeer slechte amateuristiche kwaliteit en dit in zo een speaker

CBdicX

#4
Sorry, ik moet afhaken, dit gaat boven mijn pet.
Maar het lijkt mij dat Focal wel weet wat nodig is voor een specifiek model speaker.

Ik ga een bakkie doen bij de buurvrouw 💋👠

Marvin

Ja dit is mij helaas ook te technisch...

Ik verplaats het topic naar techniek, daar zullen de techneuten vast een melding van ontvangen...

rgsx749

ik heb een persoonlijk bericht gekregen van Focal Frankrijk, dat er met deze speakers heel grote problemen zijn geweest, zeker het 1.5 eerste productie jaar, er staan er ook veel tekoop op 2de hands of marktplaats toevallig, als je een speaker hebt die zo goed klinkt want dat doet ie ook doe je hem niet weg, vandaar deze vraag, grote problemen met woofersophanging  en filters, ze hebben heel veel power nodig waardoor versterkers van 100W gaan klippen zonder dat je het merkt en de woofers en filter beschadigen, ik twijfel niet over de focal speakers en de mensen die er werken maar menselijke fouten gebeuren zelfs bij topmerken, wat mij stoort is dat er zelfs geen echte technische dienst is in de benelux, wel een garantiedienst of  support dienst maar je moet het zelf een beetje allemaal zelf uitzoeken,ik heb b&w speakers 604s1, 604s2, davis acoustics cesar, +- 15jaar oud en nooit niks kapot gegaan,versterkers van +30jaar oud,  met Focal , filtering kapot en versterker opgeblazen asjeblief , Focal is zo eerlijk tegen mij geweest om te zeggen wat er aan de hand was bij deze speakers, ik moest effe slikken, nu ga ik de volledige filtering vervangen zie you tube link, ik herhaal,ik zeg niet dat het slechte speakers zijn, altijd mijn droomspeaker geweest maar toch effe teleurgesteld maar ik geef niet op

SB_Marantz

#7
Sowieso 1 spoel voor de 2 woofers.
Heb je een schema van het filter?


PS: Elk passief filter is verkeerd ontworpen!

Om er voor eens en altijd vanaf te zijn en je speakers echt optimaal in jouw ruimte te laten klinken kun je het beste actief gaan spelen met een mini DSP er tussen want dat lost niet alleen direct de problemen die je nu hebt maar je kunt van alles corrigeren zoals fase fouten en looptijd verschillen.
Tevens los je hiermee ook akoestische problemen op.
Een nieuw passief filter kost zowat net zoveel.
Ik weet wel wat van filtering maar niet zoveel als een vriend van mij die ik net aan de telefoon had.
Vandaar deze aanvulling.






Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM