Rotel CD11 Tribute aangeschaft

Gestart door Peter Kudelstaart, oktober 21, 2022, 19:21:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peter Kudelstaart

Beste leden,

Sinds een tijdje heb ik de cd weer een beetje herontdekt. Zo'n schijfje klinkt toch beter dan Spotify. Met deze herontdekking is het de upgraditus weer opgelaaid. Na een aantal jaren dezelfde set up te hebben gehad ben ik toch weer op zoek gegaan naar een nieuwe cd-speler. Verschillende modellen zijn de revue gepasseerd en uiteindelijk bleven er 2 over. Dat waren de Marantz CD6007 en de Rotel CD11 Tribute. Waarom deze modellen? De Marantz, omdat ik overwegend Marantz spullen heb en ik graag een stapje hoger wilde dan de CD5004 die ik nu al ruim 10 jaar heb. De Rotel, omdat ik een paar jaar geleden een slim line versterker nodig had die in een nieuw tv-meubel paste. De keuze is toen op de Rotel A11 gevallen (de Tribute versie van deze versterker was er toen nog niet). Zoals jullie wellicht weten heeft de Tribute versie te maken met Marantz-icoon Ken Ishiwata die na zijn vertrek bij Marantz bij Rotel de standaard A11 en CD11 heeft aangepakt zoals hij dat al jaren had gedaan bij Marantz op betaalbare hifi-componenten. Helaas heeft hij zijn klus niet helemaal af kunnen maken, omdat hij helaas veel te vroeg overleed. Aangezien de Rotel versterker prima beviel en ik ook wel eens een Ken Ishiwata special wilde hebben kwam de CD11 Tribute op de shortlist. Na de keuze tot twee modellen te hebben teruggebracht begon de inleesfase (Google is your friend). Ik heb alle recensies en gebruikerservaringen gelezen. Op basis hiervan heb ik geen keuze kunnen maken. Beide modellen bij een hifi winkel beluisteren gaat niet, omdat er in mijn omgeving geen winkels zijn die beide merken voeren. Dan maar kijken naar de prijzen. De Rotel is duurder en heeft minder mogelijkheden. Bij de Marantz speelt echter een Dac-gate. Volgens de specs zit er een AKM 4470 in, maar onlangs ontdekte iemand op YouTube dat er een ESS in zit. Dat kwam doordat de fabriek waar de AKM Dac werd gemaakt in vlammen was opgegaan. Nu hoeft die andere Dac niet perse minder te zijn, maar ik kon er niet achter komen of de nieuwe Dac minder presteerde en dan zit je mogelijk toch met een model dat minder is dan de bedoeling was. Twijfel dus alom. Totdat er ineens een Rotel CD11 Tribute op marktplaats aangeboden werd. Weinig gebruikt en zo goed als nieuw voor 275 euro, terwijl de laagste prijs die ik heb kunnen vinden 500 euro was. Die is het dus geworden. Hij staat nu te spelen op mijn slaapkamers. De eerste indruk is uitstekend. Ik heb geen A-B vergelijking gedaan, maar hij lijkt meer detail weer te geven dan mijn oude Marantz CD5004. Het geheel klinkt in ieder geval heel muzikaal met veel diepte en gevoel. Zit misschien ook een beetje tussen de oren hoor, maar ik ben blij met mijn aankoop!
1: Marantz 1060, Marantz 2220, Marantz 2225, Marantz 2015, Pro-ject USB DAC, B&W 606, Senn HD590
2: PM8003, Rotel CD11 Tribute, Wharfedale Diamond 11.2, Bluesound Node N100
3: Rotel A11, Panasonic DP-UB824, Wharfedale 12.3, Bluesound Node N100

Frits Denon

Lekker van genieten Peter! Je hebt uiteindelijk gevonden wat je zocht. Hoe leuk is dat!
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Nostra

Zo hoort het dat je tevreden bent van de aankoop!

Ik ben persoonlijk ook zeer benieuwd naar een ki signature toestel en die sound. Nog steeds niet gehoord.

Verstuurd vanaf mijn 2201116PG met Tapatalk


Hoewie Loewie


Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl