subwoofer vervangen voor 2 kleine subwoofers?

Gestart door LeonChame, januari 16, 2021, 23:02:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

LeonChame

Is het een goed idee om een grote sub te vervangen voor 2 kleine subwoofers?
Mijn receiver heeft twee subwoofer uitgangen dus het zou kunnen.
Voor films heb ik zeker geen klagen, maar ik zoek een upgrade voor stereo.
In stereo mis ik de "punch" of de punch is too much.
Wat ik tot nu toe geluisterd heb is met Audessey XT32, pure direct en pure direct plus mains.
Alles perfect maar stereo wil nog niet.

pameijer

Welke sub heb je nu, en waar denk je aan als vervanging? Budget? Meer info over je systeem?

Voor stereo zijn 2 subs meestal wel prefereren, voor HT hangt het af van je woonsituatie, vorm van je woonkamer, wil je oomph of meer inzicht.

Oftewel....: meer info aub  8-)
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Cobraatje

2 subs, mits goed plaatsbaar, geven bijna altijd een beter verdeeld laag.

Voor stereo vind ik Audyssey XT32 niet erg goed.
Ik vind pure direct het fijnste klinken.
Moet bij pure direct de sub meedoen, kies dan in het menu bij de 2 channel optie; LFE+Main(anders doet de sub niet mee).
Nadeel van pure direct er is geen DSP ook niet op het laag.

Pure direct+mains is imo een foutieve benaming.
Er vindt wel DSP plaats op alle kanalen.

Als je veel aan het uitproberen bent geweest, probeer dan eens een full reset.
Op 1 of andere manier beïnvloed veel uitproberen en van instellingen wisselen, het geluid.
Ik had b.v. dat bij pure direct+mains het geluid naar links trok. Na een reset klonk het wel weer zo als het hoorde.

xander32

#3
Beter één hoogwaardige subwoofer die je een correcte opstelling geeft, dan twee mindere.

Vaak zie je dat een sub een plekje krijgt ergens in de hoek of achter meubels, alleen omdat daar nog ruimte is. Maar dan krijg je het nooit goed. Een subwoofer kan alleen maar presteren met een goede opstelling, net als iedere andere speaker.

RHK

Citaat van: xander32 op januari 17, 2021, 09:55:11
Beter één hoogwaardige subwoofer die je een correcte opstelling geeft, dan twee mindere.
Citeer


Of 2 hoogwaardige    :wink:
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

xander32

Dan alleen wanneer je ze beiden correct kan opstellen.
Enne, drie of vier hoogwaardige subs met allen een correcte opstelling geeft nog weer een beter resultaat  :yes:

Citaat van: RHK op januari 17, 2021, 10:39:26
Citaat van: xander32 op januari 17, 2021, 09:55:11
Beter één hoogwaardige subwoofer die je een correcte opstelling geeft, dan twee mindere.
Citeer


Of 2 hoogwaardige    :wink:

RHK

3 of 4 correct opstellen gaat mij niet lukken, maar met 2 is het wel gelukt.  De Hepta subwoofer had ik al die tijd op de bovenverdieping opgeslagen, ik dacht dat 2 aansluiten teveel zou zijn. Na wat experimenteren is het toch prima gelukt. Had ik eigenlijk eerder moeten doen.  :yes:
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

LeonChame

Citaat van: pameijer op januari 17, 2021, 00:48:03
Welke sub heb je nu, en waar denk je aan als vervanging? Budget? Meer info over je systeem?

Voor stereo zijn 2 subs meestal wel prefereren, voor HT hangt het af van je woonsituatie, vorm van je woonkamer, wil je oomph of meer inzicht.

Oftewel....: meer info aub  8-)

Receiver: SR6015
Luidsprekers: Dali Oberon 7 / Oberon 3 / Oberon Vokal
Subwoofer: REL R-505

Het gaat me met name om stereo/cd speler. Ik ben nog een echte cd liefhebber en luister veel prog-, hard- en rock muziek. Woonkamer is 5,5 m x 7,5 m plus een nis voor de keuken. Speakers staan aan de lange kant van de muur en ik zit op ongeveer twee meter van de achter muur. (Andere indeing is geen optie).


Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Marvin

#9
Vind Dali persoonlijk ook niet echt bass monsters.
Ben wel voorstander van 2 identieke, zware, woofers.

Marvin

Het zijn trouwens ook wel erg veel instellingen die net even iets anders met het geluid doen.
Speel daar mee, zet ook die restorer uit. Als je die optie hebt.
En mocht de audyssey app worden ondersteund, vind ik een aanrader.

pameijer

Ik zou eerst eens wat gaan schuiven met je sub. Kijken wat er gebeurt op je luisterplek. Zou goed kunnen dat je roommodes hebt die zorgen voor demping op je mlp.

Ook zou je de Audyssey-instellingen kunnen wissen nadat je de afstanden en de levels overgeschreven hebt. Dan handmatig die laatste 2 weer invoeren en kijken of dat bevalt.

Je sub is 12", is toch al een kleintje?  :evil:  Ik zo niet snel een 2e sub er bij kopen, de SR6015 kan die volgens mij toch niet individueel meten (maar dat weet ik niet zeker). Met je vloerstaanders en een 12" sub moet je genoeg bas kunnen produceren.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

CBdicX


Zijn nu al diverse subs op de markt met ruimte correctie.
In mijn ogen de beste oplossing voor iedere kamer en opstelling.
Eerst de ruimte correctie op de sub uitvoeren, dan Audyssey of welke correctie ook.
Zo zou 1 sub meer dan genoeg moeten zijn  :lol:

Vind wel apart dat SVS nu nog niet mee doet met ruimte correctie voor de sb.
Denk dat zij liever 2 subs dan 1 verkopen........ :wink: :-o

LeonChame

Na veel verplaatsingen van de sub en diverse instellingen, heb ik een mooi geluid waar ik bijna tevreden mee ben.
Het enige wat me "stoort" is dat dat ik links tussen de fronts de subwoofer heb staan. Zit ik links op de bank dan hoor ik de sub harder, dan als ik rechts zit. Dat heb ik dus ook andersom als ik de sub rechts zet. Iemand een idee?

Marvin

Citaat van: CBdicX op januari 18, 2021, 09:29:20
Zijn nu al diverse subs op de markt met ruimte correctie.
In mijn ogen de beste oplossing voor iedere kamer en opstelling.
Eerst de ruimte correctie op de sub uitvoeren, dan Audyssey of welke correctie ook.
Zo zou 1 sub meer dan genoeg moeten zijn  :lol:

Vind wel apart dat SVS nu nog niet mee doet met ruimte correctie voor de sb.
Denk dat zij liever 2 subs dan 1 verkopen........ :wink: :-o
Heb je met 2 subs ook geen last van.