30 - 40 Hz veel lager gaat het niet

Gestart door CBdicX, augustus 20, 2020, 12:33:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

xander32

... met onderstaande bevestig je zelf dat het vergelijken van de door de producenten opgegeven specs zinloos is  :wink:

Citaat van: CBdicX op augustus 20, 2020, 22:21:32
Als alle fabrikanten eerlijk zouden (willen) zijn, was er allang een vastgestelde meet standaard in het leven geroepen, maar ik denk dat ze het allemaal wel best vinden, er word toch wel gekocht.

CBdicX

Citaat van: xander32 op augustus 20, 2020, 22:25:53
... met onderstaande bevestig je zelf dat het vergelijken van de door de producenten opgegeven specs zinloos is  :wink:

Nee hoor, gewoon de specs naast elkaar leggen, want er klopt praktisch toch weinig van, en kijken waar de voorkeur naar uitgaat, formaat, design, gebruikte materialen.
En als ze allemaal even veel jokken klopt het toch weer  :-D
Zo'n bass testtrack afspelen die van 200 Hz naar 10 Hz gaat in stappen van 10 Hz, merk je vanzelf wie het minste of meeste jokt  :wink:


xander32

... ik wou er geen punt van maken en slechts een bescheiden tegeltje plaatsen, bij dezen mislukt 😏

TurboMarco

Citaat van: RHK op augustus 20, 2020, 21:06:30
Of je tast diep in de buidel en koopt een setje Devialet Phantom speakers, gaan tot 14Hz in het laag. Ik heb ze gehoord, je hebt echt geen sub meer nodig, wel is het prettig als je vrijstaand woont ivm de buren.
Maar zoals gezegd, dat soort laag is kerkorgel laag.
Welke speakers zijn dat ?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)


CBdicX

#21
Citaat van: xander32 op augustus 20, 2020, 23:16:09
... ik wou er geen punt van maken en slechts een bescheiden tegeltje plaatsen, bij dezen mislukt 😏

In sticker vorm lijkt mij een prima "keurmerk" voor iedere audio winkel  :-D
En zeker 1 plaatsten in de kabelhoek......

Ondanks mijn bescheiden realistisch audio gevoel was ik 2 weken geleden bij Poulissen in Roermond, die ook een flinke hoeveelheid realisme laten horen, maar willen uiteraard ook verkopen.
Er worden dingen afgeraden (ondanks dat ze duurder zijn) en dan krijg ik best wel een prettig gevoel.

Maar ondanks mijn realisme heb ik toch een Mcintosh MA 9000 onder de arm meegenomen.
Nou, onder de arm niet helemaal, op een steekkarretje  :-D

Ik zat altijd in het kamp van "versterken is versterken" echter na het horen van deze kanjer moet ik dit toch wat afschalen naar, er is wel degelijk wat verschil tussen versterkers.
Wat ik graag wil is een versterker die compleet stil is als deze AAN staat, dus geen brommetje, geen sisje in de speakers, gewoon stil, niets.
Dan kom je wel uit bij de iets duurdere versterkers, maar een MA 9000 hoeft natuurlijk ook niet direct.
Ik werd gepakt door het rustige geluid (via B&W 800 D3) niet het opgejaagde wat ik bij andere versterkers hoorde.

En een mooie Mc MT2 platenspeler erbij, en ik ben (voor nu)  :-D

Maar goed, het ging mij om de conclusie via spec lijsten dat beneden de 30 Hz lastig word voor een passieve speaker, met hoeveel, en hoe groot de woofers ook zijn.
Lijkt wel een natuurkundige grens binnen de dode kamers, daaronder moet je toch echt behoorlijke trucks uithalen of met versterkte woofers gaan werken.
Het is ook wel het "lekkere" hoorbare gebied qua bass voor de mens.

Vind wel dat oa Kef bruikbare lage Hz opgeven, gemeten op -6 dB.
Tenminste, ik dacht dat -6 een bruikbaardere waarde is dan -3 of 0, graag een correctie als dit niet klopt.
Merken waar het niet opgegeven word bij hoeveel dB, laten vaak ruim beneden de 20 Hz zien en zelfs op het vivo van flinke subwoofers, ja ja...

CBdicX


xander32

Mooi apparaat, droom versterker 👍🏻

Citaat van: CBdicX op augustus 21, 2020, 12:27:53
In sticker vorm lijkt mij een prima "keurmerk" voor iedere audio winkel  :-D
En zeker 1 plaatsten in de kabelhoek......

Ondanks mijn bescheiden realistisch audio gevoel was ik 2 weken geleden bij Poulissen in Roermond, die ook een flinke hoeveelheid realisme laten horen, maar willen uiteraard ook verkopen.
Er worden dingen afgeraden (ondanks dat ze duurder zijn) en dan krijg ik best wel een prettig gevoel.

Maar ondanks mijn realisme heb ik toch een Mcintosh MA 9000 onder de arm meegenomen.
Nou, onder de arm niet helemaal, op een steekkarretje  :-D

Ik zat altijd in het kamp van "versterken is versterken" echter na het horen van deze kanjer moet ik dit toch wat afschalen naar, er is wel degelijk wat verschil tussen versterkers.
Wat ik graag wil is een versterker die compleet stil is als deze AAN staat, dus geen brommetje, geen sisje in de speakers, gewoon stil, niets.
Dan kom je wel uit bij de iets duurdere versterkers, maar een MA 9000 hoeft natuurlijk ook niet direct.
Ik werd gepakt door het rustige geluid (via B&W 800 D3) niet het opgejaagde wat ik bij andere versterkers hoorde.

En een mooie Mc MT2 platenspeler erbij, en ik ben (voor nu)  :-D

Maar goed, het ging mij om de conclusie via spec lijsten dat beneden de 30 Hz lastig word voor een passieve speaker, met hoeveel, en hoe groot de woofers ook zijn.
Lijkt wel een natuurkundige grens binnen de dode kamers, daaronder moet je toch echt behoorlijke trucks uithalen of met versterkte woofers gaan werken.
Het is ook wel het "lekkere" hoorbare gebied qua bass voor de mens.

Vind wel dat oa Kef bruikbare lage Hz opgeven, gemeten op -6 dB.
Tenminste, ik dacht dat -6 een bruikbaardere waarde is dan -3 of 0, graag een correctie als dit niet klopt.
Merken waar het niet opgegeven word bij hoeveel dB, laten vaak ruim beneden de 20 Hz zien en zelfs op het vivo van flinke subwoofers, ja ja...

NB

Citaat van: CBdicX op augustus 21, 2020, 12:27:53
Maar ondanks mijn realisme heb ik toch een Mcintosh MA 9000 onder de arm meegenomen.
Nou, onder de arm niet helemaal, op een steekkarretje  :-D

Heel mooie versterker. :yes:
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

CBdicX

Nu nog een paar knappe speakers  :lol:
Ga bij Poulissen luisteren naar de Kef Blade 2, voor mij een droom speaker qua design.

NB

Aparte, maar mooie vormgeving die Blade2. En een flink prijskaartje.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Frits Denon

Ze gaab best lager maar dan krijg je een transmissionline. BV de TDL Studio 2:

Specifications

Type: 2 way, 2 driver loudspeaker system

Frequency Response: 24Hz to 20kHz

Recommended Amplifier: 30W (minimum)

Crossover Frequency: 3000Hz

Impedance: 8Ω

Sensitivity: 87dB

Bass: 1 x 205mm doped cobex cone

Tweeter: 1 x 25mm magnesium alloy dome

Enclosure: transmission line

Finish: walnut, black

Dimensions: 270 x 376 x 850mm

Weight: 22kg

Ik heb ze gehad. Geen sub meer nodig.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Ohm Ivo

Ik heb dit topic nu een paar keer doorgelezen, maar tis me niet duidelijk waar het heen wil. Kan iemand mij vertellen wat nu de conclusie is? Dat de meeste speakers niet lager gaan dan n hertz of 30? Dat passieve speakers die niet al te groot zijn niet laag genoeg gaan? Dat lager dan 30hz onbelangrijk is voor muziekweergave? Is er geen conclusie?
Ik vind het een interessant onderwerp, omdat ik basweergave uiterst belangrijk vind, maar dit topic zwalkt imo nogal...

Groet van Evert :-)

xander32

Het zwalken komt voort uit de startpost.

Daarin staan enkel eigen bevindingen, vergelijken van onbetrouwbare parameters. Voorts ontbreekt er een duidelijke stelling, doel of vraag.