Voor gek verklaard.....

Gestart door sonsan, juni 25, 2020, 17:09:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sonsan

Een bijzondere naam voor dit topic maar dit is het ook.
Omdat ik nu enkele maanden gekluisterd ben aan huis door een gecompliceerde enkeloperatie ga ik eens wat geks doen.
Ik vind dat ik een leuke set thuis heb staan.
Een SR7007 met de volgende speakers, allemaal Mordaunt Short Mezzo's: 8 - 6 - 5 en 1.
Als sub de fraaie BK P12-300SB-PR.

Eigenlijk ben ik erg tevreden, zowel met muziek als (af en toe een) film.

En nu komt de 'afwijking'.....

Als sinds de jaren 90 ben ik geïnteresseerd in het merk Bose. (Nu niet meteen wegklikken of gaan overgeven)
In mijn jeugdige jaren heb ik demo's gehoord van de Acoustimass 10 en 15. Dure setjes voor weinig speakers zoals gezegd word.
Om de een of andere reden heeft dat geluid mij toen getrickerd en nooit meer losgelaten. Je kent het misschien wel. Het was een demo waar de melkpakjes verstopt waren onder grote fake speakers. Na afloop werden dan die 'speakers' verwijderd en bleken dus die melkpakjes dat ,voor mijn gevoel en gehoor, immense geluid te veroorzaken. Die, en nog andere demo's hebben mij nooit meer losgelaten.

Maar nog nooit iets van Bose gekocht. Tot vorige week. Toen ik een Bose bluetooth speaker (Soundlink 3) kocht, nieuw in de doos . Best een heel fraai geluid voor zo'n doosje!
Toen wakkerde dat gemene Bose virusje weer de kop op.

Dus, gek gedaan, op MP een Acoustimass 10 series 3 setje gekocht (voor relatief weinig euro's) en die wordt vanavond door een vriend bij mij afgeleverd.

Eens kijken hoe mijn oren mij in de jaren 90 hebben beduveld of dat het nog steeds zo aardig klinkt!
Niet ter vervanging van die mooie Mezzo's maar meer om de tijd door te komen en te luisteren naar de muziek zoals Bose deze bedoeld heeft.
Uiteraard heb ik al veel (negatieve) berichten gelezen over Bose zoals te duur, frequentie gaten, rommel, beter iets anders kopen  etc. etc.
Maar ik wil gewoon lekker met muziek bezig zijn en de slogan van Bose ( Beter Sound Trough Research) beleven. Of niet.....

Misschien ben ik na 1 dag al genezen maar dan kan ik dit Bose hoofdstuk voorgoed afsluiten en verder blijven genieten van de Mezzo's.

Ik ben zeer benieuwd.....

Mijn huidige set:

Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

sjoek

Leuk.. benieuwd wat je bevindingen gaan zijn :yes:
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

NB

Altijd leuk, een experiment.
Welke race is dat op tv? Begint in september pas toch weer?
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Cornelis1921

Citaat van: Nb op juni 25, 2020, 19:45:05
Altijd leuk, een experiment.
Welke race is dat op tv? Begint in september pas toch weer?
@Nb, zal wel een herhaling zijn, zoals zo vaak tijdens de Corona tijd. ;-)
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

pameijer

Ik heb op het buurforum al gereageerd....
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

sonsan

Citaat van: Nb op juni 25, 2020, 19:45:05
Altijd leuk, een experiment.
Welke race is dat op tv? Begint in september pas toch weer?
Die foto is nog van het vorige race seizoen....
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

sonsan

Citaat van: pameijer op juni 25, 2020, 23:12:54
Ik heb op het buurforum al gereageerd....
Ja heb het al gezien.....
De set is binnen. Bouwkwaliteit valt me niet tegen.
Aankomende tijd maar eens gaan uitproberen.
Door de gebrekkige mobiliteit kan het wel eens even gaan duren maar ik zal mijn bevindingen met jullie delen!
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

JohnWx

Moet bekennen dat Bose mij altijd heeft geïntrigeerd

Veel ingekocht toen ik nog inkocht bij Polectro Plaza maar 321 setje vond ik toch verbazend en de 901 blijft goed klinken vind ik persoonlijk 
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Maurice

Citaat van: sonsan op juni 25, 2020, 17:09:43
Als sinds de jaren 90 ben ik geïnteresseerd in het merk Bose. (Nu niet meteen wegklikken of gaan overgeven)
In mijn jeugdige jaren heb ik demo's gehoord van de Acoustimass 10 en 15. Dure setjes voor weinig speakers zoals gezegd word.
Om de een of andere reden heeft dat geluid mij toen getrickerd en nooit meer losgelaten. Je kent het misschien wel. Het was een demo waar de melkpakjes verstopt waren onder grote fake speakers. Na afloop werden dan die 'speakers' verwijderd en bleken dus die melkpakjes dat ,voor mijn gevoel en gehoor, immense geluid te veroorzaken. Die, en nog andere demo's hebben mij nooit meer losgelaten.

Grappig, zo'n demo heb ik ooit meegemaakt. Werkte toen bij een elektrozaak, en daar verkochten wij ook Bose. Was een van de eerste "betere merken" waar ik mee in aanraking kwam.
De demo zelf staat mij nog heel helder bij, maar niet om het imposante geluid. Tijdens de demo werd ik heel onrustig van het geluid. Ik miste een stuk in het frequentiespectrum en hoorde een overdaad in een ander frequentiespectrum. Tegelijk hoorde ik geluid achter mij, wat ik niet kon verklaren. Vond het ook een "dun geluid", ondanks dat het wel vrij hard stond. Had het daar dan ook met een vriend over die mee was.
Toen de vertegenwoordiger de frontjes opendeed werd het meeste mij wel duidelijk, en al helemaal toen hij verklaarde dat de sub unit achter ons stond. Want bass zou je namelijk niet kunnen lokaliseren.
Maar waar ik vooral over verbaasd was, was dat iedereen zo lyrisch over het geluid was, en dat uit die kleine boxjes. Ik was verre van lyrisch over het geluid, al kwam er redelijk wat geluid uit de boxjes.
Vanaf dat moment werd ik extra scherp als klanten voor luidsprekers kwamen kijken. Wij voerden in het "betere segment" enkel Mission en Bose en later nog een Deens merk waarvan ik nu niet op de naam kan komen. Wilden zij gewoon muziek kunnen horen, en dit met luidsprekers die niet in het zicht stonden: Bose. Wilden zij iets muzikaler: Mission. Waren zij echte muziekliefhebbers, dan verwees ik ze door naar Versloot Hifi of naar Hobo Hifi met een uitleg waarom.
Overigens wel een set accoustimass aan mijn schoonouders verkocht toen. Zij wilden wel muziek en filmgeluid, maar dan zonder zichtbare speakers.

Dus: Bose is niet mijn ding, en voor ieder wat wils. Wens je er in elk geval veel plezier mee. Controleer ook voor de zekerheid de randen van de conussen, die kunnen wel eens vergaan zijn.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

The Good Son

Ik sluit mij aan bij Maurice,
Die Bose sets klonken alleen prima als de sub op een goede plek stond, maar echt en ben ik er nooit van geworden.

@Maurice  grappig om uit jou verhaal te halen dat je uit Arnhem komt!
Bij Versloot ooit nog eens een versterker gekocht, rommelig winkeltje maar met leuke verkopers.

Maurice

Citaat van: The Good Son op juni 26, 2020, 18:39:39

@Maurice  grappig om uit jou verhaal te halen dat je uit Arnhem komt!
Bij Versloot ooit nog eens een versterker gekocht, rommelig winkeltje maar met leuke verkopers.
Bij versloot komt mijn eerste serieuze versterker vandaan! Dat was de PM 95.
Woon inderdaad in Arnhem, net als TurboMarco. Jij dus ook?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

The Good Son

Nee, woon nu al sinds jaren in Duitsland, maar heb vroeger in Duiven gewoont en kom nog geregeld in Arnhem omdat ik daar veel vrienden wonen heb.

Mijn versterker was toen een Harman Kardon, zeg maar semi-serieus

sonsan

Met nul verwachting vanmiddag de Acoustimass aan laten sluiten.
De speakerkabels vielen me niet direct tegen, het waren redelijk dikke dropveters, niet van die minimalistische. Het monteren van pluggen was in ieder geval mogelijk.

Daarna de settings van de Marantz aangepast zoals Bose adviseert:
alle speakertjes op Large, sub op Ja. Sub kabel naar de basmodule aangesloten op een sub out van de Marantz.

Om te beginnen Audyssey uitgezet, die was immers ingemeten voor de Mezzo's. Verder dus geen instellingen die het geluid beïnvloeden, zoals Dynamic EQ of iets degelijks. Volgens mij is dit een goede basis om te beginnen.

Bose wilt schijnbaar het volle signaal (Large) ontvangen naar de basmodule die daarna zelf, volgens Bose maatstaven, een frequentie signaal stuurt naar de cubusjes. Een frequentie karakteristiek die, zoals ik in het starttopic al aangaf, nagenoeg identiek is voor alle Bose speakers.

De BK sub hield ik nog even uit. De knoppen Bass en LFE van de module in het midden, de standaard instelling.
Speakertjes een beetje gedraaid zodat deze niet rechtstreeks naar de luisteraar gericht staan.

Daarna, niet te moeilijk, Spotify aangezet en de Marantzforum Moments opgezet. Een playlist die uiterst gevarieerd is en gevoed wordt door leden van het Marantzforum.

Om het verhaal inigszins leesbaar te houden, het viel me helemaal niet tegen! Sterker nog, af en toe moest ik glimlachen, best een prima geluid uit zulke iniemienie speakertjes! Ik was positief verast! Nee, nog niet voldoende om de Mezzo's bij het grofvuil te zetten maar geïnspireerd om zeker verder te testen! Zeker toen ik even de BK erbij aansloot. Holyshit, mooi man!
Mooi (zeer) diep laag door de BK, een midden en beetje laag van de basmodule die erg zijn best deed om het mij naar me zin te maken en, voor mijn oren, voldoende hoog om het geheel sprankelend te maken.
Maar dat kan toch helemaal niet dat ik schik heb met een speakerset die verafschuwd word en uitgek*tst door audiofanaten? Op dit moment voldoende schik om er mee door te gaan en de Bose vooralsnog niet af te schrijven. (Maar die Mezzo's wegdoen, moet er (nog) niet aandenken....)

Word vervolgt dus!

(Bovenstaande ook op het buur(HT)forum gezet, scheelt veel typewerk...)
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

sonsan

Ik denk dat mijn enthousiasme mede veroorzaakt wordt door een goede versterker, Marantz SR7007 in mijn geval. Daar wil eens mee aan de slag komende tijd.
Wat ik me afvroeg is het volgende.

Is het wel zinvol om Audyssey te draaien met die cubusjes? De filosofie van Bose is dat de bas module een belangrijk onderdeel is voor het geluid wat uit die speakertjes komt. Daarom word ook niet geadviseerd om deze rechtreeks op een receiver aan te sluiten. De basmodule zou een DSP hebben met die specifieke frequentie karakteristiek. In mijn visie zou Audessey deze DSP om zeep proberen te helpen, of zie ik dat verkeerd?

Hoe kan ik het beste de sub gaan gebruiken, LFE of LFE+Main. Ik had het idee dat de LFE stand bij sommige muziekstukken maar matig iets deed. LFE+ Main weer meer, maar dan moet ik een crossover in gaan stelllen. En welke dan? 250Hz, 200 Hz of lager? E
Ik denk dat bij de LFE+Main instelling de BK meer bij zal dragen, correct?
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

RHK

De instelmogelijkheden die je noemt, gewoon uitproberen. Dan ga je vanzelf horen wat het beste klinkt.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*