3x 4 ohm speakers voor Links/Rechts

Gestart door CBdicX, februari 18, 2020, 09:26:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Hallo, heeft iemand een bedrading schema hoe 3 speakers van 4 Ohm op 1 versterker kant aan te sluiten ?
Zou het beste zijn als de totale weerstand 4 Ohm blijft voor de 3 speakers, of max 8 Ohm.
Misschien iets als Parallel/Serie aansluiting ?
Ik heb er 6 in totaal, 3 voor links en 3 voor rechts.

Whisper.nl

Citaat van: CBdicX op februari 18, 2020, 09:26:25
Hallo, heeft iemand een bedrading schema hoe 3 speakers van 4 Ohm op 1 versterker kant aan te sluiten ?
Zou het beste zijn als de totale weerstand 4 Ohm blijft voor de 3 speakers, of max 8 Ohm.
Misschien iets als Parallel/Serie aansluiting ?
Ik heb er 6 in totaal, 3 voor links en 3 voor rechts.

ik ben een leek wat dat betreft.
Maar de mensen die het weten raden 8 ohm aan.

gr Hans
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

CBdicX

Citaat van: Whisper.nl op februari 18, 2020, 11:28:59
ik ben een leek wat dat betreft.
Maar de mensen die het weten raden 8 ohm aan.

gr Hans

Nou, daar gaat het niet om, de speakers zijn zelf reeds 4 ohm, zou het prettig vinden als dat gewoon zo kan blijven, maar 8 ohm (totaal voor de 3) is ook niet verkeerd.

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op februari 18, 2020, 15:33:59
Om welke luidsprekers gaat het ?
Gallo Acoustics Adiva SE, dus 3x aan iedere kant, heb reeds een standaard waar de Adiva's op gemonteerd zitten.
Fijne speaker trouwens, ziet er prachtig uit en "klinkt als een klok", beetje ondergewaardeerd merk in de EU.

TurboMarco

#5
Is een breedband speaker toch ,of zit daar wel een filter in ?

edit : geen filter .

Je zou 2 stuks in serie aan kunnen sluiten en 1 parallel ,maar dan zit je aan nominaal aan zo'n 6 Ohm .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op februari 18, 2020, 15:39:21
Is een breedband speaker toch ,of zit daar wel een filter in ?

Klopt, breedband zonder filter !
Wat ik ook kan doen is 1 gewoon aansluiten (4 Ohm), de andere 2 parallel (8 Ohm) en dan de receiver op bi-amp.
Maar ik vraag mij af of 1 als 4 Ohm, en 2 als 8 Ohm, het volume van de speakers gelijk blijft ?

TurboMarco

Ik had mijn bericht al aangepast  :-)

CiteerJe zou 2 stuks in serie aan kunnen sluiten en 1 parallel ,maar dan zit je aan nominaal aan zo'n 6 Ohm .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op februari 18, 2020, 15:45:39
Ik had mijn bericht al aangepast  :-)

Je zou 2 stuks in serie aan kunnen sluiten en 1 parallel ,maar dan zit je aan nominaal aan zo'n 6 Ohm .

Jij bedoelt dan alle 3 op 1 speaker aansluiting.
Maar hoe is die parallel/seriƫle aansluiting dan ?
Parallel snap ik, serieel snap ik, maar parallel/serieel krijg ik even niet visueel.

En is dit "beter" dan 1 op gewoon 4 ohm, de andere 2 parallel, en die dan als bi-amp als 1 speaker ?

CBdicX

#9
Vermoed dat de afbeelding de meest veilige is met totaal 12 ohm.

Zie wel 3x 4 ohm serieel maar dat zakt naar rond de 2 ohm, lijkt mij niet echt lekker voor en receiver.
Denk dat als ik bi-amp ga gewoon 1x 4 ohm, en 2x 4 ohm parallel, ook (technisch) een goede oplossing is.
Maar spelen de speakers dan wel even luid ? 

CBdicX

Vond deze ook nog, dit is denk is aansluiting die jij bedoelde, 6 ohm weerstand, serie/parallel (met 3 x 4 ohm speakers)

MPX

Citaat van: CBdicX op februari 18, 2020, 16:43:50
Zie wel 3x 4 ohm serieel maar dat zakt naar rond de 2 ohm, lijkt mij niet echt lekker voor en receiver.

3 x 4 Ohm wordt 12 ohm in serie.
3 x 4 Ohm Parallel wordt 1.33 Ohm, moet kunnen met een beetje versterker  :schater:

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

CBdicX

Bedankt voor huidige reacties  :-)

Maar weet iemand of het qua volume wat uit maakt als het 1x 4 ohm word (standaard aansluiting), en 2x 8 ohm (2 x parallel aansluiting), spelen alle speakers dan even hard als het exact dezelfde speakers zijn ?
Receiver speelt dan in bi-amp mode voor de Fronts.

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)