2 subwoofers, 1 open, 1 dicht, doen of niet ?

Gestart door CBdicX, maart 26, 2016, 17:45:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Hallo, ik sta op het punt 2 gebruikte subwoofers te kopen maar ik wil weten of die te combineren zijn.
Het gaat om een SVS PB1000 en een SVS SB2000, dus een open en dichte sub.
Specs zijn nagenoeg het zelfde, beide 19Hz bij 3 dB, de een iets sterker dan de ander, en wat verschillende formaten.
Worden gebruikt voor muziek en film, via 2 PM14S1 in Bi-amp mode, dus beide krijgen 1 sub te doen via de pre-outs.

Ik denk dat een open en een gesloten sub het "beste" van beide werelden zal zijn, of niet ?
De 2 subs komen in de 2 beste hoeken van de kamer, die het meeste SPL op de luisterplek geven.....

Maurice

Ik denk dat het handig is om je eerst eens goed in te lezen in luidspreker techniek en akoestiek.
Met de één doe je de ander teniet.
BR heeft andere eigenschappen dan gesloten. Wat beter is,  is afhankelijk van de akoestiek,  je persoonlijke voorkeur en je inzet, muziek of film. Als je er al twee zou willen hebben,  neem dan altijd twee identieke subs!

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Zep

Citaat van: Maurice op maart 26, 2016, 20:52:52
Als je er al twee zou willen hebben,  neem dan altijd twee identieke subs!

:gp:
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

CBdicX

Citaat van: Maurice op maart 26, 2016, 20:52:52
Ik denk dat het handig is om je eerst eens goed in te lezen in luidspreker techniek en akoestiek.
Met de één doe je de ander teniet.
BR heeft andere eigenschappen dan gesloten. Wat beter is,  is afhankelijk van de akoestiek,  je persoonlijke voorkeur en je inzet, muziek of film. Als je er al twee zou willen hebben,  neem dan altijd twee identieke subs!

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Bedankt voor de reactie.
Kan je dan uitleggen waarom 2x SB2000 of 2x PB1000 wel zal werken, maar 1x PB en 1x SB niet ?

TurboMarco

Citaat van: Maurice op maart 26, 2016, 20:52:52
Ik denk dat het handig is om je eerst eens goed in te lezen in luidspreker techniek en akoestiek.
Met de één doe je de ander teniet.
BR heeft andere eigenschappen dan gesloten. Wat beter is,  is afhankelijk van de akoestiek,  je persoonlijke voorkeur en je inzet, muziek of film. Als je er al twee zou willen hebben,  neem dan altijd twee identieke subs!

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
:gp:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Maurice

Citaat van: CBdicX op maart 26, 2016, 23:09:56
Bedankt voor de reactie.
Kan je dan uitleggen waarom 2x SB2000 of 2x PB1000 wel zal werken, maar 1x PB en 1x SB niet ?
Wat gebeurt er als je als frontspeakers links een B&W en rechts een Dynaudio speaker gebruikt?
Zou ook een beetje best of both worlds zijn, het muzikale volle midden van B&W en het neutrale van Dynaudio.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

En dan hier nog wat info over subs in het algemeen: http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=43669

In essentie is een (goed ontworpen) gesloten systeem sneller in response dan een (goed ontworpen) br systeem. De br gaat vaak dieper met een hogere spl, heeft minder vermogen nodig dan gesloten.
Klankmatig een impact en qua timings een impact.
Zoals altijd, trade-offs maken en kiezen wat voor jou het beste uitkomt.
Wil je meer weten, dan adviseer ik het boek "luidsprekerkasten ontwerpen" van Vance Dickason te lezen. Ook als je niet zelf gaat bouwen leer je er een hoop van.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Marvin


CBdicX

#8
Citaat van: Maurice op maart 27, 2016, 15:23:54
Wat gebeurt er als je als frontspeakers links een B&W en rechts een Dynaudio speaker gebruikt?
Zou ook een beetje best of both worlds zijn, het muzikale volle midden van B&W en het neutrale van Dynaudio.
Ik kreeg dit advies ook van een ander forum, geen subwoofer ontwerpen mixen, het is de een of de ander.
Daar werd ook verteld dat als de een, een open systeem is en de ander een gesloten, deze twee in een ander frequentie gebied hun "ding" doen, en dat nagenoeg onmogelijk is dit op elkaar af te stemmen.
Ik ga dan voor gesloten, mijn fronts zijn ook gesloten dus lijkt mij dat de beste keus, bedankt voor de adviezen en interessante link  :-)

Zoldar

Ik heb goede ervaringen met 1 gesloten en een open sub. De open sub draaid aleen mee met films en zorgd voor de lekkere vette sublaag effect. Tijdens muziek op de stereo draaid alleen de gesloten sub voor strak diep laag.

Op het buurforum zit ook iemand die zelf subs maakt met soortgelijke ervaringen.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

CBdicX

#10
Citaat van: Zoldar op maart 28, 2016, 07:04:52
Ik heb goede ervaringen met 1 gesloten en een open sub. De open sub draaid aleen mee met films en zorgd voor de lekkere vette sublaag effect. Tijdens muziek op de stereo draaid alleen de gesloten sub voor strak diep laag.

Op het buurforum zit ook iemand die zelf subs maakt met soortgelijke ervaringen.
Is ook een idee, doet alleen een sub het 90% van de tijd en de ander staat te niksen.
Ik ga hier eens over na denken, bedankt voor de tip  :-)
(en wie weet als ik ze toch beide gebruik hoe het gaat klinken......  :wink:)

CBdicX

#11
 Bedankt allen :-D