Luidsprekers aansluiten PM-84

Gestart door mischa, september 20, 2007, 22:36:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SB_Marantz

Citaat van: Paul op september 22, 2007, 00:56:31
Ga idd wat meer info vergaren want volg nu onder ander een discussie tussen jouw en Mischa wat mij niet veel zegt.
Een filter zal zeker dempen maar heeft hier zeker een functie in .......wil het wat mij betreft ff hier bij laten maar volg met belangstelling jullie twistpunten.


Ik heb je al een aardige uitleg gegeven.
Begrijp je die niet?

Stel je vragen gewoon Paul.  :-)
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Paul

Citaat van: D.A.R.R.Y.L. op september 22, 2007, 00:58:43
Que????

Mijn visie:
Denk dat alle filters en/of spoelen in een speaker een dempingsfactor hebben maar met een bedoeling om een bepaalde frequentie,s  te scheiden ( hoog/midden/laag) daar zijn ze voor gemaakt toch ?
Of zie ik dit ook verkeerd ?

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Austin Powers

Citaat van: mischa op september 20, 2007, 22:36:29
Hallo allemaal,

Op welke manier kan ik mijn speakers het beste op mijn versterker aansluiten? De speakers kunnen bi-amp worden aangesloten, maar ik heb maar 1 versterker. Heeft het zin om de aansluitingen Speakers A en B te gebruiken en dan aparte bedrading naar de hoog en laag aansluiting van de speakers? Ik ga er vanuit dat ik een 4-aderige kabel heb.

Of heeft het meer zin om de 4 aders per paar bij elkaar te nemen en zo dus dubbel aan te sluiten?

Groeten,
Mischa
Mijn ervaring is dat het iets beter klinkt wanneer je bi-wired de speakers aansluit op dus A (voor het laag) en B (voor het hoog). Het laag klinkt wat strakker en het hoog wat ruimtelijker. Maar het kost je ten eerste meer aan speakerkabel (vooral als het dure kabel is) en ten tweede is het resultaat van bi-wiren dus niet zo groot. Als je er eenmaal aan begint met verschillende kabels voor laag en hoog, blijf je toch rommelen om een goed resultaat te verkrijgen.

Aansluiten met een goede koperkabel en de brug vervangen door hetzelfde koperkabel, wat je gebruikt voor de speakers is de beste oplossing. Zo heb ik het aangesloten staan, had liever geen bi-wire terminal op mijn speakers gehad. Het verlies omdat ik nu een stukje kabel moet gebruiken als brug is er wel degelijk. Maar als het eindresultaat maar goed klinkt en dat is zo bij mij, dan is het OK.  

D.A.R.R.Y.L.

Citaat van: Austin Powers op september 22, 2007, 01:07:11
Mijn ervaring is dat het iets beter klinkt wanneer je bi-wired de speakers aansluit op dus A (voor het laag) en B (voor het hoog). Het laag klinkt wat strakker en het hoog wat ruimtelijker. Maar het kost je ten eerste meer aan speakerkabel (vooral als het dure kabel is) en ten tweede is het resultaat van bi-wiren dus niet zo groot. Als je er eenmaal aan begint met verschillende kabels voor laag en hoog, blijf je toch rommelen om een goed resultaat te verkrijgen.

Aansluiten met een goede koperkabel en de brug vervangen door hetzelfde koperkabel, wat je gebruikt voor de speakers is de beste oplossing. Zo heb ik het aangesloten staan, had liever geen bi-wire terminal op mijn speakers gehad. Het verlies omdat ik nu een stukje kabel moet gebruiken als brug is er wel degelijk. Maar als het eindresultaat maar goed klinkt en dat is zo bij mij, dan is het OK.   

Het klinkt dus beter, maar het resultaat is niet zo groot, en je blijft maar rommelen.

De beste oplossing is de brug vervangen door koperkabel, maar het verlies is er met deze brug, maar het resultaat klinkt goed. Dus alles is ok.

Ik snap er werkelijk geen barst van Austin.

SB_Marantz

#34
Bij mij is die brug ook van koper.  clown1

Ik denk dat er errug veel suggestieve gedachten en oren rondzweven hiero  :| :roll:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Paul

Citaat van: S.B.Marantz op september 22, 2007, 01:00:58

Ik heb je al een aardige uitleg gegeven.
Begrijp je die niet?

Stel je vragen gewoon Paul.  :-)

Wilfed, ik kan jouw uitleg aardig volgen maar merk dat andere forumleden hierover andere meningen over hebben.
Nogmaals ben in deze materie niet zo bekend, en kan wel een blablabla verhaal gaan maken maar denk dat kennis hierover belangrijker is dan een avondvullend verhaal mijnerzijds.

Ik weet dat mijn technische kennis tekort schiet maar ben al doende steeds iets wijzer geworden.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

SB_Marantz

#36
Citaat van: Paul op september 22, 2007, 01:06:17
Mijn visie:
Denk dat alle filters en/of spoelen in een speaker een dempingsfactor hebben maar met een bedoeling om een bepaalde frequentie,s  te scheiden ( hoog/midden/laag) daar zijn ze voor gemaakt toch ?
Of zie ik dit ook verkeerd ?




Paul, lees dit nog eens door....


In een speaker heb je te maken met de zogenaamde overname frequenties oftewel cross-over frequentie.
Dus wanneer een tweeter het over gaat nemen van de woofer.

Stel je hebt een 2-weg speaker met een woofertje van 20 cm.
Deze worden vaak gefilterd met een 1e of 2e orde filter.
D.w.z. dat de afvallende curve met 6 of 12 db per octaaf gebeurt.
Natuurlijk moet deze cross-over zo vloeiend mogelijk gebeuren zonder dat er pieken of dalen (lees; GATEN)onstaan in bepaalde frequentie gebieden.

De woofer wordt aan de ''bovenkant'' afgefilterd en de tweeter aan de ''onderkant'' bij een zo ideaal mogelijk gekozen frequentie.
Deze cross-over frequenties moeten wel gekozen worden wanneer de woofer nog optimaal presteerd.
Een 20 CM woofer kan geen fre

Een 20 cm woofertje zal doorgaans overgenomen worden door de tweeter op ongeveer 3 Khz en loopt dan door tot 20 Khz of hoger.

Wanneer je dus de brugjes ertussenuit haalt blijft het filter gewoon in tact maar kun je het wel apart aansturen met 2 eindversterkers.

Dan heb je nog het impedantie correctie netwerk om de impedantie wat vriendelijker te maken zonder extreme pieken en dalen.
Die noemen ze de zuigkring of LCR kring dacht ik.

Aanvullingen of eventuele verbeteringen door onze speaker man Ramonus zullen spoedig volgen denk ik.   


Ik heb even geen grafiek bij de hand maar ik denk dat marco of Ramon deze zo even zouden kunnen plaatsen om het een en ander sneller te verduidelijken.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Austin Powers

#37
Citaat van: D.A.R.R.Y.L. op september 22, 2007, 01:16:00
Het klinkt dus beter, maar het resultaat is niet zo groot, en je blijft maar rommelen.

De beste oplossing is de brug vervangen door koperkabel, maar het verlies is er met deze brug, maar het resultaat klinkt goed. Dus alles is ok.

Ik snap er werkelijk geen barst van Austin.
Single wiren geeft het beste resultaat met draadbrug tussen hoog en laag, alles is in balans. Heb het idee dat je phase verschillen krijgt, door het laag en hoog aan te sturen met apparte kabels.

Een voorbeeld is dat je op het hoog een verzilverde kabel zet, op het laag een kopere. Dit heb ik al eens geprobeerd, je krijgt dan een fel hoog dat overheerst, balans is dus weg.


D.A.R.R.Y.L.


D.A.R.R.Y.L.

Maar dat heeft niets met faseverschillen te maken.

Paul

Citaat van: S.B.Marantz op september 22, 2007, 01:20:47

Paul, lees dit nog eens door....


In een speaker heb je te maken met de zogenaamde overname frequenties oftewel cross-over frequentie.
Dus wanneer een tweeter het over gaat nemen van de woofer.

Stel je hebt een 2-weg speaker met een woofertje van 20 cm.
Deze worden vaak gefilterd met een 1e of 2e orde filter.
D.w.z. dat de afvallende curve met 6 of 12 db per octaaf gebeurt.
Natuurlijk moet deze cross-over zo vloeiend mogelijk gebeuren zonder dat er pieken of dalen (lees; GATEN)onstaan in bepaalde frequentie gebieden.

De woofer wordt aan de ''bovenkant'' afgefilterd en de tweeter aan de ''onderkant'' bij een zo ideaal mogelijk gekozen frequentie.
Deze cross-over frequenties moeten wel gekozen worden wanneer de woofer nog optimaal presteerd.
Een 20 CM woofer kan geen fre

Een 20 cm woofertje zal doorgaans overgenomen worden door de tweeter op ongeveer 3 Khz en loopt dan door tot 20 Khz of hoger.

Wanneer je dus de brugjes ertussenuit haalt blijft het filter gewoon in tact maar kun je het wel apart aansturen met 2 eindversterkers.

Dan heb je nog het impedantie correctie netwerk om de impedantie wat vriendelijker te maken zonder extreme pieken en dalen.
Die noemen ze de zuigkring of LCR kring dacht ik.

Aanvullingen of eventuele verbeteringen door onze speaker man Ramonus zullen spoedig volgen denk ik.   


Ik heb even geen grafiek bij de hand maar ik denk dat marco of Ramon deze zo even zouden kunnen plaatsen om het een en ander sneller te verduidelijken.



Wilfred, het is mij nu een stuk duidelijker.
Dank voor je uitleg en geduld maar begrijp het het hele verhaal nu beter.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

SB_Marantz

Citaat van: Austin Powers op september 22, 2007, 01:27:25
Single wiren geeft het beste resultaat met draadbrug tussen hoog en laag, alles is in balans. Heb het idee dat je phase verschillen krijgt, door het laag en hoog aan te sturen met apparte kabels.

Een voorbeeld is dat je op het hoog een verzilverde kabel zet, op het laag een kopere. Dit heb ik al eens geprobeerd, je krijgt dan een fel hoog dat overheerst, balans is dus weg.




Jij haalt looptijdverschillen met fase verschillen doorelkaar Peter.

Is niet erg hoor; looptijd verschillen van deze aard hoor je niet want die zijn nihil.

Fase verschillen krijg je alleen door + en - om te draaien.

Bafflestep en dat soort shit zijn soortgelijke verschijnselen.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Austin Powers

Citaat van: D.A.R.R.Y.L. op september 22, 2007, 01:32:08
Maar dat heeft niets met faseverschillen te maken.
Maar goed, single wire aansluiten met draadbrug geeft de beste resultaten.  :mrgreen:

Austin Powers

Citaat van: S.B.Marantz op september 22, 2007, 01:34:40

Jij haalt looptijdverschillen met fase verschillen doorelkaar Peter.

Is niet erg hoor; looptijd verschillen van deze aard hoor je niet want die zijn nihil.

Fase verschillen krijg je alleen door + en - om te draaien.

Bafflestep en dat soort shit zijn soortgelijke verschijnselen.
Je hebt gelijk Wilfred, ik haal ze door elkaar  :mrgreen:

Een fase is een grootheid die uitdrukt hoeveel een golf of trilling vertraagd is (uit de pas loopt) ten opzichte van een andere golf of trilling die dezelfde frequentie heeft. De fase wordt uitgedrukt in graden, radialen of in golflengten (opmerking: 1 golflengte komt overeen met 360 graden). Verder is de fase het imaginaire deel van de complexe fase in een fasorendiagram.

De fase wordt ook wel het aantal uitgevoerde trillingen, gerekend vanaf het tijdstip t=0, op een tijdstip t genoemd.

Als twee golven dezelfde fase hebben, is het faseverschil gelijk aan 0. Dan wordt gezegd dat de golven in fase lopen. Als twee golven een faseverschil van de helft van de golflengte hebben (dit komt overeen met π rad = 180°), is er sprake van tegenfase.



Austin Powers

Citaat van: Paul op september 22, 2007, 01:32:42
Wilfred, het is mij nu een stuk duidelijker.
Dank voor je uitleg en geduld maar begrijp het het hele verhaal nu beter.

Zo moeilijk is het aansluiten van een PM84 toch niet  :-D