Luidsprekers aansluiten PM-84

Gestart door mischa, september 20, 2007, 22:36:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mischa

Hallo allemaal,

Op welke manier kan ik mijn speakers het beste op mijn versterker aansluiten? De speakers kunnen bi-amp worden aangesloten, maar ik heb maar 1 versterker. Heeft het zin om de aansluitingen Speakers A en B te gebruiken en dan aparte bedrading naar de hoog en laag aansluiting van de speakers? Ik ga er vanuit dat ik een 4-aderige kabel heb.

Of heeft het meer zin om de 4 aders per paar bij elkaar te nemen en zo dus dubbel aan te sluiten?

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

D.A.R.R.Y.L.

Nope, geen enkele zin.

Ten eerste verlaag je de 'belastbaarheid van je versterker' qua impedantie.

Ten tweede maakt het niks uit voor de tegen EMK die je signaal beïnvloedt in je versterker.
Dit wil grofweg zeggen: bi-ampen doe je om hoog en laag sectie te scheiden met het oog op de door iedere speaker gegenereerde tegen electromagnetische kracht als reactie op het aangeboden signaal: deze tegen emk gaat je versterker weer in en wordt bij de meeste tegengekoppelde versterkers weer je uitgangssignaal ingeslingerd.

Het signaal is dus ietwat schoner bij een bi-amp config; in jouw geval werkt dit dus niet.

mahansz

 stupid

alhoewel sommige verkopers wel beweren dat je ze wel 'bi-amp' kan aansluiten....maar die snappen er niet zoveel van!
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

mischa



  notworthy notworthy notworthy notworthy notworthy notworthy notworthy

Dat wilde ik even weten. Ik ermoedde het zelf ook al, maar er wordt door onnozelaars zoveel geluld dat er langzaam een kern van waarheid in lijkt te gaan zitten.

Nogmaals bedankt.

Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

D.A.R.R.Y.L.

Citaat van: mahansz op september 21, 2007, 08:22:43
stupid

alhoewel sommige verkopers wel beweren dat je ze wel 'bi-amp' kan aansluiten....maar die snappen er niet zoveel van!

Ik word door iedereen op dit forum maar voor stupid uitgemaakt, ik pik het niet langer !!  :-D :-D :-D :-D

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

SB_Marantz

Citaat van: mischa op september 20, 2007, 22:36:29
Hallo allemaal,

Op welke manier kan ik mijn speakers het beste op mijn versterker aansluiten? De speakers kunnen bi-amp worden aangesloten, maar ik heb maar 1 versterker. Heeft het zin om de aansluitingen Speakers A en B te gebruiken en dan aparte bedrading naar de hoog en laag aansluiting van de speakers? Ik ga er vanuit dat ik een 4-aderige kabel heb.

Of heeft het meer zin om de 4 aders per paar bij elkaar te nemen en zo dus dubbel aan te sluiten?

Groeten,
Mischa


Dan ben je aan het bi-wiren en dat heeft ook geen zin  :-D :-D :-D :-D :-D

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

mischa

Citaat van: S.B.Marantz op september 21, 2007, 11:34:14

Dan ben je aan het bi-wiren en dat heeft ook geen zin  :-D :-D :-D :-D :-D



Bij mijn weten wel, want als ik de kabel toch heb, vergroot ik hiermee de diameter en daarmee verlaag ik dus het verlies in mijn LS-kabel.  pompom
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

D.A.R.R.Y.L.

Ah het welbekende en alom gevreesde verlies der luidsprekerkabels  HLP

Paul

Citaat van: mischa op september 20, 2007, 22:36:29
Hallo allemaal,

Op welke manier kan ik mijn speakers het beste op mijn versterker aansluiten? De speakers kunnen bi-amp worden aangesloten, maar ik heb maar 1 versterker. Heeft het zin om de aansluitingen Speakers A en B te gebruiken en dan aparte bedrading naar de hoog en laag aansluiting van de speakers? Ik ga er vanuit dat ik een 4-aderige kabel heb.

Of heeft het meer zin om de 4 aders per paar bij elkaar te nemen en zo dus dubbel aan te sluiten?

Groeten,
Mischa

Had zelf deze vraag ook al aan Rob / Stadium III voorgelegd omdat ik zelf onvoldoende kennis over deze materie heb.
Had dus net als jij het idee om de woofer van de klipsch op speaker A van de receiver aan te sluiten en midden/hoog op speaker B aan te sluiten.
Voor mij lijkt dit een logische gedachte maar in de praktijk schijnt dit dus niet te werken.
Stel dat je dit wel zou doen, wat doet je filter in je speaker en gezien de impedantie van de Klipsch ( 8 ohm ) zou de Denon dit toch wel moeten trekken.

Of zit ik er als hifi leek helemaal naast ?


Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

SB_Marantz

Die extra bekabeling heeft weinig tot geen invloed op de belasting van je versterker.
Proberen kun je het gerust maar ik denk dat je de kabels er weer snel tussenuit haalt.

Denk een logisch na Paul wat er precies gebeurt wanneer je het zo aansluit.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Maurice

Het voordeel van biwiring, is dat je voor hoog en laag andere kabels kunt gebruiken. Zo heb je dus meer tweak mogelijkheden. Een kabel waar je het laag erg lekker bij vindt klinken, sluit je op het laag aan. waar je het hoog/mid mooi van vindt, sluit je daar op aan.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Paul

Citaat van: S.B.Marantz op september 21, 2007, 22:56:37
Die extra bekabeling heeft weinig tot geen invloed op de belasting van je versterker.
Proberen kun je het gerust maar ik denk dat je de kabels er weer snel tussenuit haalt.

Denk een logisch na Paul wat er precies gebeurt wanneer je het zo aansluit

Wilfred ik heb geen idee anders had ik deze vraag niet gesteld.
Maak uit jouw verhaal wel op dat dit niet zinvol is en zal daarom ook maar geen poging wagen.
Misschien een lolliestoklig antwoord maar de kennis hierover ontbreekt mij. (sorry).

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Maurice

Citaat van: Paul op september 21, 2007, 23:48:13
Wilfred ik heb geen idee anders had ik deze vraag niet gesteld.
Maak uit jouw verhaal wel op dat dit niet zinvol is en zal daarom ook maar geen poging wagen.
Misschien een lolliestoklig antwoord maar de kennis hierover ontbreekt mij. (sorry).
Geen probleem, we zijn natuurlijk niet allemaal elektrotechnisch onderlegd ;)

Als je goed kijkt naar je huidige aansluiting, dan zul je zien dat je met één kabel naar één paar luidsprekerklemmen op je luidsprekers gaat. Deze zitten echter via een brug verbonden met de andere paar luidsprekerklemmen. De versterker ziet een impedantie (8 ohm?) van filter en units.

Als je gaat biwiren, dan verwijder je de bruggen tussen de luidsprekerklemmen en plaats je een extra kabel. De impedantie van filter en units veranderen niet (zijn immers nog steeds hetzelfde).
Het enige wat je eigenlijk gedaan hebt, is het verplaatsen van de bruggen tussen de luidspekerklemmen naar intern de versterker.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

SB_Marantz

Het enige wat je doet is het filter splisten en bij de versterker weer samenbrengen.

In theorie heb je zelfs iets meer weerstand door de extra kabel die je gebruikt!

Less is more, remember?!
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM