boekenplank vs vloerstaand

Gestart door Zep, augustus 06, 2014, 20:21:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zep

Misschien een veelgestelde vraag, en hoop daardoor niet vervelend, maar kon deze niet terug vinden op het forum;

Zijn er ook forumleden die boekenplank luidsprekers, evt. in combinatie met een sub, boven vloerstaanders prefereren qua geluidskwaliteit?
En eventueel hun motivatie willen toelichten?

Als inkopper; kan een goede boekenplank (+sub) net zo "groots" klinken als een vloerstaander?
Voor en nadelen?

Ben hier erg benieuwd naar.
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

Maus

Lastige vraag...  Ze kunnen beide heel goed klinken. Ik heb niet echt een voorkeur. Meestal is het fijne van boekenplankers dat je die op goeie stands kunt zetten.

jazzman

In mijn geval hangt het van de grootte van de ruimte af in combinatie met acoustiek. Mijn aparte luisteruimte is 3.75 x 5.25 mtr.

Ik heb daarom bewust voor monitoren en een aparte sub gekozen (Dynaudio C1 mkII icm Velodyne SPL 1200 Ultra). Daar kan geen vloerstaander in die prijsklasse tegen op.

Dat heeft echt niets met de vloerstaander te maken, maar alles met de ruimte.

Als ik de ruimte had... dan wist ik het wel  8-)

xander32

Mijn ervaringen zijn;

- Monitoren: zetten er een wat meer scherp stereobeeld neer, kennen een betere afbeelding (t.o.v. zuilen van het zelfde merk en uit dezelfde serie), de combinatie met een (of meerdere) sub(s) kan heel fraai zijn, mits een goede integratie van die sub(s) mogelijk is. Tevens heb ik de ervaring dat monitoren wat meer geschikt zijn voor nearfield luisteren.

- Zuilspeakers: gaan met meer gemak hard en zacht (klinken dynamischer), vloeiender en klinken vaak wat meer vol, kennen wat meer fundament.

xander32

Citaat van: Maus op augustus 06, 2014, 20:24:06
Lastige vraag...  Ze kunnen beide heel goed klinken. Ik heb niet echt een voorkeur. Meestal is het fijne van boekenplankers dat je die op goeie stands kunt zetten.
... een nadeel is dat goede stands ook weer budget opslokken. Maar om tot een goed resultaat te komen zijn die m.i. onontbeerlijk.

Zep

Dank allen voor de feedback!

Wat mij vooral een groot voordeel lijkt is dat je met een aparte sub meer controle hebt over het laag. Vooral als je eens in de zoveel tijd met de meubels gaat schuiven.

En wat het "groots" klinken betreft vraag ik me nog steeds af of je met 2 monitoren +sub dezelfde "wall of sound" kan ervaren als met zuilen.
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

xander32

Citaat van: Zep op augustus 07, 2014, 12:10:35
Dank allen voor de feedback!

Wat mij vooral een groot voordeel lijkt is dat je met een aparte sub meer controle hebt over het laag. Vooral als je eens in de zoveel tijd met de meubels gaat schuiven.

En wat het "groots" klinken betreft vraag ik me nog steeds af of je met 2 monitoren +sub dezelfde "wall of sound" kan ervaren als met zuilen.
Mijn ervaring is negative in een pure stereo configuratie. Echter, indien je de monitoren m.b.v. dsp/eq kan bevrijden van het laag en dat aan de sub(s) overlaat, de monitoren dus hoog filtert, kan je de wall of sound van een zuil mogelijk benaderen. Nadeel is dat de sub(s) dan ver door moet lopen waardoor die weer slechter is(/zijn) te integreren zonder dat je die afzonderlijk kan horen ...

pameijer

Ach, kijk eens goed naar deze aardige speakers:



En kijk nog eens goed, en wat zie je? Gewoon een dikke subwoofer met daarop een aparte kast voor de mid en voor de tweeter. I'll rest my case.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

xander32

#8
Citaat van: pameijer op augustus 07, 2014, 20:28:02
Ach, kijk eens goed naar deze aardige speakers:



En kijk nog eens goed, en wat zie je? Gewoon een dikke subwoofer met daarop een aparte kast voor de mid en voor de tweeter. I'll rest my case.
... m.i. veels te kort door de bocht, want die bassdrivers zijn optimaal afgestemd op de overige drivers in de kast middels specifieke filters, welke de overige drivers ontzien van bass en welke er voor zorg zal dragen dat faseverschillen niet/nauwelijks voorkomen. Tevens is de klankkleur van de verschillende drivers optimaal op die van de andere afgestemd.

Probeer dat maar eens te realiseren met monitoren en een sub. Dan dient er minimaal een uitgebreide dsp/eq aan te pas te komen en een zeer kundig persoon die alles optimaal kan op- en afstellen.


Ik zeg niet dat het niet mogelijk is, maar eenzelfde coherent resultaat bereiken als met een zuilspeaker zal niet gemakkelijk zijn. Komen tot een tevredenstellend resultaat is echter wel degelijk mogelijk, al blijf je in een pure stereo set-up (zonder actieve filtering van de monitoren) dan kampen met een beperking inzake de dynamiek is mijn ervaring.

BadPritt73

Een goede bookshelf met een subwoofer kan hemels klinken, volgens mijn bescheiden mening.
Een voordeel vind ik bv bij een lager volume dat je een sub aan aangenaam warm onderlaagje kan laten creëren.
Heb zo eens een hemelse avond beleefd met SystemAudio SA2K luidsprekers icm een REL Stampede sub.

Spikes25

Beste ZEP, o.a. Xander heeft al het nodige uitgelegd.
Bij boekenkast speaker, ik vermoed dat je niet die kleine melkpakjes bedoeld?
Maar als voorbeeld, ik vloedstanden speakers, die kunnen als nadeel hebben, dat ze door de grote kast, een wat onnatuurlijke rommelige bas kunnen geven, dit ten opzichte van kleine speakers. Het voordeel in mijn geval is, dat ik geen sub nodig hebt. Kan wel, maar dan moet ik echt diep in de buidel gaan tasten.
Maar ik heb kleine speakers van Sonus faber mogen beluisteren, ik kan je zeggen mocht ik het geld er voor hebben, dan gaan mij vloerstaanders de deur uit. Ik denk toch dat je even moet gaan luistern in een hifi winkel.
Van belang is, dat de set speakers van het zelfde merk, en type zijn.
Suc6


"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain."
― Bob Marley

Marantz 81

Monitoren kunnen echt fantastisch klinken maar alle waarde naar zijn geld en ook persoonlijke smaak kwa klank en impact in het geluid de betere monitor speakers kunnen een echt krachtig en mooi gedefineerd laag weergeven waarvan je verbaast zul zijn ,maar nooit zoals een vloerstaander die verplaatst gewoon veel meer lucht ( SPL ) wat dus gemiddeld genomen van 30 to 2500 HZ is

het is vooral ook afhankelijk hoe groot je ruimte is ofdat je met monitoren of vloerstaander beteraf bent

een vloerstaander is 2 keer zo duur als een monitor in dezelfde lijn , het kabinet is veel complexer meer drivers en filtering

Sub moet je er een nemen die je goed kunt instellen een Room EQ is eigenlijk wel het beste ,ding moet je ook niet in een hoek wegzetten maar de beste plek vinden en afstellen ,het goed afstellen is heel tijdrovend ,een Room EQ doet het voor je

xander32

... een zuil zal zeker niet het tweevoudige van een monitor kosten. Plus 25 a 35% is meer reëel. En bij die monitoren dien je nog een paar stabiele stands te kopen, waardoor het prijsverschil nog verder afneemt :wink:.

Lion of Judah

Citaat van: xander32 op augustus 19, 2014, 22:40:49
... een zuil zal zeker niet het tweevoudige van een monitor kosten. Plus 25 a 35% is meer reëel. En bij die monitoren dien je nog een paar stabiele stands te kopen, waardoor het prijsverschil nog verder afneemt :wink:.
En met een goeie sub erbij enz :wink:
Naim Supernait
Avondale TPX2
TeddyPardo U2S
Spendor A5
Intel NUC

xander32

Citaat van: Lion of Judah op augustus 19, 2014, 23:03:43
En met een goeie sub erbij enz :wink:
... waar een zuilspeaker net zo goed baat bij kan/zal hebben :yes:.