van Chario Hyper 2000T naar eigen ontwerp

Gestart door Appie, mei 28, 2014, 22:43:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Appie

Al een tijd in het bezit van de Chario Hypers 2000T en geprobeert om te verkopen omdat ik graag de Opera Callas aan wilde schaffen.
De Opera's hebben een mooie ronde form waar ik zeer van gecharmeerd ben en ook een uitstekende klank.
Alleen de Cario's zijn nog niet weg  :-(
Ik denk ik ga de stap zelf wagen en proef ondervindelijk kijken of het lukt.
Geen ervaring met houtbewerking en ben toch aan de gang gegaan.
En kijk wat er uit mijn handjes zijn gekomen.
Marantz sa8400 -siltech interlink - sphinx myth5 - siltech ls25 mxt - chario hyper 2000t

Appie

Marantz sa8400 -siltech interlink - sphinx myth5 - siltech ls25 mxt - chario hyper 2000t

Appie

Heb de speaker ook maar even meer afgewerkt
Marantz sa8400 -siltech interlink - sphinx myth5 - siltech ls25 mxt - chario hyper 2000t

Appie

Het spannenste moet nog komen hoe zal het klinken.
De meest Chario speakers hebben een woofer onder in de kast zitten die gericht staat naar beneden.
De muziek waar ik veel naar luister, Vangelis, is nogal zwaar en bombastisch (niet alles) waar het laag vrij ver door loopt.
Du ik dacht als ik de woofer er nu onder uit haal en deze naar voren zet incl. de basreflex pijp welk effect heeft dat op de muziek.
Ik heb alles 1:1 over gezet kast inhoud is allemaal het zelfde alleen iets meer demping
Marantz sa8400 -siltech interlink - sphinx myth5 - siltech ls25 mxt - chario hyper 2000t

Appie

Eerst de speaker rechts gezet en geluisterd en wat denk je  :-o.
Ik moet eerlijk te kennen geven dat je behoorlijk wat muziek mist wanneer een woofer onder in de kast naar beneden staat gericht staat te spelen.
Het stuk wat ik altijd miste en wel hoorde bij andere speakers is de openheid en 3d geluidsbeeld verbazingwekkend  hello HB
Meteen ook even de speaker gewisseld van rechts naar links en hetzelfde open geluids beeld.
De speaker speelt ook iets luider en bij controle blijkt toch nog een deel van de muziek nog uit de deze woofer te komen wat zeker bijdraagt aan het open 3d geluidsbeeld.
Marantz sa8400 -siltech interlink - sphinx myth5 - siltech ls25 mxt - chario hyper 2000t

gerard

Mooi werk  :yes:

Leuk dat zo'n experiment ook nog eens goed klinkt buiten dat het er goed uitziet.
Hoe ga je ze afwerken?

Veel luisterplezier
Grt Gerard
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

lo

Inderdaad netjes gedaan met een mooi resultaat zo te lezen.
Hoe heb je die zij panelen in die ronde vorm gekregen?
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

jrm

 notworthy

Leuk verslag met de foto's en de vraag van Lo speelde bij mij ook direct op toen ik je foto's zag.
Heel mooi gedaan!

Appie

ik ga nu 2 nieuwe luidspeakers maken, de reden hiervoor is dat de luidspreker overhoeks niet gelijk is (2mm) aan 2 zijden totaal dus 4 mm.
Dit komt door de drie plankje aan de boven- en onderkant en in het midden.
De schuurband bij ons bleek niet haaks te staan met het aflegplankje.
Heb het nu gedaan dmv de boven vrees, nu dus wel haaks.

De nieuwe 2 nieuwe luidsprekers ga ik maken van 2x13mm gebogen berkenmultieplex, dit zijn in totaal 17 lagen berken hout om en om glijmd, dit om iets meer stijfheid in de kast te brengen.
De luispreker wordt ook aan de achter iets smaller.

Het hout komt hier van daan "http://www.vandrenth.com"
Marantz sa8400 -siltech interlink - sphinx myth5 - siltech ls25 mxt - chario hyper 2000t