Zelfbouwspeaker: Intus

Gestart door D.A.R.R.Y.L., augustus 15, 2007, 11:43:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WYWH

Ja he!!
Ik studeer voltijds en werk niet, vrouw werkt wel vier dagen.
Dus heel breed hebben we het (nog) niet.
Dus we worden af en toe gesponsord.

Maurice

Citaat van: WYWH op december 03, 2007, 23:49:31
Ja he!!
Ik studeer voltijds en werk niet, vrouw werkt wel vier dagen.
Dus heel breed hebben we het (nog) niet.
Dus we worden af en toe gesponsord.
Tja, bekend probleem, heb hetzelfde meegemaakt ;)
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

erwin

als je toch goeie sponsors hebt moet je het niet als probleem zien. :-D :-D
marantz sr 5600
marantz dv6600
marantz 250 MKI
advance acoustic mcd 203
iq7,iq3,iq6c,psw2500
interlinks van de gamma

WYWH

Citaat van: erwin op december 03, 2007, 23:58:25
als je toch goeie sponsors hebt moet je het niet als probleem zien. :-D :-D
hello

WYWH

Zo, net de bestelling bij Roland (capsandcoils.com) geplaats.
2 stuks Janszen bandspoel 14 Awg 0,3 DCR.
4 stuks ClarityCap SA 1,00µF.

De Claritycaps gaan in de CD-7 ter vervanging van 4 stuks Mundorf Silver/Oil 1µF/1200VDC.
Nu zul je denken, dat is een downgrade. Maar die Mundorfs gaan in het speaker filter!
Heb voor het hoog nl. een 8,2µF nodig, die ik ga opbouwen uit een 6,8µF Clarity Caps SA en
een 1,0µF Mundorf Silver/Oil parallel. Moet ik nog iets van 0,4µF opvullen. Maar dat doe ik met
een hele mooi papier in olie die ik nog heb liggen ;-)

Voor de serieweerstand in het hoog ga ik eens die precisieweerstanden gebruiken van intertechnik.
Dat zijn die dingen die lijken op een transistor (to-220 behuizing).

Kunnen 3 watt aan, maar met een koellichaam erop 10 watt.

Ook ga ik wat experimenteren met Allan Bradley's stuk of 20 parallel om zo belastbaarheid ook op 10watt
te krijgen.

Spannend!!

WYWH

Zo, eindelijk de tijd gevonden om èn de cd-7 te ontdoen van de mundorf's en te vervangen door de clarity caps SA.
Tevens heb ik, omdat ik nu noodgedwongen weer ongebalanceerd moet spelen (klote eci-4), na een meting van de DC component, de 2x 220µF ontkoppelc's in de rca lijn vervangen door een draadbrug. Of dit een vooruitgang is, moet ik nog testen.

Ook is het filter van de Intus eindelijk voorzien van betere componenten en is hij tevens gehardwired.
Belangrijkste wijzigingen: voor het mid een CFC bandspoel van Janszen en voor het hoog een hoogwaardigere samenstelling van de seriecondensator. Deze bestaat nu dus uit: 6,8µF Clarity Cap SA + 1,0µF Mundorf Silver/Oil + 0,075µF Ero KP + 0,01µF Ero 1837.  Verder is de bedrading wat uniformer uitgevoerd.

Het geluid:
Direct bij aanzetten viel de verbeterde reinheid van de weergave direct op; iig meer detail.
Ook was er meer body, wat goed verklaarbaar is door de lage DC weerstand van de CFC Bandspoel en de extreem lage vervorming van deze spoel.

Truuk voor het hardwired filter opbouwen is het gebruik maken van messing spijkers als bevesitigings/soldeercontacten.

De bouten en moeren die door het hart van de spoelen gaan, zijn natuurlijk van RVS.
Anders zou je met magnetische bouten het gedrag en de waarde van de spoel volledig veranderen (je introduceert dan namelijk een magnetische kern!!!)
Voordeel is dat de condensatoren al in een andere config waren ingespeeld.

WYWH


TurboMarco

nice job Ramon  8-)

Ben je van plan om het filter gescheiden te houden?
Zo ja heb je al een idee hoe de behuizing van het filter eruit komt te zien?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

WYWH

Ik ga dit filter in een mdf kastje bouwen en dan volstorten met vogelzand.
De wat mindere componenten (zoals die blauwe visaton 10µF en die op zijn kant staande oude luchtspoel) zijn de parallelle componenten en voldoen dus ruimschoots, aangezien het signaal daar niet doorheen gaat.

Voorts wil ik nog wat proberen/experimenteren met de serieweerstand in het hoog.