B&W 600 series VS CM series

Gestart door AkTeVox, oktober 08, 2013, 19:21:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AkTeVox

Vrijdag aanstaande heb ik een afspraak met de dealer om bovengenoemde speakers te beluisteren.
Bedoeling is om een speaker upgrade uit te voeren in mijn HT set. De huidige JBL ES speakers zijn ondertussen de deur uit.
Mijn eerste keus valt op de B&W 683 als front de 685 als rear"s en de HTM61 als center. Als sub zou ik de ASW610XP kiezen. Nou mijn probleem, op diverse fora lees ik dat de CM9 (2500 euro) stukken beter klinkt dan de 683 (1400 euro) of net andersom dat het prijsverschil van meer dan 1000 euro niet gerechtvaardigd is. Het is de bedoeling dat de frontspeakers buiten HT ook heel fijn hifi kunnen weergeven en dat op een Marantz SR14. Ik weet dat ik zelf moet kiezen wat ik fijn vind maar wil ook graag eens de mening & ervaring horen van medeforumleden die deze speakers bezitten.

Groet,

Frank

Maurice

Tja, ik vind het gezien het prijsverschil per definitie geen vergelijk en zou mij er ook niet druk over maken.
Bepaal je budget en ga daarbinnen luisteren. Er zal altijd iets beters zijn en zo blijf je je budget oprekken.
Binnen dat budget zou ik meerdere merken luidsprekers gaan beluisteren. Het kan best zijn dat de CM9 mooier klinkt dan de 683, maar als B&W niet je merk klankmatig is, dan heb je nog steeds niet de beste luidspreker, ongeacht je keus.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

cantodea

Zowel de CM9 als de CM8 ken ik zeer goed. Naar mijn mening laat je de 683 links liggen en ga je voor de CM8 van 1800 Euro. Die klinkt stukken beter dan de 683 en de klankbalans van de CM8 is veel evenwichtiger dan de CM9. De CM9 kan namelijk nogal nadrukkelijk klinken in het laag, als hij in een kleinere ruimte staat. Hierdoor gaat het midden wat verloren. De CM8 heeft een zeer mooie strakke laagweergave en midden en hoog zijn subliem.
Kijk ook eens naar XTZ, deze bieden vaak nog betere kwaliteit, maar zijn een pak goedkoper door rechtstreekse verkoop. XTZ vind je in Nederland bij Intosurround.
Primare I22, Arendal Sound 1723 Tower speakers, Bluesound Node 2 Roon endpoint, HAF Room Correction.

pameijer

Ik heb zelf ooit naast elkaar de 683 en 685 gehoord, vond de 685 beter klinken, echt waar! 683 was wat rommelig naar mijn idee. De CM8 ook beluisterd, maar ben zelf gewoon geen B&W-man, vond ze niet goed voor het geld. Ben blijven hangen bij ProAc's, die voor het geld de B&W's wegspelen qua balans en eerlijke reproductie.

Ga inderdaad uitgebreid luisteren naar verschillende merken, en luister naar wat bij je past. De prijs van een speaker is zeker niet altijd een weergave van zijn kwaliteit!
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

cantodea

Citaat van: pameijer op oktober 09, 2013, 16:29:59
Ben blijven hangen bij ProAc's, die voor het geld de B&W's wegspelen qua balans en eerlijke reproductie.

Inderdaat ProAc is een schitterende keuze!
Primare I22, Arendal Sound 1723 Tower speakers, Bluesound Node 2 Roon endpoint, HAF Room Correction.

i-DSI

Ik schaar me volledig achter Maurice: het prijsverschil is veel te groot om deze twee naast elkaar te zetten en te gaan twijfelen.
Bepaal eerst je budget en ga dan eens zien wat je allemaal voor dat geld kan krijgen. Beperk je dan niet tot één merk. Ik heb zelf ook al B&W in huis gehad (600 S3), mijn zus had vroeger vloerstaanders uit de 600-reeks. Ondertussen hebben we beiden andere merken (Monitor Audio hebben we beiden en ik heb er ook nog Dynaudio bij). Daarmee wil ik zeker niet gezegd hebben dat B&W 'minder' of 'niet goed' zou zijn (de B&W PM1's zijn een droom van mij). Maar sta open voor andere merken binnen een bepaald budget.
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

AkTeVox

#6
Een dag eerder dan voorzien ben ik gaan luisteren naar de B&W 683/685/HTM61/ASW610XP HT set. De CM's stonden eveneens ter demo. Mijn eerste indrukken tussen de 600 & CM is dat het prijsverschil tussen beide modellen heel groot is dan wat je er voor in de plaats krijgt. Klaar de CM9 is iets beter in de bass weergave, het hoog en midden zijn meer gebalanceerd. De pianolak afwerking is een streling voor het oog. Bij de 683 is de bass voller/warmer, het midden is iets meer aanwezig terwijl het hoog niet zo gek veel afwijkt tegenover de CM's.
Persoonlijk ben ik nogal een basshead en hou van het volle warme geluid. De muziek die ik beluister gaat over 70's/80's disco pop rock blues tot deep house. Dus een brede waaier van muziek naar gelang de stemming. 
De hele CM HT set kost bijna 3000 euro meer dan de 600's en dit vond ik een "beetje" te veel.
Kreeg van de dealer nog een hele mooie korting van 500 euro op de hele 683 HT set. De speakers worden morgenmiddag mooi thuis geleverd.  :wink:

http://www.telesound.be/nl/Default/6262/Home.aspx


Dit is het geworden maar dan met de originele B&W stands onder de 685's.

Dank om jullie input !!!!

Groet,

Frank   

pietjepc

Gefeliciteerd met deze mooie aankoop! :yes:
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

capri9000

Proficiat met de set en nogmaals dank voor de goede ontvangst pompom

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

i-DSI

Nou, dat is een leuke set! Ga je zeker plezier van beleven en je weet nu uit eigen ondervinding dat je hem liever hoort dan de CM-reeks (of op zijn minst dat je het prijsverschil te groot vindt tov het kwaliteitsverschil).
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

jrm

Goede keuze voor jezelf gemaakt!
Veel plezier er mee.

AkTeVox

Deze plaatjes hadden jullie nog te goed.  :wink:


De subwoofer ASW610XP staat in het midden van het meubel verborgen.

















De speakers hebben nu al een tijdje kunnen in spelen en ik vind ze voor HT superieur klinken. Hier moeten de JBL's flink de duimen leggen. Voor hifi toepassing is het nog wel even wennen aangezien ik op de hobbykamer een setje Quadral Wotan's MKV heb staan en die klinken toch nog stuk strakker en opener.

Besluit: voor het geven geld klinken deze speakers fantastisch, denk dat er in de 3K euro prijsklasse maar weinig speakers zijn die het niveau halen van deze 683 HT set.

Cornelis1921

 stupid Indrukwekkend allemaal, AkTeVox. HB byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Whisper.nl

Citaat van: Cornelis1921 op oktober 17, 2013, 16:29:21
stupid Indrukwekkend allemaal, AkTeVox. HB byebye

+ 1

prrrr wat een mooie plaatsen. als ie klinkt als ier eruit ziet heb je een dijk van een ls set bijmekaar.  :yes:

Groet Whisper  byebye
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet