rendement bas reflex t.ov. gesloten systeem

Gestart door mountainbiker, oktober 24, 2013, 20:53:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cornelis1921

Citaat van: bas focal marantz op november 03, 2013, 20:23:53
Mag hier blijfen , maar Maurice mag het ook opsplitsen .

Ik weet niet in hoevere andere dit intressant vinden en om nu over elk onderwerp wat aan speaker/units etc gerelateerd is een eigen topic te geven .

Mij maakt niets uit .
Bas, i.i.g. zeer interessant leesvoer; volg het belangstellend.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

bas focal marantz

Citaat van: Cornelis1921 op november 04, 2013, 04:38:59
Bas, i.i.g. zeer interessant leesvoer; volg het belangstellend.
Nu hoop ik maar dat je het ook een beetje begrijpt , schrijfend iets verwoorden en uitleggen is niet mijn sterkste kant .

Vaak zie ik achteraf dat ik het juist wat korter moet houden .

04.45 al weer , ik kruip maar eens in bed  redface

Cornelis1921

Citaat van: bas focal marantz op november 04, 2013, 04:46:19
Nu hoop ik maar dat je het ook een beetje begrijpt , schrijfend iets verwoorden en uitleggen is niet mijn sterkste kant .

Vaak zie ik achteraf dat ik het juist wat korter moet houden .

04.45 al weer , ik kruip maar eens in bed  redface
Bas, :lol:! Of het inderdaad allemaal begrijp en kan bevatten is een tweede, maar boeiende materie vind ik het allerzeerst, er komt kennis en informatie voorbij waarmee ik nog nooit geconfronteerd ben geweest. En jouw stijl is voor mij niet te langdradig en zeker helder genoeg. notworthy byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

mountainbiker

Citaat van: Cornelis1921 op november 04, 2013, 06:40:39
Bas, :lol:! Of het inderdaad allemaal begrijp en kan bevatten is een tweede, maar boeiende materie vind ik het allerzeerst, er komt kennis en informatie voorbij waarmee ik nog nooit geconfronteerd ben geweest. En jouw stijl is voor mij niet te langdradig en zeker helder genoeg. notworthy byebye
Heel veel komt uit de zelfbouw van luidsprekers Cor. Ben ik ook regelmatig aan het rondsnuffelen.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

bas focal marantz

Citaat van: mountainbiker op november 04, 2013, 08:43:30
Heel veel komt uit de zelfbouw van luidsprekers Cor. Ben ik ook regelmatig aan het rondsnuffelen.
Die informatie vindt je helaas niet bij speaker fabrikanten .

Die zeggen bv we hebben voor dit membraam matriaal gekozen want dit en dat uitermate positief , maar een meting van die driver ongefilterd krijg je nooit te zien .

Er zijn zat speaker fabrikanten die hun units kopen bij fabrikanten die units maken en die ook verkopen aan de zelfbouwer , soms zie ik prijzen van een speaker fabrikant waar voor maar 150-200 aan units in zit en dan kunnen ze ook nog eens groot inkopen met enorme prijs reductie .

Vaak ook geen frequentie verloop ,  hoe filter schema in elkaar zit etc etc .

Of een fabrikant een speaker bouwd of een zelfbouwer men heeft te maken met losse luidspreker units en die moeten elk individueel gemeten en geanalyseerd worden om ze juist te gebruiken .

Heel mooi voorbeeld van een B&W Nautilus 804 niet de minste lijkt me die onderhanden genomen wordt door een zelfbouwer .
(volledige artikel 4 pagina's pb me met email adres mail ik die door )
Je ziet een meting van orgineel en na upgrade , een duidelijk mooier metende speaker niet alleen linearder maar ook duidelijk te zien dat elke unit nu mooi afvalt en elkaar netjes kruisen helaas ten koste van wat rendement .


mountainbiker

#20
Citaat van: bas focal marantz op november 04, 2013, 16:50:36
Die informatie vindt je helaas niet bij speaker fabrikanten .

Die zeggen bv we hebben voor dit membraam matriaal gekozen want dit en dat uitermate positief , maar een meting van die driver ongefilterd krijg je nooit te zien .

Er zijn zat speaker fabrikanten die hun units kopen bij fabrikanten die units maken en die ook verkopen aan de zelfbouwer , soms zie ik prijzen van een speaker fabrikant waar voor maar 150-200 aan units in zit en dan kunnen ze ook nog eens groot inkopen met enorme prijs reductie .

Vaak ook geen frequentie verloop ,  hoe filter schema in elkaar zit etc etc .

Of een fabrikant een speaker bouwd of een zelfbouwer men heeft te maken met losse luidspreker units en die moeten elk individueel gemeten en geanalyseerd worden om ze juist te gebruiken .

Heel mooi voorbeeld van een B&W Nautilus 804 niet de minste lijkt me die onderhanden genomen wordt door een zelfbouwer .
(volledige artikel 4 pagina's pb me met email adres mail ik die door )
Je ziet een meting van orgineel en na upgrade , een duidelijk mooier metende speaker niet alleen linearder maar ook duidelijk te zien dat elke unit nu mooi afvalt en elkaar netjes kruisen helaas ten koste van wat rendement .
Ik kijk altijd naar de specs die opgegeven worden door fabrikanten en er zijn me een paar zaken die me opvallen. Er zijn goedkopere drivers van bijvoorbeeld Visaton en Monacor die een behoorlijk linear freq verloop hebben tov duurdere merken.Volgens mij moet het mogelijk zijn om een behoorlijke speaker in elkaar te zetten voor weinig geld. De hogere cross over uit het artikel kom ik ook regelmatig tegen op internet!!
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

bas focal marantz

Citaat van: mountainbiker op november 04, 2013, 18:39:31
Ik kijk altijd naar de specs die opgegeven worden door fabrikanten en er zijn me een paar zaken die me opvallen.
Dat is een probleem , die specs wijken te vaak af van de waarheid .
b&w nautilus 804 als voorbeeld , specs fabriek op plaatje en daarmee moet je het doen .
45hz - 20khz  +-2db on reference axis , wat is reference axis recht ervoor of net onder een hoek gemeten want dat meet net iets mooier ?
loopt tot 45 hz , oke maar zegt mij niets hoe hij verder afvalt in het laag , boven de 20khz een enorme membraam resonantie , valt mee gehoormatig ligt boven gehoor grens maar men zwijgt als het graf daarover .
nominal impedantie 8ohm (min 3ohm) ze zeggen het en we moeten het maar voor waar aan nemen .
rendement 89db 2,83v 1m erg optimisties , de meting die ik zie haalt dat lange na niet .

Ik had graag metingen gezien , liefst van een onafhankelijke partij .
Omdat weinig mensen onafhankelijke meting zien van speakers worden fabriek specs als waarheid aangenomen , maar dat zijn ze niet .

Uiteraard zeggen metingen niet alles , lekker zelf gaan luisteren met je eigen muziek .
Een speaker die niet mooi meet kan wel goed klinken het is en blijft presoonlijke smaak , en plaatsing in je kamer .

CiteerEr zijn goedkopere drivers van bijvoorbeeld Visaton en Monacor die een behoorlijk linear freq verloop hebben tov duurdere merken.Volgens mij moet het mogelijk zijn om een behoorlijke speaker in elkaar te zetten voor weinig geld. De hogere cross over uit het artikel kom ik ook regelmatig tegen op internet!!
Zeker weten op ZBA ZelfBouwAudio luisterdagen weleens speakers gehoord  €125 per kant die echt erg goed klonken .

Ook speakers gehoord die met gemak de dure speakers op X-Fi beurs eruit spelen .